Conny Westh |
2013-05-22 21:08 |
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
(Inlägg 20470456)
Jag vet inte vad ditt problem med den summan är men faktum är att det är sant. Det beror till stor del på att de som sköter redovisningen kan sitt jobb och ser till att det inte slinker med något italienskt eller annat konstigt. Hade vi gjort som en del av revisorns klienter och kommit med pappkassar med papper i så hade det säkert kostat 20000 eller mer men då är det ju inte längre frågan om revisionskostnad utan redovisningskostnad.
|
Jag pratar om kostnader för revisionen, dvs inte redovisningskostnaden.
Jag levererade alla papper i ordning i 1-2 bokföringspärmar med alla verifikationer bokförda, Balansräkning, resultaträkning, verifikationslista sorterat i datumordning, skuldförteckning, förteckning över fordringar, allt prydligt instoppat i A4-pärmen med uppmärkt fliksystem, kostnad 10 000-15 000 kr.
Jag tycker helt enkelt att summa 5000 kr för en revisor är orealistiskt lågt räknat. Du hittar ingen seriös auktoriserad revisor i Stockholmstrakten som gör en revision på ett AB med ca 1-2 Mkr i omsättning och ca 200-300 verifikationer för så lite som 5000 kr per år.
Sen var det 3 av 11 år som jag anlitade redovisningsbyrå (olika redovisningsbyrå varje år), p g a att jag hade fullt upp med uppdragen och inte hade vare sig tid eller ork att göra bokföringen själv, och det dyraste året fick jag betala 128 000 kr (600 kr/timme + moms) för att de skulle sköta bokföringen utöver revisionskostnaden.
|