![]() |
ATV Shopen AB i Åkersberga
Har en årsomsättning på 7478 KSEK Om man räkar översiktligt med att de sålt reservdelar för 30% av årsomsättningen så har de nog sålt ca 37 skotrar för sammanlagt 5234 KSEK under året. De borde ha ca ett TG (Täckningsgrad) på ca 20% dvs ett TB1 (Täckningsbidrag) ca 35 KSEk per skoter. TG på reservdelar och annat kan jag tänka mig ligger på runt 35-45%. Av omsättningen utgorde lönekostnader 1034 KSEK, rörelseresultat efter finansnetto -302 KSEK, Om vi antar att 30% av försäljningen på 7478 KSEK (dvs 2243 KSEK utgör av "övrigt") så borde det kosta 1200-1500 KSEK, dvs ett TB på 743 KSEK. Så Intäkterna för skotrarna borde hamna på ca 5235 KSEK. kostnaden borde då hamna på 112 KSEK per skoter dvs 4144 KSEK totalt. De har då ett sammanlagt TB på 1036+743 KSEK, dvs 1779 KSEK. Lönekostnaden utgör 1034 KSEK och då har vi kvar 1779-1034 => 745 KSEK. så kostnaden marknadsföring, Lokalkostnader och övriga kostnader borde bli ca 745+302 dvs 1047 KSEK. Eftersom de hade 2 anställda så gissar jag att lokalkostnaden+ arbetsplatskostnader ligger på ca 500 000 kr per år. Gissningsvis så hamnar marknadsföringskostnaden då på ca 547 KSEK. 547 KSEK/37 sålda skotrar blir runt 14784 kr per skoter i M/S-kostnad per skoter. Nu har jag gissat mycket i denna kalkyl.... så den är ju osäker också. Kan man få till en effektiv marknadsföring som bara kostar ca 5000 kr per såld skoter så kan man nog räkna med att de kommer att återkomma med mer annonser. Viktigt att göra uppföljning så man ser att annonsören verkligen får igen sina annonsinvesteringar. Bäst för annonsören vore kanske att betala 10 000 SEK per såld skoter men det blir svårt att spåra i detta fall. Jag tror inte man halar upp kreditkortet och köper en skoter online.... Man vill nog känna och klämma en hel del innan man lägger upp 175 KSEK.... Det är nog närmare att jämföra med ett bilköp än när man handlar DVD-filmer på nätet... |
Citat:
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Stort tack för alla inputs!
John Adams:Vi har faktiskt redan ett samarbete med Alandia samt att dom brukar annonsera. ConnyWesth 10.000besök i månaden, vad baserar du den siffran på? Det är avsevärt fler, syna gärna bifogad bild på ett kort utdrag i statistiken. Tyvärr är det en rätt liten bransch, men med tanke på antalen besök o antalet medlemmar på sidan så är det svårt att hitta en mer prisvärd reklamplats till målgruppen vare sig online eller i tryck. Vi var mest intresserade att se över om ex adwords eller liknande skulle kunna genera nåt? Men om det bara är struntpengar så får vi helt enkelt börja "sälja in" platserna själva, vi har hittills inte behövt "jaga" utan annonsörerna har kontaktat oss. |
Ruby,
Jag vill inte verka oförskämd, men sidan skulle må bra av en liten ansiktslyftning. Gärna en lite "mer clean look", dvs mer stilren och mindre plåttrig. Kanske ta bort lite (men inte FÖR mycket) innehåll från förstasidan och förpassa detta till undersidor. Jag tror det skulle göra attraktionskraften större bland annonsörer. Detta var inget som hade med din fråga att göra utan ett tips i all välmening. Din sida är i en nisch som utan tvekan kan generera bra annonspengar. Om du lägger ner mycket tid och kärlek på sajten, tror jag utan tvekan att den kan generera många härliga tusenlappar i månaden. |
Du är inte alls oförskämd, sidan står inför en rejält uppdatering både funktionsmässigt och design.
#offtopic# Så är det någon duktig designer/programmare som känner att detta verkar vara ett passande projekt att ta sig an är välkomna att höra av sig via pm med lite referenser och idéer. Citat:
|
Citat:
Citat:
Jag har utifrån väldigt bristfällig information försökt räkna baklänges för att försöka utröna vilket värde en möjlig annonsör skulle se i att annonsera på webbsidan. Min kalkyl har brister pga bristfällig input att räkna på, en den är seriöst uppstäd och går enkelt att granska och justera när kompletterande information tillkommer. |
Börja med att köra Google Analytics för statistiken, det ger mer trovärdighet när du presenterar dina siffror för presumtiva annonsörer.
|
Ett tips!
Annonsörer skiter i antalet unika besök/mån, de vill ha unika besök/vecka (är min erfarenhet). Conny: 1 500 besök/dag ger betydligt fler besök än 10 000 besök/mån, även fast många är återkommande. En webbplats jag har, har 56% återkommande besök, ca 1 500 besök/dag, ca 8 000 besök/vecka och ca 20 000 besök/mån (besök = unika) Kom ihåg, det är alltid lättare att sänka ett annonspris än att höja, oavsett hur konkurrensen ser ut. Jag brukar ge bra rabatt (50% första månaden) vid första annonseringen, och påtalar det klart och tydligt att det är en stooor rabatt så de vill testa att annonsera, så de kan se att de får lönsamhet utifrån ordinarie pris. (kräver dock att de har trackiniglänkar så de ser vart trafiken kommer ifrån och hur den konverterar. Blir denna annonsör sedan en återkommande annonsör, som annonserar år efter år, så ger jag också ordentliga rabatter, för att visa MIN uppskattning att de har förtroende för siten, att vi tillsammans kan tjäna pengar. It's a two-way-street! Tjänar inte annonsörerna pengar på marknadsföringen, lär de inte komma tillbaka. |
Citat:
Lita inte på det. På en sida jag hade påstod den att jag hade ca 1000 unika besökare om dagen, Analytics visade cirka 50. |
Jag har inte lusläst tråden, men 1500 dagliga besökare på en så nischad sajt borde kunna ge endel. Om det inte finns passande annonsörer på affiliatenätverken (TradeDoubler, Double.net, Affiliator, Adrecord, Commission Junction t.ex.) så tror jag det är värt att själv kontakta företag.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson