WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Utbud av webbprogrammerare (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11889)

palmik 2006-01-20 05:14

Angående youngbloods fråga;

Personligen tycker jag inte du ska tänka på vilket språk du ska lära dig initialt på högskolan utan fokusera på att lära dig bra programmeringsteknik. Läser du till civilare så kommer du komma i kontakt med flertalet programmeringsspråk och logiska problem vilket gör att du snabbt lär dig alla nya standarder som sedan kommer ut på marknaden.

Tänk på att en bra utbildning är på tre till fem år och ingen vet vad som efterfrågas om fem år :)

zoran 2006-01-20 06:13

Citat:

Originally posted by palmik@Jan 20 2006, 06:14
Angående youngbloods fråga;

Personligen tycker jag inte du ska tänka på vilket språk du ska lära dig initialt på högskolan utan fokusera på att lära dig bra programmeringsteknik. Läser du till civilare så kommer du komma i kontakt med flertalet programmeringsspråk och logiska problem vilket gör att du snabbt lär dig alla nya standarder som sedan kommer ut på marknaden.

Tänk på att en bra utbildning är på tre till fem år och ingen vet vad som efterfrågas om fem år :)

Jag håller med. En duktig programmerare är oftast inte fastlåst i ett språk.

Själv hade jag inte skrivit en enda rad Java-kod när jag började jobba som javaprogrammerare. Men det tog inte lång tid innan man kom in i det.

ArreliuS 2006-01-20 11:11

youngblood: Jag pluggar webbprogramming på Högskolan i Kalmar och vi kommer att få ett brett utbud av olika språk. Allt från PHP till Java och ASP.NET. Vi sitter t.o.m med och pluggar xhtml och css ^^

EDT: Glömde säga att utbildningen bara är på två år och kräver inga förkunskaper eller speciella betyg.

youngblood 2006-01-20 12:09

Citat:

Originally posted by ArreliuS@Jan 20 2006, 12:11
youngblood: Jag pluggar webbprogramming på Högskolan i Kalmar och vi kommer att få ett brett utbud av olika språk. Allt från PHP till Java och ASP.NET. Vi sitter t.o.m med och pluggar xhtml och css ^^

EDT: Glömde säga att utbildningen bara är på två år och kräver inga förkunskaper eller speciella betyg.

Shit vad kul. skall kolla upp om den utbildningen finns i stockholm! tror du att du kommer att få en anställning efter avslutad kurs eller är det för dina egna intressen?

Att det bara är 2 år är ju lysande!!!

Kristofer 2006-01-20 12:26

Linköpings universitet gillar tradition så här används språken LISP och ADA i de allra första kurserna man stöter på som civilare inom datateknik. Syftet med detta är inte att språken i sig är jätteanvändbara, även om LISP fortfarande används flitigt på sina håll, utan att programmeringsteknikerna som tillämpas framkommer tydligt samt dess skillnader språken emellan.

I senare kurser där målet är att lära sig objektsorienterad programmering dyker Java upp och även andra språk.

bjornjohansson 2006-01-20 12:33

För den som vill satsa på att lära sig ett nytt kodspråk - satsa på JScript.
Att koda ASP-sidor med Jscript istället för VB-script blir allt vanligare, och vad jag vet ökar efterfrågan på Jscript-ASP:are vad gäller de större webb-och reklambyråerna.

ArreliuS 2006-01-20 12:53

Citat:

Originally posted by youngblood@Jan 20 2006, 13:09
Shit vad kul. skall kolla upp om den utbildningen finns i stockholm tror du att du kommer att få en anställning efter avslutad kurs eller är det för dina egna intressen?
Att det bara är 2 år är ju lysande

Jag hoppas självklart på anställning efter utbildningen om jag nu inte försöker driva på det egna företaget istället. Våra lärare försöker hålla pejl på vad som eftersöks ute i branschen och försöker lägga kurserna därefter.

EDIT: En länk till programmet http://ubbe.hik.se/visa_kurs.php?kursid=2849&program=1

freakalis 2006-01-20 12:55

Att satsa på Jscript är väl inte ens ett alternativ om man vill få jobb efteråt?

Istället för Jscript och Asp så bör man läsa Asp.NET med C# eller något annat av .NET språken.

Själv pluggar jag till systemutvecklare med inriktning mot databaser. 2 åring ky utbildning med 1/3 praktik. Vi läser mest .NET i skolan.

Efter min första praktik fick jag visstidsanställning och jobbar nu extra där medans jag pluggar. Men på jobbet skriver jag PHP.

Det är bra att kunna lite av varje.

youngblood 2006-01-20 13:16

Citat:

Originally posted by freakalis@Jan 20 2006, 13:55
Själv pluggar jag till systemutvecklare med inriktning mot databaser. 2 åring ky utbildning med 1/3 praktik. Vi läser mest .NET i skolan.

Jag gillar konceptet med KY-utbildningar, då jag tror chanserna till anställning/projektanställning o.s.v. ökar med att vara ute på företag och "visa upp sig" samt att använda sin kunskap i verkligheten!

vilken skola pluggar du på freakalis???

Susanne 2006-01-20 13:54

Citat:

Originally posted by freakalis@Jan 20 2006, 13:55
Att satsa på Jscript är väl inte ens ett alternativ om man vill få jobb efteråt?

Istället för Jscript och Asp så bör man läsa Asp.NET med C# eller något annat av .NET språken.

Håller med om det.

I .NET är det C# eller VB. Jag tror det blir mer och mer C# så satsa på det isf.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson