WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kontantinköp över 2000:- (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057471)

Ciffan 2013-04-07 13:25

Men kontantfaktura är ingen kredit

MikaelB 2013-04-07 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20466859)
En kredit är alltid ett lån ja, en faktura är med en kredit.

Du bokför underlaget för köpet, inte betalningen av lånet ...
Jag tror du har lite otur när du tänker ;) Hoppas du har mer tur när du bokför i ditt företag.

patrikweb 2013-04-07 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20466862)
Du bokför underlaget för köpet, inte betalningen av lånet ...
Jag tror du har lite otur när du tänker ;) Hoppas du har mer tur när du bokför i ditt företag.

Har inte sagt att man inte bokför underlaget, sedan sitter jag knappast och sköter bokföring själv. Bokföringsfirma är många miljoner billigare än vad min tid hade kostat att sätta sig med det själv.

Att slippa så mycket papper som möjligt som företagare är det första man vill göra.

Bricksquad 2013-04-07 16:00

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20466865)
Har inte sagt att man inte bokför underlaget, sedan sitter jag knappast och sköter bokföring själv. Bokföringsfirma är många miljoner billigare än vad min tid hade kostat att sätta sig med det själv.

Att slippa så mycket papper som möjligt som företagare är det första man vill göra.

Tyvärr är många mycket måna om sina pengar Patrik och tycker det är för dyrt att anlita en revisor och bokförare :) själv säger jag som dig man sparar mycket tid och pengar på det :))

MikaelB 2013-04-07 16:05

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20466865)

Du påtalade att det inte borde vara något problem eftersom dom flesta köp görs med kort och därmed inte är kontant om du har glömt. Då borde man enligt din teori bokföra utdraget för ditt kreditbolag alternativt bank...

patrikweb 2013-04-07 16:15

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20466867)
Du påtalade att det inte borde vara något problem eftersom dom flesta köp görs med kort och därmed inte är kontant om du har glömt. Då borde man enligt din teori bokföra utdraget för ditt kreditbolag alternativt bank...

Nej sa att det inte borde räknas som kontaktköp om du handlar med kreditkort. Aldrig något hur det bör bokföras senare.

Om man skriver en lagtext med ordet kontantköp så anser jag köp med kreditkort inte faller inom lagen.

Nu har ingen skickat med någon referens till lagtext utan bara namn ord som kontantköp.

Conny Westh 2013-04-16 16:44

Kollade direkt med skattmasen med följande fråga:

Citat:

Skickat: den 7 april 2013 00:28
Ämne: Fråga om: krav på företagsköparens firma på kontantkvitto över beloppet 2000 kr.
Hejsan,

Jag har av en redovisningsbyrå fått veta att:

"Det har kommit nya regler angående kontantinköp.
När ni gör kontantinköp överstigande 2.000 kr räcker det inte med
kassakvitto, utan ni måste begära ett skrivet kvitto där ert bolags namn
framgår. "

Finns det någon grund för detta? Vilket lagrum eller vilken författning
finns detta definierat i?
--
Conny Westh
och fick följande svar:

Citat:

Hej!

Det har med momsavdraget att göra och det räcker inte med namn även orgnr ska framgå, lagrummet är mervärdesskattelagen se grundreglerna på sid 179 8§ p 4, och undantaget sid 181 9§ p 1.

Skatteverket strävar efter att ständigt förbättra verksamheten och vi skulle därför uppskatta om du tog dig tid till att svara på fem frågor i följande enkät http://www.skatteverket.se/serviceenkat Tack för din medverkan!

Med vänliga hälsningar

T... F...

www.skatteverket.se
Servicetelefon: 020-567 000
Skatteupplysningen: 0771-567 567

Anders Larsson 2013-04-18 18:42

Intressant. Hur ska man hantera detta i praktiken? Ica vill inte ge mig ett kvitto med vårt företagsnamn och organisationsnummer...

Conny Westh 2013-04-18 20:02

Ja, det är en intressant fråga. vi får väl börja ställa krav på ICA och H&M och andra aktörer i detaljhandeln med hänvisning till skatteverkets krav.

Ciffan 2013-04-18 20:50

Sitter inte med samma upplaga så jag har inte samma sidor och därmed hittar jag inte det man hänvisar till. Min fråga är om det framgår att det "bara" gäller för inköp över 2000 kr?
Sedan är det faktiskt inget problem för Konsum, ICA etc att ge en ett "skrivet kvitto". Har testat de senaste dagarna med små inköp och de hade ett block i kassan som de skrev in de uppgifterna man ville samt häftade på kassakvittot. Vet dock inte om detta uppfyller skatteverkets formkrav

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson