![]() |
Citat:
Jag håller med om att språket har utvecklats till det bättre bland annat i och med att de har infört PDO som är ett stort lyft när man jobbar med databaser. Jag vet inte vad det är som är så speciellt med PHP. Det finns flera riktigt bra språk som har bättre stöd till utvecklaren och som är gratis att använda. Jag har kört Mono-Complete i Ubuntu med C# och VBN (VB.NET-clone) och jag kan använda min invanda Visual Studio-miljö i Windows att skapa exe-filer som jag sedan kan lyfta över och köra binärkompatibelt i Ubuntu/Linux-miljön (om jag har paketet Mono-Complete installerat), det funkar riktigt bra och det är då fullt ut objetorientrat med stark typning och semikompilerat till .NET IL-kod (ungefär som Java funkar). PHP-interpretern självt är ju skrivet i C++ och Windows-versionen kompileras med Visual Studio version 11. Jag tycker även att Java är betydligt vassare än PHP. Java, C#, J# och J++ är mycket snarlika varandra i syntaxen. Så det är mycket lätt att växla mellan dessa språk. Jag har även kört Gnu C++ och tycker att det är betydligt vassare än PHP. PHP har visserligen samma grundläggande syntaxstruktur med måsvingar för markering av kodblock, men brister i typningen. Vissa gillar det andra inte, för mig är det egalt. Jag använder både måsvingar och de utan som VB.NET och har inga känslomässiga problem med dem. Stark typning är en viktig del för att få så mycket hjälp som möjligt av kompilatorn att kolla att jag som utvecklare har använt rätt datatyp eller klass. PHP har den lustiga egenheten att det har en "implicit" typning så PHP-interpretern väljer datatyp utifrån den första tilldelningen av en variebel. Om den första tilldelningen var fel så följer det felet med och det tar onödigt lång tid att felsöka. Har man stark typning med en egen deklaration före första användningen av en variabel så får man en extra kontroll som är väldigt viktig i större IT-system. Har man gjort fel i själva deklarationen så upptäcker man det redan vid första tilldelningen eller ibland avläsning av variabeln. Man får även bättre stöd av IDEn då det går att få mer Meta-information som hjälper till att höja produktiviteten mångfalt, se exempelvis "IntelliSense" som finns för exempelvis Java i Eclipse och har funnits många år i Visual Studio. Du får gärna peka på de tekniska fördelar du ser med PHP så ska jag genast undersöka dem. Jag söker hela tiden efter nya kunskaper och best-practise. För mig är det viktigt att ett programmeringsspråk har: - Inkapsling för att dölja komplexitet och göra det förutsägbart och därmed "tryggt" att bygga större system - Modularitet för at enkelt lägga till och förändra funktionalitet - Stark typning för att hitta fel som programmeraren gör direkt vid kodning/kompilering - Kompilering för att dels skydda kod mot ändringar av obehöriga och underlätta modularitet - Objektorienterad paradigm med alla dess övriga fördelar - Numera finns även namespace för att underlätta modularitet och inkapsling med namnrymder - Återanvändbarhet (inte "cut and paste" som mångfaldigar underhållsproblem) är ett mycket viktigt område som är ett kapitel i sig |
Citat:
fördelarna jag ser med det är att det går snabbt och enkelt. det går att köra på simpla webbhotell utan att behöva köra MS-licenser och kör man t.ex ett cms så finns det så sjukt mycket färdigutvecklat. sen finns det en hel del nackdelar med det, den största som jag ser är t.ex att det är just ett scriptspråk och det går segt när man har extremt mycket kod, eftersom det inte kompileras. kolla på t.ex magento som är ett superstort system byggt med Zend framework och miljontals rader. går superslött, men många löser det den enkla vägen genom att köra bättre hårdvara med SSD diskar och annat. |
Citat:
Jag har bland annat jobbat med ANSI C, C++, SQL-Windows, Centura, SQL, ett otal olika BASIC-dialekter (DR-Basic, Quick Basic, Visual Basic (Com/Com+), VB.NET), Turbo Pascal, Delphi, Gnu C++, C# .... och fler som jag inte orkar minnas just nu. Citat:
Jag är inte rädd att vara med om större omvälvningar, jag brukar själv vara med och styra eller leda in mina kollegor in på nya banbrytande paradigmer, verktyg och miljöer. Men den nya miljön måste absolut tillföra någon viktig fördel, annars finns ingen anledning att byta. Citat:
Citat:
För presentationsskiktet så har vi WPF (Windows Presentation Foundation). MVC4 och Razor-engine kan användas i stället för ASP-engine. MS ligger ofta långt framme eftersom de tjänar bra med pengar och kan då satsa målmedvetet på att utveckla ny teknik. Det gör att de hela tiden driver på den här utvecklingen. Det spelar ju viss roll att Bill Gates faktisk i grund och botten är utvecklare själv, det tror i vart fall jag starkt bidrar till att utvecklarna alltid haft en stark ställning i Microsoft strategier. |
Citat:
I de fall det är väldigt viktigt med typning så kan man naturligtvis ordna detta på egen hand även i PHP. Möjligheten att skriva bra objektorienterad kod finns också i PHP. Det brukar främst vara dessa högst subjektiva och felaktiga invändningar du för fram den ena gången efter den andra. PHP har lika självklart sina fördelar och nackdelar precis som alla andra språk. Det är varken bättre eller sämre än C#/.NET, att påstå det ena eller det andra är att bedra såväl sig själv som andra. Visst kan man personligen föredra det ena framför det andra, precis som du, jag och många andra gör, men då handlar det om personliga preferenser och/eller kundmålgrupp, ingenting annat. Flertalet nackdelar med PHP som du tar upp i inlägget ovan är för övrigt knappast varken relevanta eller korrekta. Varför skulle PHP-kod rent generellt inte vara återanvändbar till exempel? Det är väl ändå helt upp till utvecklaren? Likaså med modularitet som också hör dit. Det är inget som ligger i språket utan är helt utvecklarens ansvar och val. Att ett språk är flexibelt är då betydligt viktigare när man har så pass vitt skilda applikationer som på nätet.. Att en stor del av buggar/fel skulle bero på felaktig typning låter också som en ganska märklig slutsats. Felsökning och säkring av viktig funktionalitet går att göra på många olika sätt och hänger också mycket på utvecklaren. Ingen professionell utvecklare skulle få för sig att generellt påstå att PHP är bättre än C#/.NET (eller något annat språk) och ingen professionell utvecklare skulle få för sig att påstå att C#/.NET är bättre än PHP. I så fall beror det på okunskap eller så är det en ren skär lögn. |
Conny. No offence, men du måste nog uppdatera dina kunskaper här lite.
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Det finns däremot andra områden där det finns viss förbättringspotential när det gäller PHP, men jag tycker inte alls du träffar rätt här. Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
För webben tycker jag inte det finns något som slår PHP med Symfony 2 & Composer tillsammans med AWS, mums! :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson