Sundream |
2014-10-10 13:46 |
Citat:
Ursprungligen postat av naak2803
(Inlägg 20499966)
Hej,
nu är det så att en minderårig har tagit sin mammas personnr och beställt saker via min sida.
När jag sedan skickar ut fakturan vägrar mamman betala eftersom det inte var hon som gjorde själva beställningen utan hänvisar till att hennes dotter som är minderårig skulle ha lagt beställningen utan hennes vetskap.
(hennes historia verkar vara sann, då alla personuppgifter som gavs ut på sidan var mammans förutom e-postadressen, där bl a kvittot skickades)
vem är den skyldige? hur går man vidare? det handlar endast om ca 1200 kr.
|
I princip ganska enkelt fall att lösa, (alla stora postorder företagen drabbas ständigt av detta problem) du går ner till din polisstation och gör en skriftlig polisanmälan på dottern som har gjort en urkundsförfalskning. Skicka en kopia till mamma och dotter samtidigt som du skickar in ärendet till kronofogen på mamman, mamman får inom en vecka brevet från kronofogden som hon måste besvara och hennes svar skickas till dig, (svarar hon inte blir det ett kronofogds indrivning av kronofogden.)
Skyller hon igen på dottern så medelar du dem båda att du kommer driva ärentet till tingsrätten på dottern för urkundsförfalskning. Även som mindrigårig är det straffbart och hon kan dömas till samhällstjänst m.m.
Det är lite kolera eller pest över problemet för mor och dotter, mamman hänvisar till dotter som har gjort det, men som föräldrar har vi ett ansvar som vi inte kan I en tingsrätt smita undan, utan blir betalningsskyldig.
(jag resarverar mig från att lagarna har ändras sedan jag flyttade från Sverige)
//Lennart
|