WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Vilka böcker? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14379)

jonny 2006-06-24 14:46

Citat:

Originally posted by Althalos@Jun 24 2006, 14:08
Jag läser just nu Hur du blir rik av Donald Trump. Boken är dock inte särskilt relaterad till titeln och Trump är alldeles för självbelåten och skrytsam för att kunna tas helt på allvar.

Har precis påbörjat den och Art of the Deal var mycket bättre.

PRQ 2006-06-25 05:41

Internationellt Efterlyst av Joachim Posener, såklart! :-)
(Faktiskt riktigt läsvärd, även om man kanske kan tvivla på hans påstådda oskyldighet...)

jonny 2006-06-25 12:15

Citat:

Originally posted by PRQ@Jun 25 2006, 05:41
Internationellt Efterlyst av Joachim Posener, såklart :-)
(Faktiskt riktigt läsvärd, även om man kanske kan tvivla på hans påstådda oskyldighet...)

Rolig bok; men den är mer underhållande än lärorik.

Robert 2006-06-25 23:15

Jag hoppas det inte räknas som egenreklam, men jag har lite boktips för entreprenörer här:

www.fucele.se/recensioner.aspx

MAT 2006-06-26 14:37

Tror inte att man blir bättre affärsman av att läsa vad andra har gjort.
Jag tror att det finns inom dig!
Den idén som boken författare har kläckt är redan plagierad av andra...

Fundera:
Vad är jag bra på?
Vad kan jag erbjuda?
Hur kan jag bli unik på det jag gör?
Varför skall kunden komma till mig?

Det finns inga genvägar utan tro stenhårt på din idé..kör!

Ta ingvar Kamprad eller Kapahl ect....tror inte att det läste böcker..
De kämpade från grunden och stod fast vid sin vision.

I dag är det svårare, ett antal miljoner i reklambudget är nästan ett måste om man skall in o slåss bland drakarna.

Ideér kan du hitta i böcker men inget som jag tror kan förändra ditt sätt att bli en bättre affärsman....
Stå fast vid dina mål o visioner.

Kör så att det ryker.
Lycka till.

jonny 2006-06-26 17:15

Sunt förnuft kommer man långt med. Men du läser inte management böcker för att få en affärsidé, utan istället för att lära dig hur du bäst genomför din affärsidé. Givetvis finns mycket att lära för alla.

Xamda 2006-06-26 18:46

Den som inte tror att han har något att lära av andra kommer inte att lyckas.

Såväl vad gäller idéer och ren administration kan man läsa en hel del om i en rad böcker. Du kan också hitta en hel del sajter om detta - bland annat den svenska startaeget.se, som jag i och för sig mer förefaller avra en reklamplattform än en källa till kunskap, men det finns guldkorn dr också från tid till annan.

ZN 2006-06-26 19:31

Citat:

Originally posted by Robert@Jun 25 2006, 23:15
Jag hoppas det inte räknas som egenreklam, men jag har lite boktips för entreprenörer här:

www.fucele.se/recensioner.aspx

Har läst några av böckerna där och instämmer till 100% på recensionerna av Manipulera med språket och Övertyga på internet. Läser just nu Historien om IKEA, ganska seg i början men sen blir det mycket intressant, hur dom i princip tvingades till att börja med egen produktion i Polen pga bojkott och alla projekten som gått åt pipan och kostat hundratals miljoner, står lite ytligt om skatteplaneringen också. Ingvar är en sann entreprenör rakt igenom. Har själv planerat att läsa följande böcker snart:

Mortimer Adler - How to read a book
Robert Kiyosaki - Rich dad poor dad
Napoleon Hill - Think and grow rich
Durant - Lessons of history, The story of philosophy
Små företag stora pengar

daniel234 2006-06-28 07:55

Har läst Robert Kiyosaki - Rich dad poor dad och tyckte att den inte innehöll mycket nytt för mig. Kändes som att det bara var en bok som gjorts för att säljas o tjäna pengar på.

jonny 2006-06-28 19:37

Boken jag refererade till tidigare och som jag rekommenderar är "The 7 Habits of Highly Effective People" av Stephen R. Covey

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson