WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Hemmabyggd MySQL-server (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15191)

Danski 2006-07-23 16:56

Tänk på att du ska klara få in detta i ett 2u chassi (8,6cm) med bra kylning. Kylningen är det absolut största problemet med hemmabyggda 1u-2u chassin, det finns flera olika low-profile/1-2u-kylare men jag har personligen inte så jättebra erfarenhet av många av dem då de inte passar in i burkarnas design.

SkyNet 2006-07-23 20:37

Citat:

Originally posted by Danski@Jul 23 2006, 15:56
Tänk på att du ska klara få in detta i ett 2u chassi (8,6cm) med bra kylning. Kylningen är det absolut största problemet med hemmabyggda 1u-2u chassin, det finns flera olika low-profile/1-2u-kylare men jag har personligen inte så jättebra erfarenhet av många av dem då de inte passar in i burkarnas design.
Kylningen är det minsta problemet tycker jag nog. Det finns ju 2 x 80 mm och 4 x 40 mm fläktar inbyggt i chassiet redan, så det ska räcka till. Hade jag däremot valt ett 1U-chassi så hade jag nog varit mer orolig för kylningen då det är mycket mindre luft att röra sig med.

SkyNet 2006-07-23 20:44

Citat:

Originally posted by Crotalus@Jul 23 2006, 12:17
Det är som natt och dag, man slipper den mesta av latencyn vid skrivning, märks speciellt vid checkpoints - ungefär som att man skriver utan fsync efteråt. Sen buntas ju flera writes ihop till en enda, så det blir mindre disksökningar. Glöm bara inte att köpa med det tillhörande batteriet.
Nej, write-cache utan någon form av batteribackup är ju inte så lustigt. Risken för databashaveri om strömmen försvinner finns ju där. Visserligen så har det aldrig varit strömavbrott där jag hostar mina nuvarande servrar, men man vet ju aldrig.

Att få writes ihopbuntade lär öka prestandan mycket :rolleyes:

klein 2006-07-25 09:43

-Om du skall köpa märkes grejer, titta på Supermicro , mycket FreeBSD och Linux vänliga maskiner.
-Jag skulle inte använda Maxtor diskar, har allders för dålig erfanhet av dessa. Köpa Seagate istället.
-Kör FreeBSD istället för Linux. Om du vill diskustera linux smaker finns det ett forun för de också. ( http://bbs.linux.se )

En fördel kan vara köpa en RED HAT dist , så man får support. Linux är förvisso gratis, men inte supporten. :-)

Köp hellre HP istället för DELL.

Jag kör FreeBSD på några gamla Sparc 5:or , och använder dem som utveckling maskiner. Dom duger allders utmärkt för ändamålet labb och utvecklingsmaskiner. Den dagen man vill sätta dem på publik ip, så har sparc:en fördelen att scriptkiddies inte kan hacka dem lika lätt som x86 burkarna.

Citat:

Originally posted by SkyNet@Jul 21 2006, 20:31
Har länge gått i tankar om att fixa en ordentlig databas-server som min sajt ska kunna utnyttja åtminstone de närmaste två åren. Ja, kanske ett år i alla fall, servrar har ju en tendens att bli gamla så fort man har plockat hem grejorna till dem. :D

Tankarna gick först och främst till att beställa hem en märkesserver, tyvärr så är det inte det lättaste eftersom märken som Dell, HP eller Fujitsu-Siemens inte riktigt har vad jag vill ha. Och om de har det så är det oftast billigt att skaffa grundmaskinen och sen ryker både plånbok och byxor när man ska skaffa mer minne eller extra processor.

Så det får bli ett avancerat hemmabygge denna gång och då skulle jag behöva ha lite tankar om servern, vilka flaskhalsar som kan uppstå och så vidare. Det finns ju tusen olika sätt att skapa en server på, men så här skulle jag nog kunna tänka mig den:

Chassi
AIC 2U 460W m SCA-bakplan för 6 st diskar

Inkråm
Tyan Thunder K8SD Pro m U320 SCSI, socket 940 (S2882UG3NR-D)
2 x AMD Opteron Dual-core 270
2 x 2048MB Kingston DDR333 ECC REG

Lagring
Adaptec 2020ZCR, 0-channel RAID
4 x Maxtor Atlas 15K II, 36 GB, SCA 80-pin
2 x Maxtor Atlas 10K V, 73 GB, SCA 80-pin

Information
- Moderkortet har 2-kanalig U320 SCSI som kompletteras med ett Adaptec 2020ZCR-kort som ger RAID.
- 15000-varvarna blir en RAID5-volym för databasen
- 10000-varvarna blir en RAID1-volym för loggar och övrig lagring.

Jag kan inte se några direkta problem med denna setup, annat än att jag inte vet vilken Linux jag kommer att köra (troligen blir detta CentOS)?
Om inte någon annan kan se något problem som kan uppstå?

Några tips!

SkyNet 2006-08-03 10:36

Jag vill tacka alla som har kommit med tips och synpunkter på min MySQL-server som jag hade funderingar om.

Till slut valde jag att vara lite bekväm och beställde en server från Mullet med liknande prestanda (2 x Opteron 270, 4 x 1 GB minne, 4 x 36 GB hårddisk, Ultra320 1-kanal med batteribackup). Lite dyrare än att bygga själv, men va fasen, man måste ju kosta på sig ibland. Förhoppningsvis så slipper jag byta ut den till något bättre på ett tag :D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson