![]() |
Angående youngbloods fråga;
Personligen tycker jag inte du ska tänka på vilket språk du ska lära dig initialt på högskolan utan fokusera på att lära dig bra programmeringsteknik. Läser du till civilare så kommer du komma i kontakt med flertalet programmeringsspråk och logiska problem vilket gör att du snabbt lär dig alla nya standarder som sedan kommer ut på marknaden. Tänk på att en bra utbildning är på tre till fem år och ingen vet vad som efterfrågas om fem år :) |
Citat:
Själv hade jag inte skrivit en enda rad Java-kod när jag började jobba som javaprogrammerare. Men det tog inte lång tid innan man kom in i det. |
youngblood: Jag pluggar webbprogramming på Högskolan i Kalmar och vi kommer att få ett brett utbud av olika språk. Allt från PHP till Java och ASP.NET. Vi sitter t.o.m med och pluggar xhtml och css ^^
EDT: Glömde säga att utbildningen bara är på två år och kräver inga förkunskaper eller speciella betyg. |
Citat:
Att det bara är 2 år är ju lysande!!! |
Linköpings universitet gillar tradition så här används språken LISP och ADA i de allra första kurserna man stöter på som civilare inom datateknik. Syftet med detta är inte att språken i sig är jätteanvändbara, även om LISP fortfarande används flitigt på sina håll, utan att programmeringsteknikerna som tillämpas framkommer tydligt samt dess skillnader språken emellan.
I senare kurser där målet är att lära sig objektsorienterad programmering dyker Java upp och även andra språk. |
För den som vill satsa på att lära sig ett nytt kodspråk - satsa på JScript.
Att koda ASP-sidor med Jscript istället för VB-script blir allt vanligare, och vad jag vet ökar efterfrågan på Jscript-ASP:are vad gäller de större webb-och reklambyråerna. |
Citat:
EDIT: En länk till programmet http://ubbe.hik.se/visa_kurs.php?kursid=2849&program=1 |
Att satsa på Jscript är väl inte ens ett alternativ om man vill få jobb efteråt?
Istället för Jscript och Asp så bör man läsa Asp.NET med C# eller något annat av .NET språken. Själv pluggar jag till systemutvecklare med inriktning mot databaser. 2 åring ky utbildning med 1/3 praktik. Vi läser mest .NET i skolan. Efter min första praktik fick jag visstidsanställning och jobbar nu extra där medans jag pluggar. Men på jobbet skriver jag PHP. Det är bra att kunna lite av varje. |
Citat:
vilken skola pluggar du på freakalis??? |
Citat:
I .NET är det C# eller VB. Jag tror det blir mer och mer C# så satsa på det isf. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:58. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson