![]() |
Citat:
edit: bäst att skriva att jag använder ssh från webservern till den lokala sql servern innan jag blir idiotförklarad. |
Det är inga problem att skydda servern från internet helt, oftast finns det inget behov att kunna komma åt det utifrån.
Är alltid kritiskt ha windows servrar på internet. |
Det förutsätter ju att webbhotell vill ta risken att släppa in kunder via ssh.
För mysql kan det möjligen fungera hyfsat, men för MS SQL vill de flesta kunna ansluta med Enterprise Manager. Framgår dock inte av tråden vilken databasserver som Aleborg utförde arbeten på. |
Hej,
En av våra äldsta MS SQL-2000-servrar fick nog, hårddisken (som byttes så sent som för 4 månader sen) gav upp helt, vi har tidigare haft problem med servern när den har attackerats, därför trodde vi först att det berodde på attacker. Vi har återställt alla databaser på en nyare MS SQL 2005-server. Tyvärr måste vi ha öppet port 1433 för att våra kunder ska kunna hantera sina databaser med Enterprise Manager, något som vi inte är så förtjusta i. Det finns flera virussmittade MS SQL-servrar på nätet som letar upp andra MS SQL-servrar via port 1433 och försöker smitta ner dessa med, när man har 10 smittade servrar som försöker nå en server med 100 connections var i sekunden så bir det problem(som en mindre attack). Vi försöker med jämna mellanrum att stoppa dessa servrar i vår brandvägg. |
Tråden rensad
Diskutera Aleborg Solutions eller problematiken med SQLServer. Men låt oss slippa diskussioner om vilket operativsystem som är bäst. |
Citat:
satt bara och funderade lite på alla dessa j-vla virus, onödigt arbete kanske men borde gå att bygga en kontrollpanel som kunden loggar in på och när de gör det så slänger du in deras ip i brandväggen i 12h. nu vet jag iofs inte hur mycket arbete dessa virusangrepp skapar, det är kanske inte värt jobbet att skapa en sådan lösning. bara lite funderingar från mig. tjingeling! |
Är det fler än jag som haft otroliga problem med Aleborg senaste tiden.
För ett par dagar sedan så gick något sönder, downtime 4 timmar, idag ligger vi nere sedan en timme tillbaka... DNSproblem... här om dagen var det något annat fel 2-3 timmar. Det verkar som om att det inte har helt koll på sakerna. Vi ligger med maxtrafik under Sep-Nov och det skulle vara skönt med lite stabilitet. |
Citat:
Kan de vara för att de var ett planerat driftavbrott som de gick ut mail om en vecka innan samt att de kanske vid tillfället även var något som pajja som inte var direkt planerat. Själv vet jag att jag åkte till hallen 19.00 o kom hem 05.30 den natten pga problemet som orsakade strul. |
Citat:
Verkar som om att de har koll på läget nu i varje fall. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson