![]() |
Citat:
Nu hindrar dock inte denna form av bedrägeri, men det hindrar annan form av "felleverans". Det händer ju ofta att man beställer, fakturan går till rätt adress, leveransen till en postlåda som e felaktig som någon tömmer utan att någon vet vem det är. Vips e ni av med leveransen och kommer aldrig få betalt... För att vara än säkrare, skicka ett brev direkt vid ordert att leverans av produkt(er) XXX kommer ske inom Y dagar, då hinner förmodligen den "felaktige köparen" kontakta er och säga han aldrig beställt något. Lite mer administyration, lite mer portokostnader men sparas igen med mindre bedrägeri. |
Seapelle det är ett rätt bra sätt att gå i konkurs o aldrig få en kund igen. Skulle kunna köra det imorrn. Tar du supporten åt mig? "jag fick inga varor men ett brev om att jag skulle få varor. Vad FAN pysslar ni med?????" ;)
Näe låt nån annan ta risken åt er. Kör klarna eller svea, skicka spårbart när det är dyrt och skicka bara till folkbokförd adress. |
Vi har förhållandevis många busbeställningar pga att vi säljer en del "pinsamma" produkter. Det är tråkigt. Men efter att ha vänt och vridit på det i åtta år, så har jag kommit fram till att det mest kostnadseffektiva sättet att hantera det på, är att göra ingenting. Vi makulerar helt enkelt ordern i sin helhet och tar kostnaderna. Ibland gör personen, i vars namn busbeställningen utfördes, en polisanmälan. Varpå det ibland ringer en trött polis till mig och ber om beställarens IP-nr.
Men det beror så klart på vad man säljer. Hade jag levererat ett hundratusen long ton tungt hangarfartyg till Kina - bara för att inse att det var en busbeställning, så hade jag förmodligen lagt lite tid på att få ersättning från mitt factoringbolag (Klarna) och betraktat det som bedrägeri och inte som bus. Jag skulle säga att det inte så mycket är varuvärdet, utan vikten (och därmed fraktkostnaden) som avgör hur stort problem busbeställningar utgör. I de flesta fall, så är mitt råd att inte göra någonting. Så "sparar" i alla fall vi mest pengar. |
Nu har jag själv aldrig sysslat med e-handel men täcker inga försäkringar dessa kostnader?
|
Citat:
|
Citat:
Rubriken är helt korrekt. Det är formuleringen som kanske är fel. Det är alltså ett bedrägeri! Bedrägaren har heller inte hämtat ut paketet, så det är tekniskt sett en outhämtad leverans också! |
Citat:
Edit: Till Dan: Jag ser att ni endast skickar med DHL servicepoint numera, hur upplever ni det? Varför kör ni ej på varubrev? Själv hade vi jättemycket problem med outlösta försändelser p.g.a. felavisering. Aviseringen skickades i många fall till oss istället för kunden. Förklarade problemet till dem och då sa de att det ej var möjligt och att allting var automatiserat och ett sådant misstag inte var möjligt. Jag förklarade sedan att jag höll i 20 aviseringar som bevisar motsatsen. Det var dock säkert något problem med just vårt dhl konto. Ont: Vi kommer fortsätta som vi gör och strunta i dessa administrativa kostnader. Det är nog det mest kostnadseffektiva för oss då vi inte har mycket tid över. |
Citat:
Det är dock så himla omständigt att handskas med försäkringsbolag så man hade troligen förlorat mer pengar på den tiden man varit tvungen att lägga ner. Men absolut värt att kolla upp!:) |
En grej som jag gjorde , när jag bedrev E handel. Var att kolla kunden i Biz check, i dag kan man använda Ratsit.
Visst det tar 1 min extra ,men eftersom jag körde mycket drop shiping, så är det bra om allting bli rätt. Ett tips är att undvika visa Malmö adresser t.ex runt Rosengård. ( Finns en tråd om det. ) . 10 fall av 10 så var det bluff & båg. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson