WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Firmabil (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13161)

JonasO 2006-03-30 10:49

Själv så leasar jag den dyraste miljöbilen på marknaden B) På så sätt slipper jag förutom biltullar, även bilskatt i fem år samt att jag har reducerat förmånsvärde eftersom den klassas som en miljöbil :lol: sen att bilen har en hel del kusar och gör 0-100 på närmare 6,5 sek är en annan sak. Det är en miljöbil iaf.

Personligen skulle jag knappt ha råd med försäkringen på bilen,,

jonny 2006-03-30 11:19

Vad är det för bil då?
Noterade att förmånsvärdet var väldigt högt på min gamla T5a.

Vatos Locos 2006-03-30 13:07

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 30 2006, 11:19
Vad är det för bil då?
Noterade att förmånsvärdet var väldigt högt på min gamla T5a.

Anledningen till att förmånsvärdet är lite högre på din gamla bil är i början på
90-talet så gjordes vissa regler om gällande firma/tjänstebil.
Arbetade då på en revisionsbyrå och då fanns det regler som innebar att hade man en bil som var äldre än 6 år så fick du vissa skattelättnader, vilket gjorde att en fet Merca 560 hade samma förmånsvärde som en Volvo 740 eller Saab 9000 vilket stack ganska rejält i skatteverkets ögon.
Så det försvann ganska snabbt, kommer inte exakt ihåg informationen, men kanske någon kommer ihåg detta.
Personligen så skulle jag nog välja tjänstebil om jag hade förmånen eftersom jag ser fler fördelar än nackdelar, sedan så brukar många företag erbjuda förmånliga köp när det leasing perioden har löpt ut.

DFT 2006-03-30 13:30

Citat:

Originally posted by hedberg@Mar 30 2006, 08:35
Det innebär att man åker på att betala för milen man har kört privat samt soppan för det. Och det är inte reell förbrukning Skatteverket bryr sig om, de går efter tabeller och säger att "snittbensinpriset i Sverige år 2005 var 11,30 kr/liter och din bil drar 1,1 liter/mil." Du kanske kör snålt och den drar 0,9 men det bryr sig inte dem om. Du kanske tankar på en billigare station och har rabatt, men det är inte deras problem. Du kommer bli beskattad för drivmedelsförmån.

Du hänvisar till gamla regler från bensinförmånens "barndom". Förmåndvärdet för fri bensin beräknas enligt följande:

Du har kört bilen 100 mil i mars, varav 20 mil är privat 80 mil i tjänsten. Under mars har du också tankat bilen för 1000 kr ex moms. Förmånen för drivmedel blir då 1000/100*20 = 200 kr. Det är detta värde som bolaget ska betala arbetsgivaravgifter för, du i din tur ska deklarera förmånen med 200*1,2 = 240 kr.

Vatos Locos 2006-03-31 21:35

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 30 2006, 11:19
Vad är det för bil då?

Skulle tippa på nya Saab 9-5 Aero Ecopower, den kom nu i mars och har 300 kusar.

Thomas 2006-04-01 10:23

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Vatos Locos
Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Vad är det för bil då?

Skulle tippa på nya Saab 9-5 Aero Ecopower, den kom nu i mars och har 300 kusar.

Får min Saab 9-5 Aero v19, ingen ecopower för den hinner man knapp få innan det är dags att byta bil igen. Lite bökigt att hitta ställen att tanka på än sägs det även.

Citat:

Ingen som vet var man kan räkna ut förmånsvärdet både för anställda och egenföretagare? Såg nån på skatteverket.se i och för sig
Förmånsvärdet kan man räkna ut här. Borde inte bli nån skillnad om man är anställd eller har enskilld firma. I aktiebolag räknas ägarna som anställda.

Sedan får man inte glömma att resultatet man får på skatteverket betalas med bruttolönen.

DFT 2006-04-01 16:06

I princip kan man väl säga att det är samma om man är anställd eller har egen firma men det är ändå en viss skillnad.
I ett AB ökar bolagets arbetsgivaravgift men samtidigt minskar dess bolagsskatt genom kostnadsökningen för bilen. Sedan får den anstäälde som privatperson också betala skatt på förmånen. Om man räknar på ett förmånsvärde på 3000 i månaden och bilkostnader på 5000 så skulle ett bolags resultat skjunka med 51.000 på ett år och bolaget skulle betala 8400 mindre till SKM, något som då kompenseras genom att privatpersonen betalar 10.800.
I en enskild firma är det ju samma "person" som har kostnaderna för bilen som tar upp intäkten av förmånen vilket gör en lite annorlunda skatteeffekt. Om man tänker sig en enskild firma med ett resultat på 100.000 som man kan göra vad man vill med. Tar man ut det i pengar får man behålla 55.000 efter att skatter och egenavgifter är betalda, väljer man istället en bil enligt förutsättningarna ovan (5000 i månadskostnad, förmån 3000) så får man bilkostnaderna betalda och 5800 kvar i handen och man betalar 10.800 mindre i skatt till staten.

Fluff 2006-04-02 15:50

ojoj vilken ansamlig av nyttig information gubbar!

Man tackar och bugar!

Jag kör en golf 3 vr6 93-...tänke använda den som tjänstebil, fast har funderat på att sälja den och köpa en leasing bil.

Vatos Locos 2006-04-02 19:09

Citat:

Originally posted by Fluff@Apr 2 2006, 15:50
ojoj vilken ansamlig av nyttig information gubbar
Man tackar och bugar
Jag kör en golf 3 vr6 93-...tänke använda den som tjänstebil, fast har funderat på att sälja den och köpa en leasing bil.

Tycker att du ska göra som du skrev och sälja den gamla och köpa en ny, brukar aldrig vara en bra affär att ha en gammal bil som tjänstebil.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson