WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Utländskt bolag fakturerar AB (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1056495)

Xamda 2013-01-22 11:09

Att ägarna beskattas utifrån sina innehav, om de har någon intäkt från bolaget är väl inte någon skillnad på mellan om ägaren har företaget i Sverige eller annorstädes? Dock kan det i sådana fall uppstå skyldighet att betala skatt både i Sverige och det andra landet.

patrikweb 2013-01-22 11:47

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20460289)
Att ägarna beskattas utifrån sina innehav, om de har någon intäkt från bolaget är väl inte någon skillnad på mellan om ägaren har företaget i Sverige eller annorstädes? Dock kan det i sådana fall uppstå skyldighet att betala skatt både i Sverige och det andra landet.

Nja, som ägare i CFC bolag blir du ändå beskattad för all överskott fast du inte tar ut lön eller utdelning från bolaget.

Ett aktiebolag som man blir beskattat som EF för i Sverige i princip, vilket är i grunden helt orimligt.

Xamda 2013-01-22 13:50

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20460291)
Nja, som ägare i CFC bolag blir du ändå beskattad för all överskott fast du inte tar ut lön eller utdelning från bolaget.

Ett aktiebolag som man blir beskattat som EF för i Sverige i princip, vilket är i grunden helt orimligt.

Missade kanske något, men jag tänkte mig att om man har ett bolag i ett icke skatteparadis så är det ju inga problem, för till exempel inget av EU-länderna berörs väl av detta (eftersom företagsbeskattningen inte är tillräckligt låg)?

patrikweb 2013-01-22 15:19

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20460308)
Missade kanske något, men jag tänkte mig att om man har ett bolag i ett icke skatteparadis så är det ju inga problem, för till exempel inget av EU-länderna berörs väl av detta (eftersom företagsbeskattningen inte är tillräckligt låg)?

Är väl vissa länder inom EU som räknas som gråzon möjligtvis,

Fast varför betala mer än 0% bolagskatt när det finns länder som erbjuder det, även fördelaktigt i administrativa kostnader att inte behöva lämna in bokslut eller ha redovisning.

Xamda 2013-01-22 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20460331)
Är väl vissa länder inom EU som räknas som gråzon möjligtvis,

Fast varför betala mer än 0% bolagskatt när det finns länder som erbjuder det, även fördelaktigt i administrativa kostnader att inte behöva lämna in bokslut eller ha redovisning.

Var hittar du sådana länder som inte är äkta bananrepubliker?

patrikweb 2013-01-22 17:41

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20460342)
Var hittar du sådana länder som inte är äkta bananrepubliker?

Bara med holding bolag upplägg kan du komma ner till 5% inom EU.

Hongkong 0% så länge inkomsten inte härför för verksamhet inom HK, UAE bolag kan du med få med 0% skatt om jag minns rätt.

Sedan är i regel IBC bolag helt skattefria.

Både bolagskatt går få 0-5% och även inkomstskatt mellan 0-10%, inga konstigheter om man bor rätt och hanterar bolagen rätt.

Det är väldigt vanligt i många länder att det är 0% på inkomster från utländska ägare, eller utdelning skattefritt till utländska ägare.

Gimbo 2013-01-22 23:37

Vad är riskerna att dra igång ett "royalty" bolag utomlands? med tanke på att jag vill/måste ha kvar det svenska bolaget då jag bor och arbetar här och måste därmed betala skatt här men man vill ju ändå förflytta lite pengar så man inte beskattar hela kakan det är lite surt att behöva betala så mycket i skatt när man jobbar häcken utav sig. Finns det några risker alls eller är det helt lagligt att ha ett bolag i exempelvis malta och fakturera det svenska bolaget från det maltesiska bolaget för exempelvis drift och underhåll om det gäller webb relaterade system?

Lime 2013-01-23 09:04

Ett stort problem är väl när man vill använda undanstoppade pengar och inte vill flytta bort från familj och vänner i Sverige?

Conny Westh 2013-01-23 09:43

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20460284)
Är du säker på det där med styrelsen? Varför skulle t.ex. ett brittiskt bolag vars alla styrelseledamöter är svenskar automatiskt bli skattskyldiga i Sverige?

Det som avgör, hade jag bestämt för mig, är ju var företaget har sin verksamhet och om det finns ett fast driftställe i Sverige eller inte.

Ett utländskt företag kan inte bli skattskyldigt i Sverige bara för att ägarna finns och styrelsen är svenskar. Tror nog att skattemyndigheterna i andra länder skulle ha ett och annat att invända mot det upplägget.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Ja enligt svensk lagstiftning räknas det huvusakliga driftstället i det land där företagsledningen har sin hemvist, (dvs där de enskilda ledmöterna bor, inte där de har sitt huvudkontor).

Se Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Driftst%C3%A4lle Kolla särskilt under rubriken "Det Nordiska skatteavtalet" och under rubriken "rättsfall". Jag ska se om jag kan leta upp mer referenser för detta.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson