WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Väsentlig anknytning till Sverige (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1056094)

phattrance 2012-12-17 11:37

Är någon här insatt på hur stabila bankerna är på cypern just nu? Någon snackade om att det var nån bank som gick i konkurs nyligen men jag kan inte hitta något info om det. Det är liksom inte roligt o ha några miljoner på ett konto o sedan konkar banken så är man fucked :P

Hur är det om man tex startar ett bankkonto i england / Scweitz och sedan använder kontot till att spara pengarna o sedan använda banken på cypern till att "ladda på" med pengar då o då och se till att ha minimalt med pengar på cypern? Blir man skyldig då att betala skatt i england / Scweitz ?

daniel_ 2012-12-17 11:50

Citat:

Ursprungligen postat av phattrance (Inlägg 20457658)
Är någon här insatt på hur stabila bankerna är på cypern just nu? Någon snackade om att det var nån bank som gick i konkurs nyligen men jag kan inte hitta något info om det. Det är liksom inte roligt o ha några miljoner på ett konto o sedan konkar banken så är man fucked :P

Hur är det om man tex startar ett bankkonto i england / Scweitz och sedan använder kontot till att spara pengarna o sedan använda banken på cypern till att "ladda på" med pengar då o då och se till att ha minimalt med pengar på cypern? Blir man skyldig då att betala skatt i england / Scweitz ?

De har ju insättningsgaranti likt alla andra EU-länder vill jag minnas. Så det är väl egentligen inget man behöver oroa sig särskilt mycket över. Men om du nu ska flytta ditt på grund av en mer fördelaktig skattesituation så är det ju inte skrivit i sten att det kommer bli så för evigt. Ska landet låna pengar kommer lånegivare ställa krav på landet som kan innebära höjda skatter. Nu vet jag inte om det är aktuellt men om du enbart ska flytta dit pga. fördelaktigare skatteklimat kan det vara värt att tänka igenom det några gånger.

Den finansiella situationen beskrivs såhär:
Citat:

THE FISCAL situation in Cyprus is “more serious than Greece,” a danger overlooked by markets, Luxembourg Prime Minister and Eurogroup President Jean-Claude Juncker said yesterday.
http://www.cyprus-mail.com/cyprus/cy...ncker/20121215

phattrance 2012-12-17 12:00

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20457660)
De har ju insättningsgaranti likt alla andra EU-länder vill jag minnas. Så det är väl egentligen inget man behöver oroa sig särskilt mycket över. Men om du nu ska flytta ditt på grund av en mer fördelaktig skattesituation så är det ju inte skrivit i sten att det kommer bli så för evigt. Ska landet låna pengar kommer lånegivare ställa krav på landet som kan innebära höjda skatter. Nu vet jag inte om det är aktuellt men om du enbart ska flytta dit pga. fördelaktigare skatteklimat kan det vara värt att tänka igenom det några gånger.

Den finansiella situationen beskrivs såhär:

http://www.cyprus-mail.com/cyprus/cy...ncker/20121215

Det är inte enbart pga skatten jag vull flytta dit. även vädret och landskapet spelar en stor roll (speciellt för en cykel galning som man är).

Men grejen är att om cypern höljer skatterna för bolagen, vilket dom lär göra förr eller senare så lär ju en hel del bolag att lämna landet vilket lämnar dem ännu värre i knipa än vad dom är i nu? eller har jag fel?

phattrance 2012-12-19 10:37

Någon som vet hur hög sannolikheten är att cypern kommer att höja skatterna nästa år och under 2014?

tartareandesire 2012-12-19 11:02

Citat:

Ursprungligen postat av phattrance (Inlägg 20457851)
Någon som vet hur hög sannolikheten är att cypern kommer att höja skatterna nästa år och under 2014?

Jag tror lugnt du kan utgå från att ingen vet någonting om euron och södra Europa just nu. Det kan gå precis hur som helst. Man brukar ju normalt sett ha en viss framförhållning när det gäller sådana beslut men när det är kris så sker saker snabbare än normalt. Du kan läsa lite nyheter här:

http://www.cyprus-mail.com/

phattrance 2012-12-19 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20457856)
Flytta till Malta istället? Är väl schysst klimat där med och skatterna är väl typ same same? :)

Jo, har tänkt på Malta också, men kommit fram till att Cypern skulle passa mig bättre. speciellt när man får plocka ut 19500 euro skattefritt i lön per år (medans malta har något på 8000 euro). Problemet med malta är själva upplägget, dvs man måste starta två firmor, enda på malta och andra i ett annat land och man kan inte föra över pengarna från utlandet till malta, för då får man skatta osv (om man ska gå den lagliga vägen). Medans på cypern betalar man endast 10% i skatt o sedan några procent (tror att det var 5%) i sociala avgifter eller nåt.

phattrance 2012-12-19 11:42

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20457858)
Jag tror lugnt du kan utgå från att ingen vet någonting om euron och södra Europa just nu. Det kan gå precis hur som helst. Man brukar ju normalt sett ha en viss framförhållning när det gäller sådana beslut men när det är kris så sker saker snabbare än normalt. Du kan läsa lite nyheter här:

http://www.cyprus-mail.com/

Jo hela södra Europa håller ju på o gå ner, men jag tror inte att det kommer drabba mig så värst mycket, då mina pengar kommer från USA och företaget kommer att vara inom webben (roliga bilder på nätet) vilket inte är riktat till ett land utan alla länder. Så det enda som skulle kunna drabba mig är egentligen om skatterna höjs, dvs går från 10% i skatt till 30% eller liknande och det är just detta jag är nyfiken på. Om hur stor är risken att cypern ändrar bolagsskatten inom dom närmaste 2 åren. Det är ju liksom inte roligt o flytta ner till cypern o sedan ändrar dom skatten efter 2-3 månader :)

Observera att jag inte har problem med att betala skatt, men när man betalar över 60% i skatt / avgifter i sverige så får det fan vara nog asså...

end 2012-12-19 14:16

Är det inte så att man även måste lägga ner / sälja sina svenska webbplatser. Känns lite för enkelt om man bara flyttar utomlands och driver bolaget på distans från Cypern men hela verksamheten (försäljningen) finns i Sverige. En tickande bomb.

phattrance 2012-12-19 14:27

Citat:

Ursprungligen postat av end (Inlägg 20457870)
Är det inte så att man även måste lägga ner / sälja sina svenska webbplatser. Känns lite för enkelt om man bara flyttar utomlands och driver bolaget på distans från Cypern men hela verksamheten (försäljningen) finns i Sverige. En tickande bomb.

Jag ser inga problem med att göra så här, då sidan jag driver inte har något med svenska marknaden o göra, det är en .com domän o allt är på engelska, dvs riktar sig mot Engelsktalande länder, servern ligger i England. Sedan att SKV tvingade mig att starta en firma här i sverige just pga att jag tjänar för mycket pengar i sverige är en annan sak. men som sagt, jag ser inga problem med att stänga ned verksamheten i sverige och starta ett nytt i utlandet.

Skulle vara bra veta vad ni andra tycker om detta?

mephisto73 2012-12-19 16:16

Bulgarien har också låga skatter, även om barriären är betydligt högre (d.v.s. de kulturella och språkliga skillnaderna).

Annars bjuder Bulgarien också på fantastisk natur, bra klimat och delvis låga levnadsomkostnader.

Hör av dig om du vill veta mer. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson