WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   ISP rätt att stänga av? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054218)

KristianE 2012-07-18 19:55

Citat:

Ursprungligen postat av Dennis Holm (Inlägg 20445205)
kan inte någon bara göra traceroute, whois osv på inleed's ipn och sedan kolla deras avtal så detta blir avklarat.

Inleed.se ligger hos IP-Only. Sen om siten ligger på samma ställe där de hostar sina kunder vet jag inte.

Men IP-Only har självklart rejäla avtal gällande abuse. De har också en saftig prislista på bandbredd..

patrikweb 2012-07-18 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20445256)
Inleed.se ligger hos IP-Only. Sen om siten ligger på samma ställe där de hostar sina kunder vet jag inte.

Men IP-Only har självklart rejäla avtal gällande abuse. De har också en saftig prislista på bandbredd..

Kanske, men om man kollar lite

inetnum: 82.99.48.0 - 82.99.49.255
netname: LOXODONTANET
descr: Loxodonta AB

Så kan det vara Loxodonta AB dom har avtal med som i sin tur köper av IPO. Vilket kan betyda att avtalet som är skrivit kan vara värt toa papper nästan.

zenda 2012-07-19 00:58

Ja precis det stämmer att vi kör Loxodonta som i sin tur köper linan av IP-Only. Tack för alla spekulationer och svar på min fråga... även om inte alla var svar så fick vi se många åsikter vilket alltid är spännande!
Vi köper även bandbredd av Bahnhof men detta fall gällde Loxodonta.

Trevlig sommar!

KristianE 2012-07-19 07:22

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20445260)
Vilket kan betyda att avtalet som är skrivit kan vara värt toa papper nästan.

IP-Only har med i sina avtalsvillkor att om kunds kund missbrukar tjänsten så andra av
IP-Onlys kunder kan störas så har IP-Only rätt att begära att kunden åtgärdar problemet
som kunds kund orsakar. Om detta inte görs kan de begränsa leveransen till kund.

Xamda 2012-07-19 15:27

En leverantör som INTE tar ansvar och bidrar till att begränsa attacker som görs från resurser de äger/hyr/har inflytande över framstår som väldigt oseriös i de flestas ögon. Det är väl inget du vill skall förknippas med Inleed?

Fixa i stället problemet, hjälp den/de kunder som har problem (för det är säkert någon stackare som är hackad) så slipper du dessutom riskera att alla dina kunder får problem.

patrikweb 2012-07-19 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20445281)
IP-Only har med i sina avtalsvillkor att om kunds kund missbrukar tjänsten så andra av
IP-Onlys kunder kan störas så har IP-Only rätt att begära att kunden åtgärdar problemet
som kunds kund orsakar. Om detta inte görs kan de begränsa leveransen till kund.

Ja men det är ju Loxodonta problem, om dom i sin tur skrivit ett avtal med Inleed som inte reglerar detta.

Enda som kan hända då är att Loxendonta blir avstängda av IPO och Loxendonta gör avtalsbrott mot Inleed.

jonny 2012-07-20 04:14

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20445329)
Ja men det är ju Loxodonta problem, om dom i sin tur skrivit ett avtal med Inleed som inte reglerar detta.

Enda som kan hända då är att Loxendonta blir avstängda av IPO och Loxendonta gör avtalsbrott mot Inleed.

Men Patrik tycker du att Inleed ska bråka med sin leverantör istället för att åtgärda kunden som orsakar problem? Framförallt när det normalt inte är kundens avsikt att orsaka problem.

zenda 2012-07-20 11:21

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20445367)
Men Patrik tycker du att Inleed ska bråka med sin leverantör istället för att åtgärda kunden som orsakar problem? Framförallt när det normalt inte är kundens avsikt att orsaka problem.

Vi vill absolut inte bråka med vår leverantör. Just nu jobbar vi förfullt med att hjälpa de kunder som fått problemen. Det enda jag tyckte var lite skeptiskt var hur man hotade med att stänga av resp IP och då undrade jag om man hade grund för det. Jag uppskattar Patriks svar väldigt mycket då jag finner att de var det enda som var svar på den fråga jag ställde från början.

Vi är självklart inte för DDOS attacker eller liknande om någon fått den uppfattningen. Och förövrigt är vi väldigt nöjda över Loxodonta.

mans71 2012-08-17 20:19

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20445256)

Är det så? Vi kör IP-Only sedan många år, är nöjd med priserna, men framförallt av kvaliteten. Vad betalar ni för säg 100/300/1000Mbit lina?

gregoff 2012-08-17 20:56

Citat:

Ursprungligen postat av mans71 (Inlägg 20447669)
Är det så? Vi kör IP-Only sedan många år, är nöjd med priserna, men framförallt av kvaliteten. Vad betalar ni för säg 100/300/1000Mbit lina?

Är inte leverantör själv men kund på flera ställen ;-)

Man brukar inte bara få betala för antalet mbit utan även för mängden trafik som flödar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson