WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Skattediskussion (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053596)

patrikweb 2012-05-26 12:44

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20441108)
Fast det struntar Patrik i. Han har flyttat till en ö i Medelhavet och ägnar numera dagarna åt att spy galla på Sverige och oss svenskar. Det är nästan så man tror att han saknar oss :)

Jag hade åsikter om Sverige innan jag flyttade, jag kan ägna dagarna att slippa kyla och regn. Kan sitta slappa på stranden hela dagen eller sitta sola på balkongen hela dagen om jag nu vill. Har 2 st balkonger så jag kan följa solen hela dagen.

Jag har nära till allt, 1-15 min gångavstånd till 2 stora köpcenter sedan några hundra andra restaurang/pubar.

Inget monopol på alkohol, så 1 min springa ner handla istället för trängas i kö med alla idioter i Sverige med dåliga öppettider på systemet.

Så bara hur mycket enklare och smidigare det är att leva här mot Sverige är enormt.

Du kan få nästan allt hemkört med, beställer man elektronik kan man få det samma dag mot en väldigt liten fraktkostnad.

Här delar posten ut brev på lördagar, samt dom kommer och lämnar paketen till en här.

Framför allt 5% skatt på holding bolag.

Så kan inte komma på något som jag saknar från Sverige, kanske att det är lite dåligt utbud på godis i Malta. Men det är säkert mer nyttigt utan allt, och kan ju beställa det om man orkar.

mephisto73 2012-05-27 01:40

Citat:

Ursprungligen postat av TheCheesePolice (Inlägg 20441069)
På vilket sätt har jag en moralisk skyldighet att betala till en stor organisation som årligen utpressar miljoner människor till att betala skatt? Jag har aldrig skrivit på ett kontrakt där jag ger upp min suveränitet till staten.

Det hade väl varit bra om man kunde avsäga sig samhällskontraktet och slippa betala någon skatt överhuvudtaget. I stället kunde man få betala den osubventionerade kostnaden för de samhällstjänster man använder.

Men jag kan slå mig i backen på att ni som gnäller över skatter inte har någon större lust att betala fullpris för de saker som ni idag får gratis eller till kraftigt subventionerade priser, ni tror så klart att ni ska kunna använda alla era oskattade pengar att leva i sus och dus. Det är märkligt att alla de som gnäller över skatterna i princip undatagslöst under sin uppväxt och utbildning dragit nytta av alla dessa tjänster - detta glömmer man gärna bort.

Det verkliga problemet med kommun och stat är inte skatten i sig, utan alla korrumperade fifflare som tullar på skattepengarna för att sko sig själva och sina närmaste.

Jag har inget emot att "mina" skattepengar används till vård av cancersjuka barn eller finansiering av forskning till exempel, men däremot har jag jävligt mycket emot att de hamnar i någon fet kommuntjänstemans fickor, eller någon parasiterande bidragsfifflare.

patrikweb 2012-05-27 01:57

Citat:

Ursprungligen postat av mephisto73 (Inlägg 20441155)
Det hade väl varit bra om man kunde avsäga sig samhällskontraktet och slippa betala någon skatt överhuvudtaget. I stället kunde man få betala den osubventionerade kostnaden för de samhällstjänster man använder.

Men jag kan slå mig i backen på att ni som gnäller över skatter inte har någon större lust att betala fullpris för de saker som ni idag får gratis eller till kraftigt subventionerade priser, ni tror så klart att ni ska kunna använda alla era oskattade pengar att leva i sus och dus. Det är märkligt att alla de som gnäller över skatterna i princip undatagslöst under sin uppväxt och utbildning dragit nytta av alla dessa tjänster - detta glömmer man gärna bort.

Det verkliga problemet med kommun och stat är inte skatten i sig, utan alla korrumperade fifflare som tullar på skattepengarna för att sko sig själva och sina närmaste.

Jag har inget emot att "mina" skattepengar används till vård av cancersjuka barn eller finansiering av forskning till exempel, men däremot har jag jävligt mycket emot att de hamnar i någon fet kommuntjänstemans fickor, eller någon parasiterande bidragsfifflare.

Problemet med skatten är att <=80% av befolkningen betalar 70-160k i skatt per år bara (Snabbt beräknat på SCB inkomstsiffror från 2010), medan höginkomsttagare får betala 1-300 miljoner skatt. Vissa ännu mer.

Jag själv hade fått betala ca. 1.6 miljoner inkomstskatt per år om man skulle bott i Sverige med samma inkomst.

Så hela arbetarklassen lever på höginkomsttagarna som inte får ett jävla skit för sina skattepengar.

Så där finns ingen rimlighet eller rättvisa, du får inte ens mer än fika pengar tillgodo i pension du betalar i arbetsgivaravgifterna för det finns ett lågtprisbasbelopp där. Så du får betala arbetsgivaravgifter med en visst % som är avsedd för pension som du inte ens får i verkligheten som bara försvinner bort i ett svart hål.

Eller om du betalar 100 miljoner i skatt och sedan blir arbetslös, inte fan får du någon vettig ersättning av staten. Utan du får en liten skit summa per månad som motsvarar en lite fika pengar om knappt det.

mephisto73 2012-05-27 02:23

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20441156)
Problemet med skatten är att <=80% av befolkningen betalar 70-160k i skatt per år bara (Snabbt beräknat på SCB inkomstsiffror från 2010), medan höginkomsttagare får betala 1-300 miljoner skatt. Vissa ännu mer.

Jag själv hade fått betala ca. 1.6 miljoner inkomstskatt per år om man skulle bott i Sverige med samma inkomst.

Vad är problemet med det? Det är fullt rimligt att man betalar skatt proportionellt mot inkomsten.

Tjänar jag 100 miljoner så kan jag gott betala 20, 50 eller 60 av dem i skatt, för inte fan tjänar jag pegnar i ett vakuum, jag nyttjar infrastruktur och andra samhällstjänster för att ens kunna tjäna dessa pengar.

Eller tycker du att en person med 300 miljoner i inkomst ska betala samma skatt som en person med 300k i inkomst?

Som sagt, det stora problemet med skatten är att den förskingras och missbrukas av korrupta politiker och tjänstemän.

Citat:

Eller om du betalar 100 miljoner i skatt och sedan blir arbetslös, inte fan får du någon vettig ersättning av staten. Utan du får en liten skit summa per månad som motsvarar en lite fika pengar om knappt det.
Det är väl mest en fråga för a-kassan, eller? Sedan kan man ju vända på det - personer som genom inkompetens eller spekulation har kostat staten 100-tals miljoner skattekronor, vad ska man göra med dem? Ska de bli betalningsskyldiga?

Citat:

Så hela arbetarklassen lever på höginkomsttagarna som inte får ett jävla skit för sina skattepengar.
Det vågar jag påstå att det är en myt. Hur mycket skatteintäkter får Svenska staten procentuellt från individer med över 1000k i bruttoninkomst per år?

patrikweb 2012-05-27 13:10

Citat:

Ursprungligen postat av mephisto73 (Inlägg 20441158)
Vad är problemet med det? Det är fullt rimligt att man betalar skatt proportionellt mot inkomsten.

Tjänar jag 100 miljoner så kan jag gott betala 20, 50 eller 60 av dem i skatt, för inte fan tjänar jag pegnar i ett vakuum, jag nyttjar infrastruktur och andra samhällstjänster för att ens kunna tjäna dessa pengar.

Eller tycker du att en person med 300 miljoner i inkomst ska betala samma skatt som en person med 300k i inkomst?

Som sagt, det stora problemet med skatten är att den förskingras och missbrukas av korrupta politiker och tjänstemän.

Det är väl mest en fråga för a-kassan, eller? Sedan kan man ju vända på det - personer som genom inkompetens eller spekulation har kostat staten 100-tals miljoner skattekronor, vad ska man göra med dem? Ska de bli betalningsskyldiga?

Det vågar jag påstå att det är en myt. Hur mycket skatteintäkter får Svenska staten procentuellt från individer med över 1000k i bruttoninkomst per år?

Det är rimligt att betala samma skatt som dom som tjänar 300-400k, varför ska man betala antal miljoner mer i skatt än den lilla futtiga summan största delen befolkningen använder?

Du kan väl inte mena att bara för man tjänar mer att du fått din utbildning >1000 gånger mer? Eller att du är på sjukhus >1000 gånger mer?

Du använder inte infrastrukturen för tjäna pengar i regel. Bara för man ex. tillverkar bilar så betyder det inte att det är företaget som använder vägarna utan är kunderna som köper bilarna. Det du själv åker på vägen betalar du överpris redan flera gånger om i vägskatt och bensinkostnaderna.

Sedan om du tjänar 100 miljoner och tar ut dom som lön så får du betala 86% skatt, vilket är runt 86 miljoner du blir av med.

jonny 2012-05-27 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av mephisto73 (Inlägg 20441158)

Men det är ju inte så det fungerar. Det är progressiva skatter och så snart du börjar betala den statliga skatten får du mindre tillbaka per skattad krona.

mephisto73 2012-05-27 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20441185)
Men det är ju inte så det fungerar. Det är progressiva skatter och så snart du börjar betala den statliga skatten får du mindre tillbaka per skattad krona.

Nu hängde jag inte med riktigt. Mindre tillbaka per skattad krona? Hur menar du?

Jag kan väl också tycka att marginalskatten är lite väl saftig, men jag tycker det är okej att de som tjänar mer också bidrar mer till det allmäna.

Som sagt, så länge skatten används till det den är avsedd så är det okej.

De som tjänar >500k hade c:a 9% av den totala taxerade inkomsten och stod för c:a 13% av alla skatteintäkter (Skatteverket, 2000).

Då räknas förstås inte alla miljoner som medelst "skatteplanering" smugglades undan till skatteparadis etc, en liga i vilken höginkomsttagarna är överlägsna.

patrikweb 2012-05-27 20:52

Citat:

Ursprungligen postat av mephisto73 (Inlägg 20441196)
Nu hängde jag inte med riktigt. Mindre tillbaka per skattad krona? Hur menar du?

Jag kan väl också tycka att marginalskatten är lite väl saftig, men jag tycker det är okej att de som tjänar mer också bidrar mer till det allmäna.

Som sagt, så länge skatten används till det den är avsedd så är det okej.

De som tjänar >500k hade c:a 9% av den totala taxerade inkomsten och stod för c:a 13% av alla skatteintäkter (Skatteverket, 2000).

Då räknas förstås inte alla miljoner som medelst "skatteplanering" smugglades undan till skatteparadis etc, en liga i vilken höginkomsttagarna är överlägsna.

Du betalar högre % skatt om du tjänar mer pengar, och nej det är inte rätt att dom som tjänar mer bidrar mer för dom får inte ett jävla skit för det.

Eller tycker du bara för man är rik ska behöva betala 50.000 för en liter mjölk? Bara för att man har hög inkomst? Precis samma sak.

När man passerat topp 1% på inkomstnivån av Svenska befolkningen så är stannar man frivilligt inte kvar i Sverige. Jag ångrar inte en sekund att jag lämnade Sverige, inte nog med att slippa bli rånad på flera miljoner varje år så får man även något Sverige aldrig kan erbjuda även sol och värme och mindre regn.

mephisto73 2012-05-27 23:55

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20441199)
Eller tycker du bara för man är rik ska behöva betala 50.000 för en liter mjölk? Bara för att man har hög inkomst? Precis samma sak.

Det är absolut inte precis samma sak. Du tjänar inte dina pengar i ett tomrum, utan som en del av ett samhälle där man kommit överens om vissa spelregler. Att jämföra konsumtion med transaktioner inom ramarna för samhällskontraktet är ett s.k. strågubbeargument.

Det går naturligvis bra att flytta om galoscherna inte passar.

patrikweb 2012-05-27 23:58

Citat:

Ursprungligen postat av mephisto73 (Inlägg 20441221)
Det är absolut inte precis samma sak. Du tjänar inte dina pengar i ett tomrum, utan som en del av ett samhälle där man kommit överens om vissa spelregler. Att jämföra konsumtion med transaktioner inom ramarna för samhällskontraktet är ett s.k. strågubbeargument.

Det går naturligvis bra att flytta om galoscherna inte passar.

Det är princip samma sak, du får inte mer att betala hög skatt som att betala 50k för en liter mjölk.

Precis det jag har gjort, alltså att flyttat från Sverige.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson