WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Wywallet förlorar allt mer pengar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062622)

Westman 2014-08-23 11:12

Jag har inga problem att handla smsbiljetter och jag har inte gjort något speciellt. Fick något SMS från WyWallet om att jag genom nästa köp godkände avtalet. Vad är då problemet för en vanlig användare?

jonny 2014-08-23 11:28

Det är krångligt. Jag har gjort försök till SMS-köp två gånger, men behövde registrera mig och det orkade jag inte. Jag använda SMS ibland för några år sedan, men sedan detta har jag slutat.

Alex 2014-08-23 12:43

Citat:

Ursprungligen postat av Nerix (Inlägg 20496741)
Tror inte dom har något val om man kollar på EU-lagen gällande pengatvätt. Ja kan dock ha fel.

Jag minns inte så mycket kring detta, men när jag kollade upp allt, så var allt redan korrekt enligt EU-lagen ang. pengatvätt.

Man var helt enkelt tvungen att ha ett namn kopplat till sitt nummer. Kontantkort som inte registrerades blev redan 1 dec 2011 värdelösa som betalmedel, men abonnemangen fungerar, för alla dessa kräver att man är registrerad.

Då bestämmer sig de fyra största operatörerna som har oligopol på marknaden (Telia sitter tex. på alla kortnummer), att de ska göra en självständig tjänst för att försvåra, men också, börja leva på användarnas data. Wywallet försökte komma undan med att de säljer vidare användares data till tredjepart.
De har också försökt ta betalt för en tjänst som de tvingar in alla i.
De censurerar kritik på Facebook och bryr sig öppet inte om sina kunder.

Eftersom att det också är ett nytt system kräver det någon integrering med Wywallet så siteägare och sånt skiter i att göra integrationen.

Deras applikationer (som har bottenbetyg i AppStore och Play Store) finns inte till alla plattformar, och detta är svaret för när det kommer till Win Phone:

Citat:

WyWallet: After a survey on the need and demand for a Windows app we have chosen not to launch an application for Windows Phone at the moment. The demand for a specific Windows app is small and you can easily manage text-purchase without the app by creating an account on our website. We hope that the demand for a Windows Mobile app will increase and that we at a later stage decide to launch one.
Regards, Emmy
Nä. I denna frågan var det bättre förr. När man kunde spontanköpa grejer med SMS, och slipper oroa sig över att någon säljer ens data, eller att man blir kund hos något bolag som tillhör 4T. Några av branschens största Rövhål.

Enda anledningen till att de skapade Wywallet istället för att gå vidare med de befintliga systemen, var för att de ville tjäna pengar per transaktion individuellt mellan användare. Men man har inte gjort någon som helst efterforskning öht, utan man har bara gjort. Idioti, och snart kan inte 4T motivera större förluster.

Nerix 2014-08-23 12:59

Citat:

Ursprungligen postat av Alex (Inlägg 20496795)
Nä. I denna frågan var det bättre förr. När man kunde spontanköpa grejer med SMS, och slipper oroa sig över att någon säljer ens data, eller att man blir kund hos något bolag som tillhör 4T. Några av branschens största Rövhål.

Frågan är dock om svensson bryr sig om att deras uppgifter sparas hos 4T. Deras nyas system fungerar precis som innan så SMS-betalningar lär inte vara något problem längre.

x264 2014-08-24 04:41

Samma här, använde SMS betalning ett par gånger i månaden tidigare.

Sedan WyWallet trädde i kraft så sket jag i det i stället.

allstars 2014-08-24 12:19

Halvt OT: Västtrafik (Göteborgs svar för SL) gick rätt snabbt (efter införandet av WyWallet) över till ett eget betalsystem med SMS som krävde registrering av betalkort på deras egna sajt.

Denna registrering fungerade verkligen jättedåligt, i stil med WyWallet. Att registrera med min mobil krävde många steg och gick ej att genomföra inom de tjugo minuter som resan tog - så det blev tjuvåkning.

Nu har de dock skärpt sig och det är lättare och snabbare att komma igång.

Att det finns möjlighet att betala med kort på vagnen underlättar också för många, men det är lite svårt att förstå hur man gör i automaterna. hmf.

cvnu 2014-08-24 12:48

Har aldrig betalat med SMS sedan Wywallet dök upp. Värdelös tjänst.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson