WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Min site har blivit plagierad (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11217)

DeSoto 2005-12-07 09:09

Tror heller inte att det räcker för att gå vidare med det. Tror att du helt enkelt får nöja dig med att din sida är snyggare.

HenrikAI 2005-12-07 09:34

Citat:

Originally posted by Tobias Turesson@Dec 7 2005, 03:25
Alltså de har ju inte snott något utan bara blivit inspirerade.

plankatullen.nu blev inte bara inspirerade av designen, utan även av indentionen i html-koden samt av namnen och sökväg för bilderna. :)

Gustaf 2005-12-07 10:45

Citat:

Originally posted by Björn@Dec 7 2005, 01:07
skicka en faktura, då blir de riktigt rädda

det här med att skicka fakturor till folk det första man gör verkar sprida sig:) (annars är det väl bara vissa bildombudsmän och andra div blufföretag som gör det?)
jag tror också jag ska skicka lite fakturor till folk :D

Pixial 2005-12-07 13:20

De kanske kan något om webdesign mot alla odds...

Citat:

Datum: Wed, 07 Dec 2005 10:46:43 +0100
Från: Fredrik Gunnarsson <[email protected]>
Ärende: Busted

Hej,

Fredrik här, ansvarig för plankatullen.nu,
Såg debatten på http://www.webmasternetwork.se

Hur är känns det just nu:

1.) Vill spöa mig
2.) en flaska whiskey gör mig glad o glömmer detta
3.) Kanske ta över webdesignen av plankatullen.nu och i utbyte få
exponera pixial.se på sidan (har haft 300.000 hits denna vecka)

Mvh

Fredrik

andhol 2005-12-07 14:16

Tycker du ska känna dig "hedrad", om du inte har något emot att exponera dig på den sidan så skulle i alla fall jag har kört på alternativ 3.
Annars skulle jag kört på alternativ 2 eftersom en god whiskey skulle få mig att glömma nästan vad som helst =)

/Anders Holgersson

Tobias Turesson 2005-12-07 16:27

Rätt illa när man snor koden och allt rakt av.
Du skulle säkert kunna få ut lite pengar men lös det på något av sätten han föreslog.

Alternativ 1 verkar rätt skönt.

Sebastian.Siemiatkowski 2005-12-10 16:19

Vi har utvärderat en liknande process tidigare. Då handlade det snarare om fler texter som plagierats och liknande. Vi rådgjorde men en av sveriges bästa jurister på området. I princip är det omöjligt så länge man inte tagit en bild eller ett längre textstycke.

Även om helheten kan verka liknande och det ju i det här fallet inte råder ngn tvekan om varifrån "inspirationen" hämtats så arbetar inte rätten på det sättet. De ser istället till varje detalj och avgör om den är unik. Som ex den här knapptypen är den unik, eller finns den ngn annanstans också? Det här meny utseendet är det helt unikt osv.

Anledningen att man jobbar på det sättet är givetvis att om helheten är slående liknande men ingen av detaljerna är unik är det omöjligt att bevisa att man hämtat inspiration från just din sajt och du därmed är ersättningsberättigad.

Kabelkultur Gotland 2005-12-10 22:36

Personligen hade jag huggit alternativ 3 direkt. plankatullen.se skulle i alla fall jag tro kommer att ha lika höga besökssiffror som nu i många månader pga. allmänhetens enorma intresse för att blåsa staten på ett par hundringar.
sen kan man väl tänka sig att nånstans mellan 0,5-3% surfar vidare till pixial.
Det blir rätt bra trafik av det...
Och det i sin tur kan leda till både nya uppdrag direkt, eller indirekt tack vare bättre placeringar i sökmotorerna.
Tycker att det låter som den bästa lösningen.

koala 2005-12-11 15:25

Citat:

Originally posted by Kabelkultur Gotland@Dec 10 2005, 23:36
Personligen hade jag huggit alternativ 3 direkt. plankatullen.se skulle i alla fall jag tro kommer att ha lika höga besökssiffror som nu i många månader pga. allmänhetens enorma intresse för att blåsa staten på ett par hundringar.
Och det i sin tur kan leda till både nya uppdrag direkt, eller indirekt tack vare bättre placeringar i sökmotorerna.

Frågan är väl om man vill ha kunder som gör allt för att betala så lite som möjligt. Samt om man vill bli förknippad med lurendrejeri etc.

jonny 2005-12-11 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av koala
Citat:

Ursprungligen postat av Kabelkultur Gotland

Frågan är väl om man vill ha kunder som gör allt för att betala så lite som möjligt. Samt om man vill bli förknippad med lurendrejeri etc.

Jag tror faktiskt inte att kunderna är ute efter att "betala så lite som möjligt" i det här fallet. Snarare rör det sig om en protest mot ett system som är grovt felkonstruerat.

Och så tills myndigheterna kommit fram till att denna typ av skylthållare är otillåten ser jag inga problem med det hela.

Förmodligen är en stor del av besökarna nyfikna medan bara en del av dessa blir kunder och "gör allt för att betala så lite som möjligt".

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson