WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Webbhotell med APC Caching (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053161)

Danielos 2012-04-23 10:21

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20438489)
Ja, fast det är ingen bra idé att som kund göra detta.
Ämnar man köra sin sajt på delad hosting så bör man anpassa tekniken efter vad som är allmänt förekommande. Förr eller senare vill många byta webbhotell utan att behöva skriva om sin kod.

De flesta som kör så vill oftast inte byta webbhotell utan byta till dedikerad server alt. vps. Att använda sig av ett mer avancerat webbhotell än vad som är normalt kan ändå i många fall vara bättre än att själv drifta en server och vid behov tar man egen server sedan. Det finns många webbhotell i utlandet som erbjuder detta och man ska väl inte anpassa sin teknik bara för att webbhotell i sverige är underutvecklade?

Clarence 2012-04-23 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av Marmoth (Inlägg 20438486)
Finns det något annat sätt att anropa data från ett XML doc till PHP var 120e sekund och cacha med APC? Jag vill nämligen inte att varje besök på min sida ska räknas som ett anrop på XML-dokumentet.

Spara den nedladdade filen. Spara informationen till databas. Spara information till annat strukturerat format. Köra som cronscript eller bara kolla modified time på filen eller flagga i databasen. Memory cachens enda fördel är att den är något effektivare, vilket inte blir märkbart förutom vid extrem trafik då du ändå bör flytta eller om webbhotellets disk är otroligt slö då du ändå bör flytta.

tartareandesire 2012-04-23 11:42

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20438492)
De flesta som kör så vill oftast inte byta webbhotell utan byta till dedikerad server alt. vps. Att använda sig av ett mer avancerat webbhotell än vad som är normalt kan ändå i många fall vara bättre än att själv drifta en server och vid behov tar man egen server sedan. Det finns många webbhotell i utlandet som erbjuder detta och man ska väl inte anpassa sin teknik bara för att webbhotell i sverige är underutvecklade?

Använder man One.com idag så finns det utan någon kunskap om statistiken ingen som helst anledning att tro att man inte kan köra sajten på delad hosting även framöver. Ett "mer avancerat" webbhotell än det som är normalt är till synes overkill i det här fallet. Nu börjar du ärligt talat bli ganska löjlig i dina försök att locka kunden till dig.

Precis som jag och ovanstående redan påpekat så bör det fungera utmärkt att bara köra en egen "cache" av informationen. Det finns ingen anledning att betala för något man inte alls behöver, i synnerhet inte när det ger en extrem begränsning vid val av webbhotell.

Marmoth 2012-04-23 11:50

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20438490)
Antar att det är en extern xml som du inte vill anropa alltför ofta? Varför inte bara spara informationen i din databas? Du kan även göra en egen enkel cache genom att skapa textfiler med aktuell html i.

I princip alla svenska webbhotell är bättre än One.com kan tilläggas :)

Ja, det är Yahoo's API jag använder, dvs deras XML.

Hur gör man det rent praktiskt i de förslagen du ger? Jag har som sagt inte så bra kunskap för att programmera från scratch. Jag slet mitt hår med detta ett bra tag innan jag fick det att fungera.. Och så kommer denna bomben.

Är det svårt att dra info från XML till en egen databas med intervall, exempelvis var 120e sec? Det låter ju onekligen som ett bra sätt.

Är någon här intresserad av att hjälpa mig? Jag betalar givetvis om det krävs. Jag kan posta min nuvarande kod här så fort jag kommit hem från jobb.

Annars tar jag den lata lösningen och köper den billigaste VPSen och har enbart min .php-fil liggandes där.

Marmoth 2012-04-23 11:51

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20438494)
Spara den nedladdade filen. Spara informationen till databas. Spara information till annat strukturerat format. Köra som cronscript eller bara kolla modified time på filen eller flagga i databasen. Memory cachens enda fördel är att den är något effektivare, vilket inte blir märkbart förutom vid extrem trafik då du ändå bör flytta eller om webbhotellets disk är otroligt slö då du ändå bör flytta.

Läs gärna inlägge ovan detta. :)

tartareandesire 2012-04-23 12:02

Citat:

Ursprungligen postat av Marmoth (Inlägg 20438502)
Ja, det är Yahoo's API jag använder, dvs deras XML.

Hur gör man det rent praktiskt i de förslagen du ger? Jag har som sagt inte så bra kunskap för att programmera från scratch. Jag slet mitt hår med detta ett bra tag innan jag fick det att fungera.. Och så kommer denna bomben.

Är det svårt att dra info från XML till en egen databas med intervall, exempelvis var 120e sec? Det låter ju onekligen som ett bra sätt.

Är någon här intresserad av att hjälpa mig? Jag betalar givetvis om det krävs. Jag kan posta min nuvarande kod här så fort jag kommit hem från jobb.

Annars tar jag den lata lösningen och köper den billigaste VPSen och har enbart min .php-fil liggandes där.

Om du ställer en konkret fråga under "Serversidans teknologier" så får du säkerligen svar. Detta är enkel rutinkod för de flesta och det kostar inte mycket om du anlitar någon att fixa till det, blir garanterat billigare än en VPS i längden.

Däremot blev jag lite fundersam, erbjuder One.com verkligen schemaläggning?

AndreasS 2012-04-23 12:51

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20438505)
Däremot blev jag lite fundersam, erbjuder One.com verkligen schemaläggning?

Nu vet jag inte om de gör det eller inte, det går ju dock att "fullösa" genom att lägga in kontrollkod i indexfilen som kollar om datat är >120s gammal och annars hämtar ny. Inte optimal lösning, men den fungerar på ställen som inte erbjuder cron eller någon motsvarighet.

Danielos 2012-04-23 13:01

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20438500)
Nu börjar du ärligt talat bli ganska löjlig i dina försök att locka kunden till dig.

Nu får du ge dig, det jag argumenterar för grundläggande är ju att det mycket väl går att erbjuda memcached på shared hosting. Det spelar ju ingen roll vad jag skriver när det kommer till teknik så tolkar du det som egen reklam. Det jag skrev är ju bara ett svar på att du börjar argumentera emot mitt första påstående. Antingen fixar ni en sektion i forumet där man kan presentera vad man erbjuder, raderar inlägg om det nu är egenreklam eller så får du hålla tyst.

dannelito 2012-04-23 13:03

En annan fullösning är att använda en extern tjänst som t ex SetCronJob.

tartareandesire 2012-04-23 13:17

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20438517)
Nu får du ge dig, det jag argumenterar för grundläggande är ju att det mycket väl går att erbjuda memcached på shared hosting. Det spelar ju ingen roll vad jag skriver när det kommer till teknik så tolkar du det som egen reklam. Det jag skrev är ju bara ett svar på att du börjar argumentera emot mitt första påstående. Antingen fixar ni en sektion i forumet där man kan presentera vad man erbjuder, eller så får du hålla tyst.

Du gav inga relevanta råd för hans specifika fall, endast sådana som passar in på din egen tjänst. Naturligtvis går då tankarna åt det hållet med tanke på din historia. Nog talat om det. Det finns ingenting alls som tyder på att han skulle ha något behov av memcache utan han bör klara sig utmärkt på de flesta webbhotell. Ge då istället förslag på en bättre teknisk lösning för hans tillämpning precis som vi andra gjord. Om du istället bara ger råd för egen vinning, varför skulle han då lita på dig som tjänsteleverantör?

Egenreklam är som sagt var inte tillåten, vill du diskutera det en gång till så välj en annan tråd.

Citat:

Ursprungligen postat av dannelito (Inlägg 20438518)
En annan fullösning är att använda en extern tjänst som t ex SetCronJob.

Fast då får han betala en liten peng om han vill köra så pass ofta. Sedan är frågan hur stabilt den tjänsten fungerar för cron jobs som körs ofta? Har själv aldrig använt den eftersom jag alltid kört egna cron jobs men någon annan kanske kan recensera.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson