WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   CSS fråga (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13449)

martine 2006-04-10 18:48

Ärligt talat, det är ju verkligen petitesser!! Designen förstörs ju på intet sätt! Att sidan hoppar till i FF utan -moz... när man ändrar fönsterstorlek är ju ingen att hetsa upp sig över. Tycker du borde slopa -moz... i css:en om den inte är helt nödvändigt (?) och förklara för dina kunder att det är normal, korrekt, standardmässigt fönsterbeteende. Dessutom löser inte -moz:en att Safari (2-3% av marknaden) fortfarande beter sig "fel". Om du absolut måste ha någon css för detta så använd hellre overflow-y så att det kommer validera i css3 (och strunta i -moz som aldrig kommer stödjas av andra webläsare och som Mozilla bara använder tills standard finns.)

Edit: som vanligt hann någon före:
Micke Alm Bra förslag igen. Det köper jag.
Mikael Simonsson Kul! :lol: Låter inte heller helt som en standardlösning...

dotvoid 2006-04-10 18:56

Citat:

Originally posted by Micke Alm@Apr 10 2006, 18:37
tveksamt om dina kunder kommer köpa att det är w3c:s validator det är fel på... inte min sida...

Jag tror nog att de flesta kunder är förståndiga nog att förstå saker om man förklarar det för dem. Naturligtvis säger man inte "det är inte fel på mina prylar" utan man förklarar på ett sakligt sätt hur det fungerar.

I övrigt tycker jag fortfarande som martine ovan att man bör låta webbläsarna fungera som det är tänkt istället för att hela tiden kämpa emot dem. Jag tror nog de flesta kunder skulle förstå det också.

Det hela handlar om att kunden köper kompetens - inte bara html-kod. Det bör man visa ibland också och ge riktiga råd till kunden.

Header 2006-04-10 18:56

Jo, fast tycker inte riktigt om det då måste man ta ställning till vad för upplösning, har besökaren någon eller några toolbars, för att undvika få dubbelscroll på sidan, som jag tycker är jättejobbigt.

Har pratat med kunden och vi har kommit överens om att sidan är ju centrerad i fx fast när den blir för lång kommer det en scrollbar till höger i Fx och tar lite utrymme. Så det ser ut som sidan ändrar sin centrering. Det estetiska problemet som dem tycker finns med att scrollbaren kommer och tar plats får dom leva med, om cssen ska validera. Man får en:

* Line: 5 Context : body

Invalid number : overflow Parse Error - -moz-scrollbars-vertical

Blir lite less när det ska gnällas, nu har det inte bara varit detta med den här kunden.
Tack för all hjälp.

/R

EDIT: Ser när jag skrivit detta att jag också ser lite gnällig ut, men lite OT så ett exempel från i fredags, kunden ringer och funderar om jag inte begriper vad jag gör!
- ??

- När vi tittar på sidan i min och i kollegans dator är den gröna färgen på logotypen olika nyanser, den ser mycket mörkare ut på min dator.

- Jag försöker svara på ett diplomatiskt sätt att det kanske beror på olika skärmar/inställningar.

- Vi tänker då inte betala fullt pris om det inte ser likadant ut på alla datorer.

OSV.

Ha nu en bra kväll, för nu tänker jag gå från datorn en stund.

/R

Mikael Simonsson 2006-04-10 19:13

Header, provade du att lägga in "html {height: 100.1%;}"? Det är en lösning som föreslås på flera ställen om du söker. Den validerar och påverkar inte IE, men firefox tvingas att alltid visa en scrollbar på högersidan.

Header 2006-04-11 07:31

Citat:

Originally posted by Mikael Simonsson@Apr 10 2006, 19:13
Header, provade du att lägga in html {height: 100.1%;}? Det är en lösning som föreslås på flera ställen om du söker. Den validerar och påverkar inte IE, men firefox tvingas att alltid visa en scrollbar på högersidan.

Av ren nyfikenhet har jag provat detta nu på morgonen samt html { height: 100%; margin-bottom: 1px; }.

Vad jag upptäckte som var mindre kul med detta "hack" var att i xhtml får man dubbla scrollbars, hur kul är det?

Mikael Simonsson 2006-04-11 07:50

Jag kan tänka mig att ditt "hack" med -moz-scrollbars-vertical spökar ;)

Läs mer här:
http://www.hicksdesign.co.uk/journal...ow-even-better

Header 2006-04-11 10:38

Får kolla upp det bättre om det skulle bli aktuellt igen. Känns som det inte är något stort problem, men det är klart att om frågan dyker upp igen kan det vara bra att veta.

Vad kunden vill ha är en nedtonad scrollbar i Fx (likadant sim i IE) om sidan inte är så lång att den behöver scrolla för att slippa se sidoförflyttningen som blir när scrollbaren dyker upp. För att få det att se ut så kommer jag inte på nått annat än -moz-scrollbars-vertical.

Micke Alm 2006-04-11 14:45

<div> floatad till höger med bakgrundsbild som ser ut som en scrollbar som den riktiga scrollbaren får lägga sig ovanpå ;D

martine 2006-04-11 16:17

Citat:

Originally posted by Header@Apr 11 2006, 10:38
Vad kunden vill ha är en nedtonad scrollbar i Fx (likadant sim i IE) om sidan inte är så lång att den behöver scrolla för att slippa se sidoförflyttningen som blir när scrollbaren dyker upp. För att få det att se ut så kommer jag inte på nått annat än -moz-scrollbars-vertical.
Har sagt det men säger det igen. overview-y: scroll; med overview-x: hidden; fungerar (ger nedtonad om den inte behövs) i Firefox. Känns bättre att använda det eftersom det känns mindre som ett hack, om det är just FF som behöver det. Dessutom kommer det validera i css3.

Header 2006-04-12 08:26

Men.... Om man overflow-y:scroll och overflow-x:hidden får man dubbla scrollbars i IE.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson