WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Jävla domänplundrare.. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059779)

kippex 2013-11-11 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av Jim_Westergren (Inlägg 20480834)
En stor del av problemet är väl att domäner ges bort nästan gratis och att folk sedan kan sitta på tusentals med reklam utan någon riktig kostnad.

Jag tycker samma sak som jag tyckt sedan ett antal år tillbaka, att priserna ska höjas. 400 kr / år för en .se domän låter mer rimligt tycker jag.

Visst har du rätt, man skulle bli av med en stor del av de "bulkade" domänerna. Men ALLA premiumdomäner som är parkade idag har garanterat ett värde som är många gånger högre än t.ex. 400kr per år. Det enda en sådan lösning skulle bidra till är att det finns färre skräpdomäner och typos i .SE zonen.

Westman 2013-11-11 20:49

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20480829)

Mmm och vad är då en domän som aldrig sålts värd? Det innehavaren vill ha för den eller vad högsta budet från köpare är?

Diskussionen har förekommit tidigare och det finns olika åsikter och det kommer aldrig att ändras. Vissa här är domänmonster och varför skulle de ändra sig, jag kommer ju inte att ändra min åsikt.

kippex 2013-11-11 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20480842)
Mmm och vad är då en domän som aldrig sålts värd? Det innehavaren vill ha för den eller vad högsta budet från köpare är?

Diskussionen har förekommit tidigare och det finns olika åsikter och det kommer aldrig att ändras. Vissa här är domänmonster och varför skulle de ändra sig, jag kommer ju inte att ändra min åsikt.

En tillgångs bokförda värde överensstämmer väldigt sällan med vad den kan omsättas till i verkligheten. Således är vad den är "värd" helt irrelevant. Det enda som spelar någon roll är vad säljaren är villig att sälja den för och köparen att köpa den för.

Jag får själv en massa förfrågningar på domännamn som jag inte vill sälja för under 50k, vilket köparen ofta tycker är "ocker". Visst, jag anser inte domänen vara värd 50k idag, men jag, liksom många andra har nog en investeringshorisont på 5, 10, ja ibland 20 år.

tartareandesire 2013-11-11 21:41

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20480816)
För övrigt så kan man fundera på om inte Skatteverket borde dregla om man ska resonera som du gör. Domänägares värde på tillgångar borde skrivas upp rätt brutalt med samma resonemang. Tror knappast att domänskojarna skulle uppskatta att deras domänportföljer värderas till i snitt 1000 gånger mer än inköpspris av Skatteverket...

Det där är väl inte heller särskilt relevant? Det finns säkert personer som vill sälja en Volvo-skrothög till överpris också, det betyder naturligtvis inte att bilen helt plötsligt får detta värde :)

MKÖ 2013-11-11 23:45

Citat:

En stor del av problemet är väl att domäner ges bort nästan gratis och att folk sedan kan sitta på tusentals med reklam utan någon riktig kostnad.

Jag tycker samma sak som jag tyckt sedan ett antal år tillbaka, att priserna ska höjas. 400 kr / år för en .se domän låter mer rimligt tycker jag.

Exakt vad jag tänkte när jag läste trådstarten, en rimlig prishöjning på mellan 300-500 kr per domän skulle rensa och skapa konkurens. Nu sitter jag själv på många domäner men jag har inga problem med att betala för de domäner jag verkligen tror på.

kippex 2013-11-12 00:13

Citat:

Ursprungligen postat av MKÖ (Inlägg 20480855)
Exakt vad jag tänkte när jag läste trådstarten, en rimlig prishöjning på mellan 300-500 kr per domän skulle rensa och skapa konkurens. Nu sitter jag själv på många domäner men jag har inga problem med att betala för de domäner jag verkligen tror på.

.SE är redan väldigt dyra i förhållande till andra europeiska ccTLD's.

Om .SE inte vill att tillväxten stagnerar för mycket eller till och med avtar borde det dröja minst 5 år innan man inflationsanpassar kostnaden...

https://www.iis.se/domaner/statistik/tillvaxt/

tartareandesire 2013-11-12 08:18

Citat:

Håller inte med dig alls. Det är många unga, föreningar och ideella verksamheter som nyttjar domäner. Priset bör därför ligga så lågt som möjligt anser jag. Dessutom minskar ju det generella värdet på lediga domäner hela tiden så det är väl rimligare att priserna sänks alleftersom precis som skett.

MRDJ 2013-11-12 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20480842)

Den är värd så mycket säljaren är villig att släppa den för.

Xamda 2013-11-12 10:34

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20480857)
.SE är redan väldigt dyra i förhållande till andra europeiska ccTLD's.

Om .SE inte vill att tillväxten stagnerar för mycket eller till och med avtar borde det dröja minst 5 år innan man inflationsanpassar kostnaden...

https://www.iis.se/domaner/statistik/tillvaxt/

Tycker du, seriöst, att de är "väldigt dyra"?

Jag tycker snarare de är billiga. Bara för att du kan köpa ett domännamn under en annan toppdomän betyder inte det att priset på svenska domäner högt.

Westman 2013-11-12 11:32

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20480848)
Det där är väl inte heller särskilt relevant? Det finns säkert personer som vill sälja en Volvo-skrothög till överpris också, det betyder naturligtvis inte att bilen helt plötsligt får detta värde :)

Exakt. Trodde du att jag menade tvärt om?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson