WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Spritskatten (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13616)

end 2006-04-21 13:21

Frågan är om vi verkligen skulle dricka så mycket utan systembolaget. De började med statlig kontroll redan på 1600-talet, vilket är 400 år sen. Känns som om samhället förändrats lite sen dess.

blueplaya 2006-04-21 15:42

Det finns andra lagar som inte har förändrats sedan många år tillbaka heller hehe =)

Spindel 2006-04-21 17:04

Vi skulle dricka _mindre_ utan Systembolaget/monopol. I dagsläget åker ju svenskar till Danmark och Tyskland istället och köper stora mängder alkohol. Inte så konstigt att det dricks mycket när nästan varje svensk har ett eget spritförråd hemma.

Vi dricker inte mer för att det är billigare, vi dricker mer för att vi lagrar stora mängder alkohol hemma. Tar man bort monopolet så skulle vi inte köpa lika mycket på samma gång utan bara lite då och då. Dessutom skulle vi slippa förlora skatteinkomster till Tyskland och Danmark istället.

I Sverige har man:
Hög skatt på sprit för att folk ska dricka mindre...
Hög skatt på arbete för att folk ska... Just det ;)

patrikweb 2006-04-21 17:23

Även som bensinskatt, folk lär inte dricka mer bara för man tar bort monopol på sprit.

Om man kollar kostnaden på sprit och sådant på pub så går ändå folk och dricker där och betalar mer än på systemet.

blueplaya 2006-04-21 21:23

Skatt behövs för att underhålla Sverige, visst är skatten hög, men jag tycker att på vissa ställen borde skatten minskas och på andra höjas. Egentligen borde hela det svenska systemet göras om på ett bättre sätt. Då handlar det inte bara om skatt =)

Timofey 2006-04-21 22:44

Citat:

Originally posted by milko@Apr 18 2006, 11:57
Jag kör i 1024*768 och enkäten funkade bra för mig.

Detsamma gäller för mig, fast jag kör med 1152*864

Men det är ju sant att de borde tänkt efter före! (Att inte alla har hög upplösning.)

guran 2006-04-23 21:54

Citat:

Originally posted by end@Apr 21 2006, 12:21
Frågan är om vi verkligen skulle dricka så mycket utan systembolaget. De började med statlig kontroll redan på 1600-talet, vilket är 400 år sen. Känns som om samhället förändrats lite sen dess.

En kung i Sverige drog ner tilldelningen av öl till ett nunnekloster från 15 liter per dag och person till 8 liter och det blev ett ramaskri.

Monopol eller inte, så tror jag inte att priset på sprit har så stor betydelse för konsumtionen utan problemet ligger nog snarare i folks behov av att dricka sprit.

nonameforme 2006-05-16 06:00

Fy fan dryg annons det där..

Systementor 2006-05-16 09:04

Citat:

Vi skulle dricka _mindre_ utan Systembolaget/monopol. I dagsläget åker ju svenskar till Danmark och Tyskland istället och köper stora mängder alkohol. Inte så konstigt att det dricks mycket när nästan varje svensk har ett eget spritförråd hemma.
Helt riktigt Spindel. Jag är själv ingen större konsument av alkoholhaltiga drycker, men det finns ytterligare ett problem med "spritförråden" och detta problem brukar Jens Spendrup försöka belysa i debatten:

Barnen och ungdomarna. Den stora mängden i hemmet gör det lättare för mindreåriga ungdomar att komma åt alkohol. Kunde mamma eller pappa istället slinka in på Ica/Konsom och köpa *en* flaska vin på fredagkvällen för att dricka den just på fredagkvällen, eller på lördagen ett sexpack inför tipsextra och konsumera den direkt skulle detta problem helt klart minska. Det är klart att om pappa har 328 burkar öl hemma i källaren kan ungdomarna "låna" säg 5 stycken utan att det märks...

blueplaya 2006-05-17 00:40

Det är väl upp till var och en hur mkt dem vill dricka, men samtidigt skall man också uppfostra sina barn till att inte dricka =)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson