tartareandesire |
2012-07-10 00:11 |
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette
(Inlägg 20444513)
En del har varit Atomia relaterat och sedan har en del saker legat internt. Vår kära VD är den som har utvecklat systemet i gamla miljön (utom avancerade kontrollpanelen för Linux kunder där vi kör DirectAdmin) och att konvertera från ett system till ett annat är allt annat än lätt fixat när man har så otroligt många kunder, så han har själv mer eller mindre ordnat hela grunden sedan har vi skript som går igenom databaser, filer, e-post osv som vår driftavdelning har lagt ner energi på. Problemet med gamla miljön är att varje server skiljer sig från andra och finns alltid något som måste lagas för varje ny server som vi migrerar. Det är en stor nackdel och det kommer bli underbart när alla kunder är överförda och ligger i en enhetlig miljö.
|
Det är en mycket bra förklaring. En VD har ju lite annat att sköta utöver detta :) Att flytta från en väldigt splittrad miljö tar säkerligen längre tid, det köper jag också rakt av. Det är nog där den mesta tiden ligger skulle jag tippa på, förutom själva migreringen i sig som naturligtvis tar sin lilla tid innan alla servrar betats av. Jag är hur som helst helt övertygad om att saker och ting kommer att flyta på riktigt bra både hos er och City Network framöver.
Citat:
(Inlägg 20444513)
Många kunder har någonstans hårdkodad sökvägar som vi är tvungen att söka upp och ersätta, databasvärdar måste ersättas. Vi har väl ungefär 20+ applikationer som är populära som vi går igenom och gjort en mall utifrån och ersätter vid behov, sedan gör vi vårt yttersta med övrig kod. Då det skiljer sig hos alla kunder mer eller mindre, från 1 till tusentals domäner per konto så skall man då försöka att sammanställa all information till kund.
|
Visst är det lite jobb där men det går ändå ganska snabbt att fixa passande reguljära uttryck för bara ett 20-tal applikationer. Sammanställningen till kund är väl också ganska enkel och rakt på men den var bra och genomtänkt!
Citat:
(Inlägg 20444513)
Sedan att vi har varit otroligt dumma som har gett orealistiska datum. Är något vi får skylla oss själva och vi har skadat varumärket genom att lovat för mycket. Men det är misstag vi aldrig kommer göra om igen och vi är alla människor och misstag kommer ske tyvärr.
|
Det där uppskattar jag själv enormt mycket som kund, att man är självkritisk och erkänner misstag istället för att som vissa andra bara skylla ifrån sig på olika vis. Alla människor och företag (utom Patrikweb då) gör misstag någon gång, förhoppningsvis lär man sig något av dem så det inte är helt bortkastat och det tror jag ni gjort precis som du säger.
Förhoppningsvis kan ni alla ta lite semester i sommar och komma tillbaka med nya krafter till hösten, lycka till önskar jag er bägge! Även om jag tenderar att bita lite hårt ibland så ska man inte alltid ta det på blodigt allvar :)
|