WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Namngett personer som inte gillar XXX på sida (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11455)

tydal 2005-12-22 14:33

Citat:

Originally posted by Gonte@Dec 22 2005, 15:21
Ansökningsavgiften är 2000 kr, men det är långtifrån säkert att man får ansökan godkänd...
Jag har ansökt om två webbplatser och fick båda två godkända utan problem. Känner du till några avslag? Som jag förstått ska det inte var några svårigheter att få ansökningarna att gå igenom.

Den stora skillnaden mellan PUL och yttrandefrihetsgrundlagen är att enligt PUL måste man skaffa tillstånd först. Även om det inte på något vis är kränkande eller olämpligt så är det olagligt om man inte skaffat tillstånd först. Enligt yttrandefriheten får man säga vad som helst, men är det olämpligt (hets mot folkgrupp, grov våldsskildring, förtal) så kan den ansvarige utgivaren dömas för det efteråt.

Milad 2005-12-22 14:40

Citat:

Ursprungligen postat av Gonte
Citat:

Ursprungligen postat av tydal
Om man har råd att avvara 2000 kronor till Radio- och TV-verket så slutar PUL gälla för webbplatsen.

Ansökningsavgiften är 2000 kr, men det är långtifrån säkert att man får ansökan godkänd... Om man får det godkännt så slutar visserligen PUL att gälla, men vissa delar av PUL får motsvarighet i de regler som gäller för media...

Vilka delar är det? Vad gäller för media? Har märkt att de inte namnger personer som tex kört rattfulla mm.

tydal 2005-12-22 14:51

Citat:

Originally posted by Milad@Dec 22 2005, 15:40
Vilka delar är det? Vad gäller för media? Har märkt att de inte namnger personer som tex kört rattfulla mm.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490105.htm#K7P4

hnn 2005-12-22 15:17

OT:

Milad: Din signatur... Varför inte W3?

robertsson 2005-12-22 15:29

Citat:

Originally posted by Milad@Dec 22 2005, 15:40

Vad jag förståt (kan ha fel) har media en oskriven lag i Sverige att man inte namnger männsikor som inte är dömda.

BE Network 2005-12-22 15:51

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Ursprungligen postat av Milad

Vad jag förståt (kan ha fel) har media en oskriven lag i Sverige att man inte namnger männsikor som inte är dömda.

Naj naj naj nu är du ute och cyklar!

Konst 2005-12-22 16:02

Citat:

Ursprungligen postat av Blue-Eye
Citat:

Originally posted by -robertsson@Dec 22 2005, 16:29
Citat:

Ursprungligen postat av Milad

Naj naj naj nu är du ute och cyklar!

"Pressetik, en typ av tillämpad etik, syftar till att definiera vad som är lämpligt att, med hänsyn taget till individers välbefinnande, publicera.

Inom svensk press (och andra jämförbara media) finns allmänna överenskommelser och i viss mån lagar som reglerar vad som kan publiceras, exempelvis i samband med rapportering om brott. Två storheter ställs här mot varandra, å ena sidan allmänhetens önskan och rätt till information ("allmänintresset"), å andra sidan enskilda individers rätt till integritet.

I Sverige värnas pressetiken av pressombudsmannen, genom en frivillig organisation med tvingande medel, vilket är mycket ovanligt. De medier som står bakom den har alltså valt att underkasta sig reglerna utan undantag."

Källa: http://sv.wikipedia.org

ztream 2005-12-22 16:27

Ja, det är ett brott mot PUL om namnen går att härleda till en fysisk person.

Storen 2005-12-22 16:51

Om jag skriver Lennart Larsson , Sofia Nilsson & Georg ... Kan dessa personer möjligen finnas? Och kan alla dessa personer känna sig kränkta och anmäla mig enligt PUL då?

Tror inte det va... Måste finnas något konkret innan lagen tillämpas....eller?

Henrik 2005-12-22 16:59

Citat:

Originally posted by Davve@Dec 22 2005, 14:30
Står ditt namn med där? Eller är du PUL (Polis Utan Lojalitet) bara?
Fan va alla ska hålla på och anmäla andra hela tiden, förstå att alla dessa organisationer som tar emot anmälningar lever på våra skattepengar... I längden gör man sig själv en otjänst..

Det är alltså värre att anmäla någon för att den begår något brott, än att bedriva en hatkampanj? Håhåjaja...

Hur som helst så håller jag väl med de flesta övriga... Anmälan till polisen, inte för att det kommer hända något utan för att det kan vara användbart för polisen i framtiden och framförallt, kan jag tycka, för att det ökar statistiken över IT-relaterade brott vilket i sin tur förhoppningsvis i framtiden ökar polisens resurser på det område.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson