WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Värde på LL.nu? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059641)

kippex 2013-10-30 23:37

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20480234)
Håller med om att man inte behöver utgå från varumärken, men LL under .nu har samma förutsättningar att användas som LL under .se anser jag - så jag förstår inte riktigt hur du menar - dina exempel med "Miljöpartiet" och "Ernst & Young", skulle jag däremot hävda är just akronymer av varumärken.. eller missförstår jag dina exempel nu?

Skillnaden är att tidigare exempel, H&M, har rebrandat hela sitt varumärke till sitt "tidigare" akronym och då förefaller ju www.hm.se som ett måste då det de facto är varumärket. Däremot är ju fallen www.mp.se & www.ey.se bara "domain shorteners" där de fortfarande har kvar de huvudsakliga varumärkena "Miljöpartiet" och "Ernst & Young".

Personligen tror jag alltid primary ccTLD akronymet kommer vara 100ggr starkare än LL.nu. Däremot finns det ju många fall där bolag har samma akronym, då är säkert folk villiga att betala upp för .NU-varianten.

Finns många roliga exempel på upptagna akronymdomäner, Annika Falkengren's lilla bank är min favorit (www.seb.com) :)

pelmered 2013-11-03 21:13

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20480238)
Skillnaden är att tidigare exempel, H&M, har rebrandat hela sitt varumärke till sitt "tidigare" akronym och då förefaller ju www.hm.se som ett måste då det de facto är varumärket. Däremot är ju fallen www.mp.se & www.ey.se bara "domain shorteners" där de fortfarande har kvar de huvudsakliga varumärkena "Miljöpartiet" och "Ernst & Young".

Personligen tror jag alltid primary ccTLD akronymet kommer vara 100ggr starkare än LL.nu. Däremot finns det ju många fall där bolag har samma akronym, då är säkert folk villiga att betala upp för .NU-varianten.

Finns många roliga exempel på upptagna akronymdomäner, Annika Falkengren's lilla bank är min favorit (www.seb.com) :)

Verkar ju vara samma sak med Ernst & Young som med H&M. De verkar ju helt ha frångått varumärket "Ernst & Young" till förmån för "EY".
Väldigt konstigt val måste jag säga. Jag kände inte alls igen vilket företag det handlade om när jag gick in på sidan och där ju ändå Ernst & Young ett extremt väletablerat och välkänt företag/varumärke. Enda stället det står Ernst & Young på är är längst nere i footern och det hittar man ju inte om man verkligen inte letar efter det. Jag gav upp och använde Ctrl+F efter att jag visste vilket företag det handlade om. Mycket märkligt.

tartareandesire 2013-11-03 21:36

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20480378)
Verkar ju vara samma sak med Ernst & Young som med H&M. De verkar ju helt ha frångått varumärket "Ernst & Young" till förmån för "EY".
Väldigt konstigt val måste jag säga. Jag kände inte alls igen vilket företag det handlade om när jag gick in på sidan och där ju ändå Ernst & Young ett extremt väletablerat och välkänt företag/varumärke. Enda stället det står Ernst & Young på är är längst nere i footern och det hittar man ju inte om man verkligen inte letar efter det. Jag gav upp och använde Ctrl+F efter att jag visste vilket företag det handlade om. Mycket märkligt.

I så fall gäller det väl bara på nätet? Deras skyltar sitter ju kvar överallt precis som vanligt och jag tror inte de använder EY i sina spamutskick till universitetsstudenter heller?

kippex 2013-11-03 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20480378)

Hahaha, ja du har faktiskt rätt. Verkar som någon varumärkesbyrå faktiskt gjort en riktig blunder... det där har jag helt missat... http://www.resume.se/nyheter/pr/2013...k-gay-tidning/ :p

Men ja, då var EY ett dåligt exempel, men det finns många fler som använder ett kortare domännamn trots längre varumärke.

pelmered 2013-11-03 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20480381)
I så fall gäller det väl bara på nätet? Deras skyltar sitter ju kvar överallt precis som vanligt och jag tror inte de använder EY i sina spamutskick till universitetsstudenter heller?

Fast det är väl minst lika konstigt om man använder helt olika varumärken online som man gör i print och när man pratar med folk. Det finns ju ingen logik.
Nu var det ett tag sedan jag var student, men borde de inte presentera sig som Ernst & Young på sina studentsidor om det är det namnet de använder?

Genomgående över hel sidan presenterar de sig själva som EY. Jag har spenderat minst 5 minuter på sidan utan att jag hittat en enda förekomst av "Ernst & Young" förutom i footern.
Jag tycker det är minst sagt är väldigt anmärkningsvärt och konstigt, speciellt om de använder "Ernst & Young" i andra medier. Att vara konsekvent i sin branding är ju A och O.

Internet Sweden 2013-11-04 09:25

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20480238)

Vill bara kommentera detta lite - varför är det en favorit eller på vilket sätt är det det konstigt menar du?

Att franska "Groupe SEB" med 24 927 anställda (Källa:wiki) är innehavare av "seb.com" istället för svenska "SEB Group" med 16 925 anställda (Källa: wiki).

Jag finner det inte det minsta märkligt eller för den delen lustigt och uppskattar även att "Groupe SEB" internationellt sett har stor igenkänning hos allmänheten med varumärken som Krups, Moulinex, Rowenta, och Tefal.

Skinza.se 2013-11-04 09:41

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20480381)

Ernst & Young bytte i somras namn till EY. Antar att det dock tar lite tid innan det gamla namnet/loggan är utfasat.

kippex 2013-11-04 10:16

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20480392)
Vill bara kommentera detta lite - varför är det en favorit eller på vilket sätt är det det konstigt menar du?

Att franska "Groupe SEB" med 24 927 anställda (Källa:wiki) är innehavare av "seb.com" istället för svenska "SEB Group" med 16 925 anställda (Källa: wiki).

Jag finner det inte det minsta märkligt eller för den delen lustigt och uppskattar även att "Groupe SEB" internationellt sett har stor igenkänning hos allmänheten med varumärken som Krups, Moulinex, Rowenta, och Tefal.

Du svarar ju på det själv, Groupe SEB är ju i sig ett holding-/investmentbolag vars varumärken må ha igenkänning men jag tvivlar på att själva bolaget "Groupe SEB" har speciellt stor igenkänning eller driver särskilt mycket trafik. De kommer knappast i närheten av den svenska banken som har 4,5 miljoner KUNDER. Jag kan lova att antal inställda INTE korrelerar med besökare till hemsidan, det har ju att göra med kundbasen. Det vore rimligt att anta att det är fler besökare idag som hamnar fel än om det hade varit omvända ägarförhållanden.

Med det sagt menar jag dock inte att jag tycker banken ska ha rätt till domänen, det är ju det här som är det fina med marknadsekonomi.
Det är snarare lite oturligt/olustigt att VÄLDIGT stora företag inte kan komma över sin .com adress. Det har med största sannolikhet gjorts ganska så tappra uppköpsförsök...

Internet Sweden 2013-11-04 11:01

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20480399)
Du svarar ju på det själv, Groupe SEB är ju i sig ett holding-/investmentbolag vars varumärken må ha igenkänning men jag tvivlar på att själva bolaget "Groupe SEB" har speciellt stor igenkänning eller driver särskilt mycket trafik. De kommer knappast i närheten av den svenska banken som har 4,5 miljoner KUNDER. Jag kan lova att antal inställda INTE korrelerar med besökare till hemsidan, det har ju att göra med kundbasen. Det vore rimligt att anta att det är fler besökare idag som hamnar fel än om det hade varit omvända ägarförhållanden.

Med det sagt menar jag dock inte att jag tycker banken ska ha rätt till domänen, det är ju det här som är det fina med marknadsekonomi.
Det är snarare lite oturligt/olustigt att VÄLDIGT stora företag inte kan komma över sin .com adress. Det har med största sannolikhet gjorts ganska så tappra uppköpsförsök...

Och jag tycker att du gör en nybörjares tankevurpa, när du skriver "sin .com adress"...

kippex 2013-11-04 11:09

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20480402)
Och jag tycker att du gör en nybörjares tankevurpa, när du skriver "sin .com adress"...

Jag vet, att du vet, att jag menar deras ccTLD-domännamn under .com, så orka märka ord... trevlig måndag!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson