WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Blind student stämmer sajt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12384)

digiArt 2006-02-15 09:25

I mitt tycke så är jämförelsen med tryckta medier samt etermedier haltande, för webbproducenter är det inte jättesvårt att göra sidan tillgänglig för fler en bara normalt fungerande människor.

Några småsaker som inte är jätteproblem att implementera: alt på bilder, title på länkar, label for på formulär osv. Det hjälper oerhört för de som har screenreaders.

Det handlar inte heller om rättigheter (även om artikeln tog upp detta som en rättighet, men observera att det var USA också där det var lagstadgat) utan det handlar om att göra sin sajt tillgänglig för fler vilket i förlängningen kan generera högre intäkter.

Men webmasters kanske inte är intresserade av intäkter?

webbteknik 2006-02-15 11:36

Håller med digiArt, det är väldigt lätt att anpassa sina sidor för människor med funktionshinder. Visst det kanske inte är rimligt för en privatperson att göra en sida som till 100% är tillgänglig för dessa, kanske inte heller för många företagswebbplatser.

Faktum är ju att om man kodar efter de gällande rekommendationerna, xhtml alt på bilder som digi säger osv så räcker det VÄLDIGT långt. Tillräckligt långt i de flesta fall även om allt inte blir perfekt.

Och detta är knappast något som tar extra tid eller är svårt, snarare något som borde vara en självklarhet även om man kodar en sida som man vet inte kommer att besökas av någon person med ett handikapp.

ztream 2006-02-15 11:39

Jag är intresserad av resultat, intäkter-kostnader.

Kostar det för mycket att anlita en kompetent webbdesigner eller kostar mig själv för mycket tid att göra handikappanpassade sidor jämfört med intäktsökningen (försumbar?) så spelar det helt klart in när man tar beslutet.

Citat:

Originally posted by digiArt@Feb 15 2006, 10:25
Men webmasters kanske inte är intresserade av intäkter?

patrikweb 2006-02-15 11:43

Beror väl helt vilken typ av sida man bedriver, fast i många fall tror jag att du mer förlorar än tjänar på att anpassa sina sidor i vissa fall.

För antal besökare av synskadade etc lär vara minimal, många sidor ska vara flashiga och mycket animerade nu förtiden och tror att svårt att få en bra blandning på det.

webbteknik 2006-02-15 12:59

Jag anser inte att man skall anpassa sig om man inte har något speciellt behov. Däremot anser jag det rätt självklart att man tex kodar efter de rekommendationer som finns (w3c). Detta är inte något som tar längre tid än att inte följa dem. Det är inte heller något som bör kosta något extra. En webbprogrammerare som tar extra betalt för att koda ordentligt ser jag som extremt oseriös.

hubbert 2006-02-15 13:12

webbteknik:
Citat:

Detta är inte något som tar längre tid än att inte följa dem.
Nej faktiskt inte har jag märkt nu, ok lite längre i början men sedan skall det nog flyta på.
Går faktiskt hyfsat att koda enligt standard med Dreamweaver 3 som huvudverktyg upptäcker jag.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson