WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Bandbredd på diskussionsforum? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1142)

wolf 2004-01-10 22:13

hej!

så enligt statistiken är det alltså bilder som står för 89,3% av bandbredden? har jag fattat det rätt?

betyder det att t ex din signatur (animerade pingviner) står mångdubbelt för mer bandbredd än inlägget som sådant?

snyggt forum för övrigt :)

Mario 2004-01-11 00:21

Citat:

Originally posted by wolf@Jan 10 2004, 20:13
hej!

så enligt statistiken är det alltså bilder som står för 89,3% av bandbredden? har jag fattat det rätt?

betyder det att t ex din signatur (animerade pingviner) står mångdubbelt för mer bandbredd än inlägget som sådant?

snyggt forum för övrigt :)

jo precis, pingvinen i min signatur har nog valdigt mycket med detta att gora da den ar 400kb om jag inte missminner mig, jag har den dock endast pga. att jag har 10gb/man bw och jag anvander inte sa mycket sa da kan jag lika garna ha pingvinen dar.

sa du tanker helt korrekt.

tack for komplimangen. :)

Anders 2004-01-11 05:19

Citat:

Originally posted by kullervo@Jan 10 2004, 12:08
"Upp till 4 gånger" är nog väldigt lågt att ta i. Det finns nog ingen gräns för hur mycket modem-algoritmen komprimerar.
Tyvärr finns det begränsningar. I boken "Kommunikation i praktiken" av Gunvald Hedemalm kan man läsa:
"Med V.42 bis komprimeras data med i genomsnitt förhållandet 1:3. I gynnsamma fall kan komprimeringen komma upp till 1:4."
Nu är detta en gammal bok så jag sökte lite på Google. Men det verkar som att även dagen 56k modem (V.90) inte har fått någon nyare och/eller effektivare komprimeringsalgoritm, utan använder V.42 bis. Här kan man läsa lite om det jag nyss nämnde.

nifer 2004-01-11 20:47

Citat:

Originally posted by wolf@Jan 9 2004, 16:08
drar ett forum, typ detta, mycket bandbredd? dvs forum som sådant, att det sen varierar beroende på antal inlägg osv förstår jag ;)
Jag skulle vilja påstå att bandbredden är det minsta problemet!

Server kapaciteten slår i taket långt innan, bandbredden gör det. Jag fick precis byta dedikeras server av den anledningen.
Min sajt drar max 6-7 Gb om dagen och då har jag endå ett tungt galleri ;)

Kör iofs med mod_gzip

//Jonas

David 2004-01-11 21:19

Då kan det vara relaterat att nämna att det är bra idé att köra grafik på en egen server och låta andra köra skript etc. Detta eftersom nätverkstrafik går genom processorn och om du har mycket grafik kan du få mycket bättre prestanda på den server som kör skript etc.

Thomas 2004-01-11 21:29

Citat:

Originally posted by Doje@Jan 11 2004, 19:19
Då kan det vara relaterat att nämna att det är bra idé att köra grafik på en egen server och låta andra köra skript etc ...
Denna taktik har jag kört på en av mina andra siter nåt år, en levererar html och grafik nödvändig för navigeringen, dvs allt är statiskt. En annan server levererar bannsers och sköter om allt dynamiskt på så sätt får besökaren info'n dom söker i princip "no matter what" ... att sänka en freebsd som spottar ut statiska websidor är svårt, men att sänka en redhat som levererar 500 000 bannerimpressions om dagen och dessutom sparar full historik för det är lätt ...

WN

David 2004-01-11 21:41

För övrigt är det också vettigt att lägga eventuella databaser på en egen maskin med snabba hårddiskar och mycket minne.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson