![]() |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Man måste ju först definiera vad man ska göra som leverantör, i synnerhet om det gäller fastprisupplägg. men även löpande uppdrag måste specificeras så man är på det klara med arvodet och hur rapportering ska ske samt när fakturering och betalning ska ske. Vad händer om inte leverantören levererar som överenskommits? Vad händer om kunden inte betalar som överenskommits? Inget av dessa frågor är självklara, utan de måste avtalas. Annars gäller lagen och lagen är skriven ¨på ett mycket generellt plan och har inte alls de implikationer som många tror. Bäst är att specificera i ett avtal vad man som leverantör erbjuder och vad man förväntar sg tillbaks från kunden. Jag har sett så många onödiga tvister här på WN som i stora drag beror på att man inte hade ett skriftligt avtal i botten (parterna trodde var för sig att de var överens, men de hade helt olika uppfattning om vad de hade kommit överens om). Man får ingen hundraprocentig garanti med skriftliga avtal, men sannorligheten att man inte hamnar i tvist om tolkningen är betydligt lägre (min egen högst subjektiva uppfattning är att man undviker kanske 80% av onödiga tvister med skriftliga avtal) än utan skriftliga avtal. De affärer man tappar pga att motparten inte vill sätta överenskommelsen på pränt är alltid just de potentiella problemuppdragen, eftersom "rufflare" inte vill skriva avtal. För att göra det enkelt för seriösa kunder så ser man till att man använder ett färdigt standardavtal (gärna ett av de mer välkända branchavtalen som finns exempelvis HAMIT99, eller någon utav IT och Telekomföretagens standardavtal) men man kan givetvis ta fram ett helt eget avtal som man har som allmänna villkor. Till de allmänna villkoren har man en "blankett" där man kan fylla i kundens faktureringsuppgifter och datum/ort för avtalets undertecknande + namn/adress/telefon till kundens kontaktperson och så har man en hänvisning till de allmänna villkoren. Samt en "kravspecifikation" som bifogas avtalet. Man ska göra det så enkelt som möjligt för kunden och man ska inte ha med mer text i avtalen än nödvändigt. Ztream har hittat en enkel modell som passar för honom och som han följer, med offert + accept => Avtal. Offerten är då Ztreams "kravspecifikation" och "allmänna villkor" (vad det står där vet jag inte men det är uppenbarligen något som funkat för Ztream). Enligt svensk lag så är formen för att ingå avtal mycket flexibel, men som en bra grund tycker jag personligen att följande "komponenter" bör ingå i ett avtal för "konsultuppdrag": VARIANT MED INDIVIDUELLA AVTAL VID VARJE UPPDRAG - Allmänna villkor (kan vara standardiserat) - Uppdragets kravspecifikation (specifikt för varje uppdrag) - Eventuell separat prislista - Avtalets parter, tidpunkter, arvode, datum för undertecknande, underskrifter (specifikt för varje uppdrag) VARIANT MED RAMAVTAL + AVROP VID VARJE UPPDRAG Ramavtalet (Kan gälla för mycket längre tid, typ flera år, eller med automatisk förlänging tills det sägs upp) - Allmänna villkor (kan vara standardiserat) - Eventuell separat prislista - Avtalets parter, tidgränser, ev. arvode, datum för undertecknande, underskrifter Uppdragtsavtalet / Avrop (Avropet blir betydligt enklare eftersom man redan har alla avtalstekniska detaljer lösta i ramavtalet) - Uppdragets kravspecifikation (specifikt för varje uppdrag) - Eventuell separat prislista - Avtalets parter, tidpunkter, arvode, datum för undertecknande, underskrifter (referera till ramavtalet) Man kan slå ihop alla texterna till ett dokument eller ha det i separata dokument efter eget tycke och smak, det beror på vad som är enklast/mest flexibelt för var och en. |
Jag säger inte att du har fel Conny, jag säger bara att det inte alltid fungerar så i praktiken. Vissa saker är det t.ex. inte värt att skriva avtal på. Skulle man behöva få ner allt i ett undertecknat avtal så skulle vissa typer av affärer bli omöjliga eftersom det skulle ta för lång tid och alltså bli för dyrt. Då kan det vara bättre att inse att man blir lurad på en tusing då och då men att man helt enkelt får sätta upp dessa personer på "svarta listan" och så går man vidare och gör affärer med parter som betalar för sig istället.
Och även om man har ett avtal så behöver inte det betyda något. Hur många småföretagare vågar / orkar dra något till rätten? I övrigt så håller jag med dig om att avtal är bra och att man bör använda den process som du beskriver. |
Citat:
|
Tack för all feedback! Jag känner att jag inte vill lägga några stora pengar på att ta fram ett avtal då jag påverkas ytterst lite om någon inte skulle betala. Det kanske låter konstigt men jag menar att sidorna jag driver inte är mitt dagjobb så att säga utan mer en hobby så om någon skulle blåsa mig så står jag inte där utan inkomst. Så det lutar åt att jag bara kommer kräva en bekräftelse på mail eller annat skriftligt medium tills vidare.
Jag ska dock börja jobba på ett enklare dokument med information om båda parter samt vad som är överenskommet, utifall att det skulle visa sig att det börjar handla om större pengar eller någon annonsör kräver bättre avtalsdokumentation. Bättre att vara förberedd än att stå med byxorna nere :). För i grund och botten tycker jag det är bättre och seriösare att faktiskt skriva en tydligt avtalsdokumentation än att ingå avtal bara muntligt eller genom ett mail. Än en gång, tack för att ni delar med er av er visdom och fortsätt gärna diskussionen :) |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson