![]() |
Det här med SPLA verkar ju gälla ISPer och Webbhotell. Däremot finns det ju enligt MS prislista en Windows Server 2003, Web Edition som ligger på $399 (Open NL). Detta borde väl vara ett fast engångspris?
Och vad är det för fel att köra hemma "i garderoben"? Är det ingen av er som gör det??? /Gastronomen |
Jag gjorde det i några år..
Dock lite jobbigt i längden, svårt att få riktig stabilitet på det.. Typ, tjejen råkar dra ut sladden för att dammsuga, katten tuggar på nätverkskabeln osv. Hade uptime-rekord på ca 200 dagar trots det. Nu kör jag Spray VDS.. fungerar bra för mig, behöver inte så hög bandbredd. |
Citat:
Nåväl till saken, köra server hemma kan väl fungera, men vad händer om hårddisken kraschar eller om nätaggregatet slutar fungera? Du behöver ha reservdelar för allt hemma. Sen kan det ju vara svårt att lösa hårdvaruproblem när du är på semester. Jag skulle också föreslå att du tar en titt på en VPS (VDS). EuroVPS provar jag just nu, de har även Windows VPS:er. Det blir ofta billigare än en helt egen server samtidigt som det är ordentliga grejer i burkarna. |
Citat:
|
Ja det handlar ju i så fall om att skaffa en ny burk. Tycker det låter konstigt att man inte får köra MSSQL på en Wed Edition burk. Hur många webbapps har inte behov av en db?
/Gastronomen |
Personligen kör jag egen server "gammal burk som står hemma i en fd klädkammare numer ombygt till litet lager". Den använder jag till egna små projket där. Tanken är att låta dessa små projekt växa långsamt med den variernade tid jag har att lägga ner på dem. När dessa projekt blir tillräckligt stora och stabila för att dra in de summorna som krävs för att skaffa en riktigt bra colocation eller möjligtvis dedicated server så kommer jag ta steget över dit.
När det gäller projekt jag gör åt kunder och projekt som kräver väldigt stor säkerhets, prestanda och uppetidsgaranti så använder jag mig av webbhotel. |
Är det en "riktig" server eller en "vanlig" burk du kör med?
Hur har du löst det med fast IP vs dynamisk DNS? /Gastronomen |
Citat:
Jag har löst dynamiskt IP genom att köra med ZoneEdit som DNS, fungerar riktigt bra även om jag skulle aldrig köra något "skarpt" hemma i garderoben (fast jag har 100Mbit/s och 2ms i ping mot sunet, Labs2 äger! ;) ) //Björn |
Visst har man haft servrar hemma, dock alldrig kört något specielt seriöst på dom. Alla servrar man ska ha något halv seriöst kan jag bara åka slänga av i ett rack.
Om du vill köra det hemma så kan du ju fixa en tunnel mot någon som kan ge dig en fast IP. Men i detta fallet kommer din Windows licens kosta mycket mer än en hög servrar om du ska ha för kunna köra MSSQL. Men visst kan du ställa annat än rackservrar på colo men platsen kostar lite mer då. 1U med celeron går få för runt 5.000 exkl, om du bygger ihop en 2U budget så kan du få den för 3.000-4.000 |
SQL server 2005 Express kan jag säga till 99% säkerhet att det går att köra under Windows 2003 Server Web Edition.
Jag tror du kan köpa Windows 2003 Server Web Edition. i OEM version av datorbutiken.com tillsammans med någon disk eller liknande. Att fundera att köra skarpa lösningar hemma är ingen idé, de ska som Johnny säger köras i serverhallar med stabil lina, kyla och höga säkerhetslösningar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson