![]() |
Heheh ok....vart hittar jag alla dessa billiga och bra rackservrar? Dustin?
|
Citat:
|
Var hittar jag dylika? Kikade på Mullet.se men det billigaste de har är Supermicro med moderkort och CPU för ca 7 kkr.
|
Citat:
Kan säga direkt att du inte tjänar något på köpa ifrån dom, prisklassen hamnar på samma kostnad som köpa en HP eller DELL server. Lösa moderkort kostar väl ca 2-4k normalt ifrån dom. Citat:
Citat:
Priset kan skilja en del faktiskt, vissa kan ha erbjudande etc så värt kolla igenom alla. |
Visst kan du plocka ihop en torn "server" för 2 400 kr eller liknande medans en rackserver brukar hamn på cirka 10 000 kr i budgetutförande.
Exempelvis Dell erbjuder leasing, för en enklare server skulle det inte förvåna mig om leasingkostnaden per månad motsvarar skillnaden i pris för 1U respektive utrymmet för en tornserver. När du väljer co-location är min uppfattning att det som skiljer är följande: - Dataöverföringens storlek - UPS (de billigaste lösningarna inkluderar generellt inte UPS) - diesel (det är förhållandevis få som ens kan erbjuda dieselkraft) - kylning (dels ska hela hallen kunna kylas av existerande aggregat, dessutom bör aggregaten vara anpassade för datahallar - speciella krav på exempelvis luftfuktighet) - redundant internetanslutning Tillförlitligheten på din egen server påverkas inte bara av dina egna komponenter utan också till storgrad av temperaturen den får arbeta i. Beroende på vad som är viktigt brukar det finnas olika jouravtal; gör det inget om servern går ner på fredag kväll och inte blir åtgärdad förrän på måndag framåt lunch? Eller måste den vara igång inom några minuter igen? |
Alla vettiga och seriösa leverantörer uppfyller allt det, dock finns det många som inte gör det.
Kylning lär nog alla ha alla fall, normal tempratur i hall bör ligga mellan 18-23 grader och luftfuktighet mellan 45-65% Annars kan det lätt bli tort så det statiskt eller helt enkelt för fuktigt så det kan bildas rost. En server börjar föråldras och bli sämmre redan vid runt 40 grader och runt 70 grader bör man räkna den dör. Har du 1U lär du kunna få rätt bra pris hos alla vettiga leverantörer men dock tower kan bli svårare och mycket dyrare. |
Jag kollade runt alldeles nyligen för att undersöka utbudet. De som är billigast är Crystone även om de nyligen höjde några kronor. Tydligen så har de en prisgaranti så hittar du något billigare kan du ju säga till :)
575 spänn för en tower |
Det kostar 225 kr extra att anslutas till UPS.
|
Prisgaranti verkar vara lite si och så med, frågan är om dom håller det?
Skulle nästan vara kul dumpa priser för se hur långt dom verkligen går ner innan dom tar bort prisgarantin. Sedan när man lagt på priset på UPS hos dom så är det inte så billigt längre, och UPS räknas väl typ som runt några minuter drift vid elavbrott bara. Tower kommer alltid vara svårt få en bra prisbild på då många inte sätter priser för tower som standard. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson