WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Kopieringsavgift på hd och usb (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1055477)

Conth 2012-10-25 13:28

Citat:

Ursprungligen postat av Timofey (Inlägg 20453731)
Jag förstår inte varför privatkopieringsersättningen inte bakas in i den musik/film man köper i så fall? Det är ju dessa filer som man sedan får privatkopiera (och som denna avgift sägs täcka).

Jag anser att det är helt sjukt att denna avgift ska påtvingas för alla andra typer av kopiering av egna filer/bilder på extern media.

För att det skulle minska försäljningen och ge betydligt mindre pengar. Om lagstiftarna är så idiotiska så de går med på detta är det väl bara att tacka och ta emot för Copyswede...

Så nu när jag håller på och digitaliserar mina gamla VHS-filmer ska Gessle m.fl ha betalt av mig?!
Känns väl sisådär... :(

Vill man ge de som håller på med piratkopiering ett "moraliskt alibi" så detta en utmärkt väg att gå. Jag tycker denna avgift är betydligt mer moraliskt tvivelaktigt än piratkopiering för hemmabruk.

coredev 2012-10-25 15:06

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20453705)
Koperingsavgift införs om 80 kr för externa hårddiskar och 1 kr/GB för USBminnen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15664164.ab

En av de utan tvekan mest tveksamma lagar vi har i Sverige. Hur sjukt skulle det inte vara att betala en avgift för varje blankt A4 man köper till förlagsindustring, för att man eventuellt kan använda pappret till att kopiera böcker som man har köpt.

Linuus 2012-10-25 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20453773)
Håller med dig helt. Inte helt rättvist att vi som sköter oss ska betala bara för att andra inte kan hålla sig i skinnet.

Men va fan... Detta handlar INTE OM PIRATKOPIERING! Det är PRIVATkopiering som ÄR lagligt det handlar om. Det handlar alltså inte om att andra inte kan "hålla sig i skinnet" lika duktigt som du (vi vet ju alla att du är moralen själv ;) ).

Det handlar alltså om en avgift för att upphovsrättsinnehavare ska få ersättning för den LAGLIGA PRIVATkopieringen som görs. Vilket är totalt idiotiskt att lägga avgift på externa hdd, molnlagring osv. Jag kan köpa att de lägger en avgift på t.ex. digitalboxar med inbyggd hdd då den huvudsakligen används för just privatkopiering. Så är det ju verkligen INTE med hårddiskar och USB-minnen.

Jan Eriksson 2012-10-25 16:52

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20453817)
...
Jag kan köpa att de lägger en avgift på t.ex. digitalboxar med inbyggd hdd då den huvudsakligen används för just privatkopiering.
...

Håller inte med. Jag har redan betalt för Boxer, Viasat eller vad jag nu använder och spelar in ett program som jag inte hinner se just när det sänds utan senare. Jag lånar ju inte ut min digitalabox till någon annan.

tartareandesire 2012-10-25 17:03

Citat:

Men va fan... Detta handlar INTE OM PIRATKOPIERING! Det är PRIVATkopiering som ÄR lagligt det handlar om. Det handlar alltså inte om att andra inte kan "hålla sig i skinnet" lika duktigt som du (vi vet ju alla att du är moralen själv ;) ).

Det handlar alltså om en avgift för att upphovsrättsinnehavare ska få ersättning för den LAGLIGA PRIVATkopieringen som görs. Vilket är totalt idiotiskt att lägga avgift på externa hdd, molnlagring osv. Jag kan köpa att de lägger en avgift på t.ex. digitalboxar med inbyggd hdd då den huvudsakligen används för just privatkopiering. Så är det ju verkligen INTE med hårddiskar och USB-minnen.

Det är så det framställs, ja, men det tror jag inte på för fem öre.

Sony? 2012-10-25 17:28

Är det någon här som är för privatkopieringsersättningen?
Vill gärna höra argument för detta.

jayzee 2012-10-25 17:39

Registrerade bolaget precis hos Copyswede som profesionell användare, jag tänker då inte betala för något jag _inte_ gör.

tartareandesire 2012-10-25 18:38

Citat:

Ursprungligen postat av Sony? (Inlägg 20453824)
Är det någon här som är för privatkopieringsersättningen?
Vill gärna höra argument för detta.

När inte ens jag, som en av de mer högljudda motståndarna till illegal nedladdning här på WN, tycker det är en bra idé så är det nog svårt att hitta någon :) Anser till och med att Copyswede bör läggas ner helt. De har förbrukat sitt förtroende vid det här laget.

jonny 2012-10-25 19:28

Citat:

Nja. En digitalbox med inbyggd hårddisk sparar materialet krypterat i de godkända boxarna. Det kan alltså bara spelas upp på samma box. Sedan finns det boxar som kan spara det i standardformat utan kryptering.

jonny 2012-10-25 19:28

Det ännu större problemet med Copyswede är att insynen är obefintlig och att de inte redovisar vart pengarna går.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson