WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Egen Server (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1052039)

Westman 2012-02-01 22:04

Citat:

Ursprungligen postat av zenda (Inlägg 20431475)
Vet inte om jag håller med där. Visst, kanske lättast att slänga upp IIS men senast jag höll på med det, vilket var flera år sen så upplevde jag ändå det enklare att använda Ubuntu Desktop och installera Apache, PHP, MySQL och phpMyAdmin (vilket då var helt nytt för mig). Mitt behov var PHP och MySQL - Vilket jag faktiskt upplevde var lite bökigt att installera på IIS vid den tiden. Vet inte hur det lirar idag. Om man snabbt vill få upp en server på Windows och köra PHP, MySQL så finns det alternativ som EasyPHP och WAMP men jag rekommenderar inte att köra det i produktion.

Som jag försökte säga i mitt tidigare inlägg så beror det helt på vad man vill utveckla i. Om man vill pilla med .NET etc så är Windows självklart.

Detta är min åsikt och jag kan mycket väl tänka mig att andra tycker olika :)

Ja nog har du väldigt lite koll på hur IIS fungerar numera. Nu kan man installera PHP, MySQL, Joomla, Drupal etc. med hjälp av Web PI (Web Platform Installer). Ett par klick är allt som krävs. Hur enkelt som helst.

gusti 2012-02-02 08:20

Eftersom det handlar om en privatperson, så blir det juh en kostnadsfråga också, inte säkert att man vill punga ut med 7000:- för ett server-os.
Kostnaden inkl. motsvarande tid att lära sig, är mindre med en Linux-dist.
(priset kommer från webhallen)

Westman 2012-02-02 11:40

Citat:

Ursprungligen postat av gusti (Inlägg 20431521)
Eftersom det handlar om en privatperson, så blir det juh en kostnadsfråga också, inte säkert att man vill punga ut med 7000:- för ett server-os.
Kostnaden inkl. motsvarande tid att lära sig, är mindre med en Linux-dist.
(priset kommer från webhallen)

180 dagar (om jag inte minns fel) evaluation är gratis om man nu väljer ett server-os (för övrigt så är web edition billigare men det är en bisak). IIS finns även till desktop-os:en.

Köper man en begagnad DELL- eller HP-server så brukar en OEM-licens ingå. Det finns rätt bra maskiner för ett par tusenlappar t.ex. DELLs 2800/2850 osv.

gusti 2012-02-02 15:33

Vet inte om Extra hade tänkt sig en långvarig serverlösning, vilken budget han har, eller om han kanske tom vill slippa starta om servern varje gång något strular ;)

Men låt oss anta att det finns 4 möjligheter.

1. Extra (fortsättningsvis skriven som OP) Är ute efter en serverlösning, som inte kostar något, eller så lite som möjligt, och håller i mer än ett halvår.
Samtidigt är ute efter att lära sig något helt nytt och har gott om tid.

Då är Linux alternativet.

2. OP vill ha någonstans att ha sina filer, apache/IIS och kanske en ftp-server
alternativet är en windows xp/vista/7-maskin, räcker gott och väl.

3. OP vill bara testa ett serverOS. En 180dagars trial för windows server räcker gott och väl till detta.

Fjärde alternativet är att pengar inte är ett problem, och eftersom OP inte har någon linux-erfarenhet, och möjligen vill igång snabbt, att då köpa Windows server eller en server med OEM-Licens.

Westman 2012-02-02 16:08

Bra sammanfattning.

gusti 2012-02-02 16:30

Tackar jag för :)

extra-c 2012-02-09 16:47

Hejsan! Tackar för all svar och åsikter! Nu har jag ca 3000 KR att spendera. Vad borde jag köpa för något om jag vill köra på en linux server? Om jag vill köra på en windows? Borde jag köpa en gammal DELL stationär dator utan skärm och använda det? Fungerar det? Hittat några datorer utan skärm för ca 700-1500 kr (a) Tänkte man kunde nå servern via fjärr om det skulle vara möjligt sen?

Westman 2012-02-09 17:03

Ska du ha servern stå hemma så bör du absolut köpa en vanlig pc med tanke på ljudnivåer och kylning. Minne är relativt viktigt, processor mindre viktigt tror jag i ditt fall.

Att nå servern "remote" går om du installerar t.ex. vnc. Vill du nå den från internet så måste du antagligen göra lite portmappning i din router (om du har en sådan).

abergman 2012-02-09 18:39

Citat:

Ursprungligen postat av extra-c (Inlägg 20432265)
Hejsan! Tackar för all svar och åsikter! Nu har jag ca 3000 KR att spendera. Vad borde jag köpa för något om jag vill köra på en linux server? Om jag vill köra på en windows? Borde jag köpa en gammal DELL stationär dator utan skärm och använda det? Fungerar det? Hittat några datorer utan skärm för ca 700-1500 kr (a) Tänkte man kunde nå servern via fjärr om det skulle vara möjligt sen?

I ditt fall så hade jag struntat i att köpa hårdvara och testat med VPSer istället, för du kommer inte lära dig något om en server rent hårdvarumässigt av att köpa någon billig desktop.

- Måndagspeng med en VPS
- Ominstallation, ta bort, skapa ny etc går fortare
- Gör du fel? Bara börja om med en ny instans

Jag labbar aldrig på hårdvara, det tar bara tid.

extra-c 2012-02-09 20:21

hmm, skulle denna fungera? http://www.blocket.se/goteborg/Dell_....htm?ca=15&w=1

Då menar jag att jag köper den, kopplar en skärm åt den som jag har hemma installerar följande program och sedan kopplar ut skärmen och har den på 24/7 nästan. Skulle det fungera?

Alternativ 2: Skulle det även fungera på bärbar datorer? Med tanke på att när man stänger ner skärmen på bärbar datorer så släck datorn typ och går i viloläge.

För att jag äger ju redan 2 VPS och har börjat tröttna på dem, jag menar vad ska man göra när man har köpt 1 VPS? Jag kan ju lagra mina filer på den, skulle man kunna testa saker på den? Jag vill ju börja någonstans och utvecklas. Sedan finns ju det alltid chansen att dom stänger ner din VPS med mera, eller att saker o ting händer med deras servers.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson