WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   IIS knappar in på Apache (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061756)

FredrikMH 2014-05-12 11:24

Webbservrar som kör t.ex. Litespeed, räknas de till Apache eller övriga?

Clarence 2014-05-12 11:49

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH (Inlägg 20491983)
Webbservrar som kör t.ex. Litespeed, räknas de till Apache eller övriga?

Övriga. Litespeed har nog betydande del just där för att det finns en del shared hosting som kör den fortfarande (de flesta kända Litespeed-användarna, t ex Wordpress, har dock gått över till Nginx). Tittar man däremot på antalet aktörer så bör Litespeed ha en väldigt liten andel.

coredev 2014-05-12 15:08

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20491979)
IIS tappar om man läser siffrorna rätt. och det lär dom fortsätta göra..

lite roligt att nginex har gått om IIS :)

Jag tror nog man skall tolka det som så att IIS ökar dominansen på enterprise-sidan (de som inte kör Java), medans de minskar på alla andra "marknader" (startups, webshop, onlineverktyg, etc). Totalt sett gissar jag att de minskar, dock verkar det som att Enterprise-tänket idag sprider sig till medelstora (och ibland mindre) företag.

Clarence 2014-05-12 18:08

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20491996)
Jag tror nog man skall tolka det som så att IIS ökar dominansen på enterprise-sidan (de som inte kör Java), medans de minskar på alla andra "marknader" (startups, webshop, onlineverktyg, etc). Totalt sett gissar jag att de minskar, dock verkar det som att Enterprise-tänket idag sprider sig till medelstora (och ibland mindre) företag.

Du menar alltså att Netcrafts "active sites" definition är dålig och totala antalet konfigurerade sajter är ett bättre mått för att räkna enterprise-sajter? Jag förstår inte riktigt hur du kan komma till den slutsatsen...

MRDJ 2014-05-13 00:17

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20491996)

JG ser ingenstans att IIS ökar, snarare tvärt om.

Lyx 2014-05-13 09:18

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20491899)
När det gäller llite mer innovativa och moderna företag så är IIS definitivt på väg att dö ut. I princip alla sådana företag kör LAMP eller dylikt idag. Man kan sedan oftast ändå leverera tjänster och produkter till kunder som kör precis vad som helst utan problem.

Byt ut "innovativa och moderna företag" mot "fattiga företag" så stämmer det. :)

coredev 2014-05-13 10:56

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20492008)
Du menar alltså att Netcrafts "active sites" definition är dålig och totala antalet konfigurerade sajter är ett bättre mått för att räkna enterprise-sajter? Jag förstår inte riktigt hur du kan komma till den slutsatsen...

Nja, jag ber om ursäkt för att jag var otydlig.

Jag håller med om din analys av att Netcards undersökning visar att IIS minskar totalt sett. Att min känsla är att IIS ökar på Enterprise-sidan har inget med Netcraft-undersökningen att göra. Det har bara med det snacket jag får höra om hur folk som är i branschen tänker. Just nu är MS väldigt "inne" med sitt affärssystem, cms, sharepoint, tfs och annat äckelpäckel. :)

Jag tycker att Netcrafts definition av "active sites" verkar rimlig, men som i all statistik kan det innebära stora felkällor: http://www.netcraft.com/active-sites/ T.ex. riskerar man att räkna hostade Wordpress-bloggar med samma tema som ej aktiva om jag förstår det rätt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson