![]() |
Citat:
|
Citat:
De sajterna kommer aldrig bli fixade om inte webbhotellet till vis del hjälper till gratis med det. Det behövs ju dock inte så mycket jobb. För de allra flesta räcker det med att rensa ut allt skräp, uppgradera alla applikationer, teman, plugins osv och sedan instruera kund om hur viktigt uppgradering till senaste version är, och hur kund gör detta. I de flesta fall går det mycket fortare att göra detta åt kunden än att förklara för kunden hur denne gör det själv, så räknar man support-tid blir det billigare för webbhotellet att hjälpa kunden. |
Citat:
Saknar man såväl kompetens som pengar så får man skaffa sig det ena eller det andra helt enkelt. Eller varför inte fråga om hjälp på ett forum som WN? :) Här kan man få gratis hjälp för det mesta. Nu handlar det ju snarare om ideell verksamhet på andra kunders bekostnad. Inget fel med ideell verksamhet men det är inget som ett webbhotell bör ägna sig åt. Det allra minsta man kan kräva är att ni på City Network informerar på er hemsida om vad som faktiskt ingår i supporttjänsten. Hjälp med mjukvara måste ändå räknas som något utöver det vanliga. De flesta vet nog inte ens att ni hjälper till med sådant. |
Citat:
Vi skulle ju kunna skriva på vår hemsida vad som ingår i supporten, men känns svårt att kunna täcka in allt vi erbjuder, därav har vi inte någon definitiv text. Det är väldigt sällan vi nekar en kund hjälp, kan inte minnas något sådant ärende faktiskt. Utan vi hjälper till så långt det är möjligt för att kunden ska bli nöjd. För mer komplicerade och tidskrävande ärenden som egentligen inte rör oss så tar vi givetvis ut en avgift. Men att återställa en hackad sajt med t.ex. WordPress/Joomla till icke-hackat skick och säkra upp den hjälpligt är varken speciellt komplicerat eller tidskrävande. Och nej, de flesta känner nog inte till att vi ibland hjälper till med sådant, men de som verkligen inte kan få ordning på sin hackade sajt utan vår hjälp kommer ändå att höra av sig, och då få den hjälp de behöver. |
Nu har den här tråden kommit lite från ämnet iför sej men det är inte alltid tydligt hur mycket man förväntas hjälpa till med och vad det ska kosta. Jag tror att man som företag får lägga lite värderingar i hur man rent allmänt ser på sina kunder och sin kundtjänst. Sen är det ju så att enklare webbtjänster som t.ex. Joomla gör ju att mindre företag faktiskt kan få ut sina tjänster jämfört med om det inte funnits prisvärda webbhotellstjänster. Sen anser jag att principen är rätt att man får betala för de tjänster man använder men det är inte alltid kunderna ser det så, de ser det ibland som ett "garantiärende".
Däremot så får man nog betala för precis allt när man anlitar större företag som är några hundra anställda men jag tror det är få av dom förtagen som är rena webbhotell och t.ex. ser man dom sällan representerade här på wn. |
Citat:
Att sådan support inte tar tid stämmer självfallet inte heller. ALL support tar tid. Din formulering "Det är väldigt sällan vi nekar en kund hjälp" är väl ett tydligt tecken på det. Det är väl inte särskilt svårt att skriva detta på er hemsida: "Om er sida blir hackad så hjälper vi gärna till."? Det är trots allt väldigt många som råkar ut för detta någon gång. Den enda vettiga anledningen till att ni inte skulle skriva detta är för att ni inte vill att det ska vara allmänt känt. Att ni assisterar med frågor och problem som rör era egna system är ju en självklarhet så det behöver ni knappast skriva om. Att det skulle bli en lång lista utöver detta tror jag knappast på :) Ett webbhotell som inte erbjuder denna mjukvarusupport torde vara mer attraktivt för mig och andra som inte har det minsta behov utav sådan men vi borde väl också få denna support då om vi vill slippa slösa tid på att reparera säkerhetshål? Det är ju som sagt var bra att veta vad som ingår i supporten. Ni har naturligtvis all rätt i världen att erbjuda denna service men på dig låter det som att det är en service som bara ingår för vissa kunder för att de ska kunna fortsätta ge er en dryg hundring i månaden. Jag förstår mycket väl också att detta är rena affärsmässiga beslut med syftet att attrahera kreti och pleti men det innebär inte att det gynnar mig som kund. Du behöver dock inte bry dig om mina åsikter för fem öre, jag är EN kund och jag hade själv inte brytt mig det minsta om jag vore du :) Det vore hur som helst intressant att veta hur övriga webbhotell hanterar detta problem. |
Citat:
|
Citat:
|
Vissa typer av skydd bör ju ett webbhotell ha, ett vanligt IPS ger ju ett visst skydd och kompletterar man det med aktuella scanningslistor kan man faktiskt komma ganska långt i att skydda även felaktiga sajter.
Det kanske inte ingår i webbhotellets supportuppgifter att hjälpa till, men det ger ju absolut webbhotellet en konkurransfördel när de, utan "något extra besvär" kan hjälpa folk att från början inte ens bli hackade. |
Citat:
De flesta som får sin sajt hackad utgår ju tråkigt nog för att vi fått ett intrång och inte de. De har svårt att förstå att det går att hacka en hemsida enbart, utan tror att det alltid handlar om serversäkerheten. Sen kikar vi ju alltid på hur ett intrång skett för att vi i varje fall till 100% vill veta att det bara lokalt för den kunden, men det är ofta nödvändigt att göra även för att kunden inte vill tro på att en webbsida som sådan kan bli hackad. Men men, ser att vi har ganska skilda åsikter om hur det bör hanteras, och tur är väl det, annars hade det inte blivit mycket till diskussion. ;) Vad gäller guider på vår hemsida så finns det säkerligen saker som kan bli bättre eller enklare. Det är något vi jobbar kontinuerligt med, men jag skriver upp på min lista att kika lite extra på detta. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson