WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Nya toppdomäner släpps (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059464)

Dustin 2013-10-28 13:01

Citat:

Ursprungligen postat av cleverclick (Inlägg 20480069)
Detta är uppenbarligen bara en dum grej för att sälja fler domännamn. Helt utan någon anledningen till marknaden men det kan ju dock skapa problem i rättsliga fall...

Vilka problem då? Tack vare Trademark Clearinghouse så regleras ju domänerna ganska så hårt. (Iallafall innan general launch)

Det tråkiga som jag ser det är att folk generellt bara ser problem och inte möjligheterna / fördelarna...
Även om jag kan erkänna att det finns gott om saker att ifrågasätta...

DomänNyheter.se 2013-11-04 11:58

Nu ligger den första nya toppdomänen i "sunrise", grattis till alla som pratar/skriver på arabiska! :)

شبكة (shabaka) blev först... It´s on!

tartareandesire 2013-11-04 13:08

Citat:

Ursprungligen postat av DomänNyheter.se (Inlägg 20480405)
Nu ligger den första nya toppdomänen i "sunrise", grattis till alla som pratar/skriver på arabiska! :)

شبكة (shabaka) blev först... It´s on!

Tydligen betyder det "nätverk" eller "webb" så den är ganska så generell antar jag.

DomänNyheter.se 2013-11-04 14:37

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20480410)
Tydligen betyder det "nätverk" eller "webb" så den är ganska så generell antar jag.

Yepp, och det krävs viss att lydelsen eller "domänen" är på arabiska... شبكة.wn antar jag med andra ord inte är ok.. (och jag antar att toppdomänen skall stå "först" eftersom araber har en tendens att läsa/skriva åt fel håll.. ;))

Erik Stenman 2013-11-04 14:53

Citat:

Ursprungligen postat av DomänNyheter.se (Inlägg 20480414)
Yepp, och det krävs viss att lydelsen eller "domänen" är på arabiska... شبكة.wn antar jag med andra ord inte är ok.. (och jag antar att toppdomänen skall stå "först" eftersom araber har en tendens att läsa/skriva åt fel håll.. ;))

Intressant detta med skrivriktning. Någon som vet om det är شبكة.domän eller domän.شبكة som kommer gälla? Jag skulle tro det sista men jag gissar bara.

DomänNyheter.se 2013-11-04 15:43

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20480416)
Intressant detta med skrivriktning. Någon som vet om det är شبكة.domän eller domän.شبكة som kommer gälla? Jag skulle tro det sista men jag gissar bara.

Jag tror att i "original" det blir شبكة.domän, men det kommer nog hanteras av diverse webbläsarplugins. Kanske att båda varianterna kommer att fungera?!

Jag ska grotta lite i frågan, återkommer om jag hittar något svar... :)

DomänNyheter.se 2013-11-07 09:40

Nu är det snart dags för nytt igen! :)

Donuts släpper 7 st nya:
.BIKE
.CLOTHING
.GURU
.HOLDINGS
.PLUMBING
.SINGLES
.VENTURES

Vad tror ni om dessa rackarna, borde vara bättre än .shabaka iallafall? :)

tartareandesire 2013-11-07 10:06

Med tanke på att den engelskspråkiga världen redan har betydligt fler toppdomäner än den arabiskspråkiga så skulle jag vilja säga precis tvärtom :)

Såna här domäner känns väldigt spammiga i mina ögon men kanske man vänjer sig någon gång i framtiden.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson