![]() |
Jag förstår vad du menar xpat. Men jag gillar mina frames. Folk är vana vid att just webbutiker är byggda i frames. I min webbshop är det bara innehållet i mitten som ändras. Produktmenyn till vänster, varukorgen och allt annat är hela tiden det samma. Det gör att besökaren känner sig hemma på sidan redan efter en kort stund. Vår kundenkät visar att kunderna gillar sidan som den är uppbyggd idag, så jag vågar inte göra så stora förändringar.
Men även om mina frames underlättar för kunder, så försvårar det för sökmotorerna. Nu har jag (dvs min webmaster) i alla fall lagt in en extra navigering på sidan. Om man tittar på en produkt så står det längst ner på sidan: Du befinner dig här: Domän / kategori / underkategori / produkt Varje ord är en länk till just den sidan. Trycker man på "kategori" så kommer man till den kategorin. Det gör även att jag har en länk till min förstasida på nästan samliga undersidor. Så nu har jag i alla fall lite fler interna länkar som sökmotorerna kan följa. Samtidigt som besökarna kan navigera på sidan på det viset. Det kanske inte är helt optimalt, men i alla fall en förbättring emot hur det var innan. |
Man behöver inte ändra designen bara för att man skippar frames, menyer och allting ser ju likadant ut iaf så. Dina kunder kommer inte att märka någon skillnad.
Sen kan du jobba med djuplänkar i produkttexter mellan sidor samt lägga in rundlänkning, dvs, om man t.ex. befinner sej i kategorin "fiskar" och det finns flera produkter i kategorin så länkar varje sida till nästa och föregående produkt i kategorin. På sista och första produkten lägger man in länkar till första och sista produkten i kommande/föregående kategori. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:17. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson