WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   17-årig norrman gripen efter gigantisk attack (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062300)

Conny Westh 2014-07-16 20:36

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20494909)
Vilken magisk gräns tror du finns då? Ska man låsa in 5-åringar också? Med en sådan människosyn som du och Conny verkar dela så får man situationer som den i Israel/Gaza. Men, visst, det finns uppenbarligen tyvärr många fler än ni två som delar den synen. Conny verkar ju för övrigt nästan tycka att spam är värre än misshandel men det anser nog inte ens många extremister i Israel eller arabvärlden :)

I Sverige blir man straffmyndig vid 15 om jag inte minns fel.

Det är inte livstids fängelse vi pratar om för en 17 åring, men denne behöver en minnesbeta så otyget inte upprepas.

Jag har en mycket human människorsyn, då jag tänker på de som drabbas av denna brottslings framfart. Samhället måste sätta ner foten någonstans någongång för att markera vad som är fel.

Westman 2014-07-17 10:06

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20494909)
Vilken magisk gräns tror du finns då? Ska man låsa in 5-åringar också? Med en sådan människosyn som du och Conny verkar dela så får man situationer som den i Israel/Gaza. Men, visst, det finns uppenbarligen tyvärr många fler än ni två som delar den synen. Conny verkar ju för övrigt nästan tycka att spam är värre än misshandel men det anser nog inte ens många extremister i Israel eller arabvärlden :)

Enligt de som påstår sig vara experter inom området så mellan 12 - 15 år så utvecklas detta hos individen vilket också återspeglas i de flesta rättssystem. I Sverige så är man straffmyndig vid 15 års ålder vilket är fullt rimligt då de flesta vid den åldern redan vet att handlingar får konsekvenser och har vetat det ett bra tag.
Det där med Gaza är så jävla dumt så det kommenterar jag inte, klappträ.

patrikweb 2014-07-17 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20494938)
Enligt de som påstår sig vara experter inom området så mellan 12 - 15 år så utvecklas detta hos individen vilket också återspeglas i de flesta rättssystem. I Sverige så är man straffmyndig vid 15 års ålder vilket är fullt rimligt då de flesta vid den åldern redan vet att handlingar får konsekvenser och har vetat det ett bra tag.
Det där med Gaza är så jävla dumt så det kommenterar jag inte, klappträ.

När Sverige behandlar folk som barn och omyndiga tills dom är typ 20 så inte så konstigt ändå.

Ja självklart dom vet att saker får konsekvenser men åt andra sidan vet dom att dom inte får något straff ändå samt har väldigt lite förlora i den åldern.

Är man 30+ , har barn, hund, fru, villa, jobb etc så har man betydligt mer förlora om man gör vissa saker.

Risken att ens åka fast för brott i Sverige är väldig låg, och risken ens en 15-17 åring får typ något straff är med väldigt liten.

I värsta fall kan dom förlora att bli borta från skolan i 1-6 månader om dom gör något väldigt grovt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson