![]() |
Att ägarna beskattas utifrån sina innehav, om de har någon intäkt från bolaget är väl inte någon skillnad på mellan om ägaren har företaget i Sverige eller annorstädes? Dock kan det i sådana fall uppstå skyldighet att betala skatt både i Sverige och det andra landet.
|
Citat:
Ett aktiebolag som man blir beskattat som EF för i Sverige i princip, vilket är i grunden helt orimligt. |
Citat:
|
Citat:
Fast varför betala mer än 0% bolagskatt när det finns länder som erbjuder det, även fördelaktigt i administrativa kostnader att inte behöva lämna in bokslut eller ha redovisning. |
Citat:
|
Citat:
Hongkong 0% så länge inkomsten inte härför för verksamhet inom HK, UAE bolag kan du med få med 0% skatt om jag minns rätt. Sedan är i regel IBC bolag helt skattefria. Både bolagskatt går få 0-5% och även inkomstskatt mellan 0-10%, inga konstigheter om man bor rätt och hanterar bolagen rätt. Det är väldigt vanligt i många länder att det är 0% på inkomster från utländska ägare, eller utdelning skattefritt till utländska ägare. |
Vad är riskerna att dra igång ett "royalty" bolag utomlands? med tanke på att jag vill/måste ha kvar det svenska bolaget då jag bor och arbetar här och måste därmed betala skatt här men man vill ju ändå förflytta lite pengar så man inte beskattar hela kakan det är lite surt att behöva betala så mycket i skatt när man jobbar häcken utav sig. Finns det några risker alls eller är det helt lagligt att ha ett bolag i exempelvis malta och fakturera det svenska bolaget från det maltesiska bolaget för exempelvis drift och underhåll om det gäller webb relaterade system?
|
Ett stort problem är väl när man vill använda undanstoppade pengar och inte vill flytta bort från familj och vänner i Sverige?
|
Citat:
Se Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Driftst%C3%A4lle Kolla särskilt under rubriken "Det Nordiska skatteavtalet" och under rubriken "rättsfall". Jag ska se om jag kan leta upp mer referenser för detta. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson