Conny Westh |
2012-11-28 15:44 |
Om TS ser till att sambon officiellt är styrelseledamot, eller arbetar som Inköpsansvarig, Marknadsanalytriker, och betalar full lön för de dagar resan varar (säg 5 dagar) och att ni ser till att ha 6-8 timmar jobb eller jobbresor varje dag, så borde det gå igenom som giltiga avdrag. avsikten är ju ändå att din samo ska bli VD i ett dotterbolag. Då har du all anledning att låta sambon arbeta med förberedelser för uppstarten av det företaget.
Det är en fråga om en trovärdig mental inställning till upplägget, tänk hela tiden på hur det ska gynna affärerna. Sen om ni har en trevlig semester på icke-arbetstid (utöver de 30-40 arbetstimmarna) så blir det ändå 168-40 (minus sömn 40 tim) => 88-98 timmar som ni kan ha en trevlig fritid på. Då är det ändå heltidsjobb för båda och resan är en arbetsresa som är fullt ut avdragsgill.
Man kan även välja mellan traktamente eller att resa "på räkning" (dvs att företaget betalar alla expenser man har), Jag gjorde en tjänsteresa på 10 månader inom Sverige där jag körde "på räkning" och enligt min auktoriserade revisor var det inga problem, så jag kunde leva ganska gott på den tiden (företaget betalar då alla normala utgifter som restaurangbesök för egen del, då gäller inte representationsbegränsningen). Även mindre utgifter som en bärbar CD-spelare (för 600 kr) för att lyssna på inspelade föredrag gick utmärkt att dra av på företaget.
Först hyrde jag hotellrum i 3 månader men sedan skaffade jag en lägenhet som företaget betalade utan problem. Det var ju helt och hållet för "inkomsternas förvärvande" då jag jobbade med ett konsultuppdrag 20 mil från min hemort, som är Vallentuna ca 4 mil norr om Stockholms stad.
Den mentala inställningen måste vara att "jag gör business" det är INTE min privata nöjesresa, sen kan jag ha hur trevligt på fritiden som helst.
|