WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Webbhotell med ASP+PHP på samma server (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15699)

JonathanS 2006-08-19 14:41

Citat:

Originally posted by Westman@Aug 19 2006, 14:30
Av vilken anledning ska man inte köra PHP på Windowsserver? Det fungerar utmärkt och har dessutom bättre prestanda än ASP.

Av samma skäl som man kör PHP istället för ASP så kör man även UNIX/Linux istället för Windows. Prestanda, säkerhet och stabilitet.

PHP under Windows har dock utvecklats väldigt mycket de senaste åren.

mathias.k 2006-08-19 16:02

Huruvida PHP, ASP eller .NET är bättre eller sämre, säkrare eller osäkarer är mer en fråga om religion än faktiska värden man kan mäta. En installation med safe_mode av eller inte ändrar exempelvis PHP's "säkerhet" markant och det finns miljarder andra trådar om det. Det är i slutänden ändå utvecklaren som gör den "farlig" eller inte. Fulhexar man ihop en app eller laddar hem vilken kodsnurra som helst och kör på sin site så går det naturligtvis därefter oavsett vilket språk man använder.

Det som är viktigt i denna tråd är väl att man vill kunna bygga en applikation som använder sig av båda och köra den. Då måste webservern där den ligger stödja båda. Vilket det inte finns någon som helst anledning till att man inte skulle kunna göra. Finns inga skäl till att man inte skulle kunna köra PHP på Windows eller ASP på en UNIX/Linux plattform annat är om den som äger den har "religiösa" skäl att inte stödja det.

jonny 2006-08-19 18:38

Nu är det stora skillnader på ASP och PHP. PHP är plattformsoberoende och många gånger står det att script kräver Apache och Linux trots att så inte är fallet.

Det finns lösningar som gör att ASP-kod kan köras till 95% under annat än IIS på Windows. Det fungerar helt enkelt inte tillräckligt bra.

Enda gången man får problem med PHP under Windows och IIS är när det är färdiga script som använder systemresurser som är specifika för Linux eller en massa grejer i .htaccess.

Ska du bara köra PHP, ja, då finns det fördelar att köra välja en linux/bsd-server; ska du köra båda är Windows med IIS det bästa alterantivet.

Westman 2006-08-19 19:30

Vitsen var ju som sagt att kunna använda både och utan att bråka med subdomäner och det finns egentligen inget som säger att man inte bör/ska/kan köra PHP på en IIS. Att PHP körs bättre under UNIX/Linux är väl irrelevant i det här sammanhanget.

xciso 2006-08-19 20:00

Till dig som skapat tråden så ger jag som svar/tips att välj tex loopia med ett windowskonto.
Då har du både ASP och PHP, dock får du betala extra för MySQL. (Vilket jag tycker är fel) :(

Danielos 2006-08-24 22:09

Det finns lösningar där man kan köra SUN´s asp på en linux maskin tillsamman med PHP och Mysql och det fungerar mkt bra, så försök hitta ett webbhotell som erbjuder detta.

jonny 2006-08-24 23:19

SUNs ASP är inte samma sak som Microsofts ASP och har inte samma funktionalitet.
ASP ska köras på IIS under Windows. PHP fungerar i 99% av fallen lika bra under windows.

Decibel 2006-08-25 01:00

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 24 2006, 23:19
SUNs ASP är inte samma sak som Microsofts ASP och har inte samma funktionalitet.
ASP ska köras på IIS under Windows. PHP fungerar i 99% av fallen lika bra under windows.

PHP funkar vanligen bra, men PHP på windowsservrar i kombination med kontrollpanelen Hsphere är riktigt illa, jag ryser vid tanken.

Westman 2006-08-25 08:33

Citat:

Ursprungligen postat av Decibel
Citat:

Ursprungligen postat av jonny

PHP funkar vanligen bra, men PHP på windowsservrar i kombination med kontrollpanelen Hsphere är riktigt illa, jag ryser vid tanken.

Dags att byta till PLESK? ;)

Decibel 2006-08-25 11:20

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Citat:

Originally posted by -Decibel@Aug 25 2006, 01:00
Citat:

Ursprungligen postat av jonny

Dags att byta till PLESK? ;)

Aldrig i mitt liv ;)

Har precis tillbringat ett par veckor med Plesk för en kunds räkning och det måste var den mest underligaste kontrollpanel jag nånsin installerat och konfiguerat, fungerar väl rätt bra när man väl fick igång det men annars.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson