WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bästa landet? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11512)

jonny 2005-12-28 11:48

Ja, skatteverket kan vara besvärliga, men de har ingen rätt i det fallet.

Kristofer 2005-12-28 13:57

Man skattar i det land man har sin "huvudsakliga vistelse i" har jag för mig. Om du flyttar och tillbringar större delen av året i Spanien så kan du med gott samvete komma hem till en stuga / hus i Sverige några veckor utan att behöva skatta här. Däremot funkar det inte att vistas i Sverige större delen av året och tro att du ska få skatta i Spanien, men det ville du väl ändå inte?

Kan inte hänvisa till lagrum då detta bara är saker jag har för mig, behöver inte vara sant :P

Jon A 2005-12-28 14:30

Citat:

Originally posted by jonny@Dec 28 2005, 12:48
Ja, skatteverket kan vara besvärliga, men de har ingen rätt i det fallet.
Ögonblicket du skriver dig utanför Sverige slutar dom "besvära" dig. Häng inte här mer än 183 dagar/år bara.

Sundream 2005-12-28 15:00

Robertsson; Helt rätt!

Kristofer; Helt rätt!

Jon A; Helt rätt!

Vi är ca 20 - 25.000 Svenskar i Costa del Sol och massor av oss har foretag i Spanien och i ett hus i Sverige ( endel aven foretag och inte skattar i Sverige, det ar en annan skatte teknik, lite olaglig.)

Packa nu ner ungarna, karringen och foretaget och kom ner och njut av livet.

mvh Lennart

Jon A 2005-12-28 15:14

Sundream: Hur ser framtiden ut för Gibraltar, du som verkar insatt?

Wojt 2005-12-28 15:19

Så jävla lockande...

patrikweb 2005-12-28 15:31

Men om man fortfarande skulle bo i Sverige men ändå låta alla pengar gå via utlandet, vad skulle skatteverket kunna göra? Menar dom kommer ju aldrig åt några pengar eller så.

crona 2005-12-28 16:21

Citat:

Originally posted by patrikweb@Dec 28 2005, 16:31
Men om man fortfarande skulle bo i Sverige men ändå låta alla pengar gå via utlandet, vad skulle skatteverket kunna göra? Menar dom kommer ju aldrig åt några pengar eller så.
Skatteverket är inte dumma i huvet... Om du skulle tjäna en massa pengar men köra dom genom utlandet och sedan bo flott i Sverige i stort hus och köra en fet bil eller likn. och samtidigt inte ha någon inkomst i Sverige så märker ju skatteverket detta och kan därför skönstaxera dig.

patrikweb 2005-12-28 16:28

Kan man inte sätta huset på företaget som är ett utlänskt? Sakerna behöver väl inte stå på en personligen.

Sundream 2005-12-28 16:48

Jon A; Framtiden ar ljus. Inga andringar.
I senast valet vann "partiet" ett oberoende Gibraltar med 98,5 % roster for att Gibraltar SKALL vara en oberoende fri Engelskt koloni med egen regering och INTE tillhora Spanien. Det bor massor av Spanjorer i Gibraltar.

Crona; Helt rätt!

Patrikweb; Vansinnigt. boda dina frogor for samma svar. skönstaxering las Cronas svar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson