WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Airforce one på Arlanda! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059038)

ion 2013-09-05 13:31

Citat:

Ursprungligen postat av John Adams (Inlägg 20476809)
Jag tycker att det som Airforce 1 till en så häftigt och mäktigt plan är inte utsiendet utan det som det där planet har med sig, världens mäktigaste man, huvudet för världen starkaste och absolut största krig apparat, koderna till den största kärnvapen arsenal och till sist inte minst USA första sittande president i ett besök till Sverige.

Vi kanske uppfattar "häftigt och mäktigt" på olika sätt men att få se Airforce one eller tom Obama är inte något man ser eller gör ofta.

Var inte George W. Bush i Sverige under Göran Perssons tid? Runt 2001-2002? Eller är jag helt ute och cyklar :D

John Adams 2013-09-05 13:45

Citat:

Ursprungligen postat av ion (Inlägg 20476819)
Var inte George W. Bush i Sverige under Göran Perssons tid? Runt 2001-2002? Eller är jag helt ute och cyklar :D

Det stämmer, han var här då på ett top eu möte och inte just för Sveriges skull, Obamas rese till Sverige stämplar inte jag som Bosh, men det kan vara bara jag som känner så ;)

Jag får lov att citera Obamas tal "Jag är stolt över att göra det första amerikanska bilaterala presidentbesöket i Sverige" för att hålla mina påståenden :)

Danielos 2013-09-05 14:43

Citat:

Ursprungligen postat av Johnny Viking (Inlägg 20476810)
Håller med om att folk idag är så lätta att ta saker som "äh, vad är så speciellt".

Precis, Air Force One är häftigt, både som fenomen, rent tekniskt och vad det står för och betyder och vem den bär. Den som tycker att "vad är det för speciellt med det där" är klart färgad av svensk jantelag.

Hjorten 2013-09-05 15:23

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20476826)
Den som tycker att "vad är det för speciellt med det där" är klart färgad av svensk jantelag.

Eller så kanske man, som jag, inte bryr sig?

WebboT 2013-09-05 16:22

Citat:

Ursprungligen postat av Hjorten (Inlägg 20476830)
Eller så kanske man, som jag, inte bryr sig?

att du klickade in dig och läste hela denna tråden bevisar motsatsen ;)

trådlöst 2013-09-05 17:08

Airforce One är helt klart mäktig och speciell. Den flyger världens mäktigaste man, och hans besättning. Planet är speciellt både på utsidan och insidan.

Hjorten 2013-09-05 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20476838)
att du klickade in dig och läste hela denna tråden bevisar motsatsen ;)

Nej, faktiskt inte. Jag läser i princip varenda tråd, även om jag sällan postar.

Erik Stenman 2013-09-05 17:37

Jag tycker det är skönt att han lämnat Sverige. Jag tycker mindre och mindre om Obama. Började väl när han fick Nobelpriset. Det borde han inte accepterat.

Clarence 2013-09-05 20:29

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20476844)
Airforce One är helt klart mäktig och speciell. Den flyger världens mäktigaste man, och hans besättning. Planet är speciellt både på utsidan och insidan.

Speciell, absolut. Men det var det där med häftig, imponerande osv som inte fastnade hos mig. Men det verkar vara mode att ägna tiden och energin åt oväsentligheter. Svenska tidningar verkar t o m piggare på att skriva 5 gånger mer om säkerheten runt besöket än dess faktiska betydelse, anledning, syfte och innehåll.

pelmered 2013-09-05 22:08

Jag var på Landvetter och skulle med ett flyg till Spanien när George W. Bush skulle lämna Sverige.
Vår flight blev drygt 2,5 timmar sen(satans jävel!) på grund av alla avspärrningar och allt ståhej kring det där, så nog var det en ganska big deal även då. Vi kunde se planet komma in när vi satt i terminalen.

Planet i sig är väl inte så speciellt det är väl mer "lasten" och symboliken som gör det speciellt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson