WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Assange får politisk asyl i Ecuador (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054561)

tartareandesire 2012-08-17 16:41

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt (Inlägg 20447648)
Lika långsökt som TPB?

De dömdes väl helt enligt lag och har inte utlämnats till något annat land? :) Det krävs mycket för att en person ska bli utlämnad, att bli dömd för ett begånget brott är inte alls samma sak.

jonny 2012-08-17 16:47

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20447616)
Nu är inte diplomater orörbara i alla lägen och inte heller deras fordon. För att gripa en internationellt efterlyst brottsling tror jag nog man får stoppa den där diplomatbilen, flygplanet eller båten, och lyfta ur herr Assange för vidare transport till lämplig facilitet.

Fast man undrar ju vad han egentligen är rädd för... Att Sverige skulle låta utvisa honom till USA är nog mycket, mycket långsökt, och förfaller som en löjlig undanflykt för att undkomma en rättegång i Sverige.

För vi har ju inte låtit CIA hämta folk till Guantamo i Sverige tidigare?

Santos 2012-08-17 18:20

Att Assange står åtalad för ett brott som har begåtts i Sverige mot svenska brottsoffer måste väl betyda något i sammanhanget? USA och CIA har ju ingenting med själva åtalet att göra.

Droog 2012-08-17 18:25

Ecuador kontaktade Sverige och bad om garantier för att Assange inte skulle utvisas till USA, något Ecuador inte fick. Inte exakt det som står nedan, men det är vad jag läst på någon annan webbplats.

"Bland annat, sade han, har svenska myndigheter kontaktats för att kunna få försäkringar om att Assange ska hanteras med en rättsäkerhet som överensstämmer med ecuadoriansk lag. Uteblivna sådana försäkringar från både Sverige och USA var en av orsakerna som Ricardo Patiño sade låg bakom beslutet."
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ass...asyl-i-ecuador

Advocacy 2012-08-17 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20447650)
De dömdes väl helt enligt lag och har inte utlämnats till något annat land? :) Det krävs mycket för att en person ska bli utlämnad, att bli dömd för ett begånget brott är inte alls samma sak.

"Mycket" vettetusan. I egyptiernas fall krävdes det inte så mycket. Att vara sökt för utfrågning utan att vara åtalad för brott är inte så mycket i mina ögon. Kul när UD's pressansvariga säger till DN att JA omöjligen kan utlämnas till USA eftersom de tillämpar dödsstraffet. Är det meningen att folk ska tro på det? Så länge han sätts isolerad resten av livet är det ok mao.

Advocacy 2012-08-17 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av Santos (Inlägg 20447660)
Att Assange står åtalad för ett brott som har begåtts i Sverige mot svenska brottsoffer måste väl betyda något i sammanhanget? USA och CIA har ju ingenting med själva åtalet att göra.

Såvitt jag vet står inte åtalad för något.

tartareandesire 2012-08-17 20:12

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20447663)
"Mycket" vettetusan. I egyptiernas fall krävdes det inte så mycket. Att vara sökt för utfrågning utan att vara åtalad för brott är inte så mycket i mina ögon. Kul när UD's pressansvariga säger till DN att JA omöjligen kan utlämnas till USA eftersom de tillämpar dödsstraffet. Är det meningen att folk ska tro på det? Så länge han sätts isolerad resten av livet är det ok mao.

Det kan jag visserligen hålla med om men jag tror inte Assange kommer behandlas som vissa andra nationaliteter, vad man nu ska säga om det. Tyvärr har det varit så över hela världen det senaste årtiondet att myndigheter kan hålla upp en skylt som det står "Kampen mot terrorism" på så kan de i princip göra precis som de önskar. Frågan är om det inte är betydligt fler oskyldiga som råkat illa ut än de man verkligen är ute efter.

tartareandesire 2012-08-17 20:16

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20447664)
Såvitt jag vet står inte åtalad för något.

Det stämmer nog, han är endast häktad skulle jag tro.

Oskar Lindgren 2012-08-17 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20447565)
Komma ifrån ambassaden torde väl vara förhållandevis lätt, in i en CD-skyltad bil, de får inte genomsökas. Däremot hur han ska ta sig ut ur landet är ju en bättre fråga. T o m tåget från Frankrike har rätt ordentlig passkontroll. Segelbåt eller transporfartyg verkar lättare om han måste smyga ut ...

Som de sa på nyhetsmorgon, polisen får inte öppna bilen, men de får stoppa den.

patrikweb 2012-08-17 21:21

I grunden är det redan en rättsskandal, frågan är väl hur mycket röv UK vill slicka hos Sverige? Om man ser hur dom agerar kan man fråga om dom blivit mutade någon/några tjänsteman från Sverige?

Dom verkar ju agera så överdrivit mycket och verkar lägga väldigt mycket polisresurser och kostnader för ett skitbrott som inte ens är bestyrkt. Inte precis ett massmördare eller terrorist.

UK har ju i grunden inte någon vettig orsak orka bry sig om det eller lägga resurser, enda dom ska göra är att arrestera han om dom får läge.

Detta handlar mer om politiskt spel, inte en jävel i verkligheten som bryr sig om brottet han är anklagad för.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson