WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Svanströms E-handel uppgradering 2012 (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1052005)

allstars 2012-01-30 23:13

Första gången jag fick in tog det väldigt lång tid innan något ritades ut på sidan över huvudtaget och en kategorisida tog 20-30 sekunder att ladda; cachar ni ingenting?

kolla in bildinläsningen, flera av produktbilderna tar mer än 2 sek att ladda in, så det bör man ta en titt på varför det är så.

Den olivgröna knappen känns sådär. Lite spy-aktig.
Röda knappar ska man akta sig för. Röd signaleras som "fel", "varning" m m. Förstår att ni fått efter profilen men tycker ändå att detta ska ses över

Cosma 2012-01-31 17:24

Citat:

Ursprungligen postat av pontus (Inlägg 20431361)
Först av allt, viste inte att Svanströms hade E-handel, trevligt. :)

Dock är detta den första gången på länge jag behövt Ctrl-plussa en sida.

Varför i hela friden ska all text och alla bilder vara så liten? Speciellt då jag antar att personer ansvariga för kontorsmaterial kan vara lite äldre i genomsnitt?

Att ha lite större kontr
ast på endel färger(text/bakgrund), öka font-size och letterspacing med någon pixel hade gjort stor skillnad.

Ligger i planen att bilderna kommer ökas på en aning. Angående font-storleken så har vi nog valt 11px för det är så tajt redan överallt. Skulle man öka till 12px så kan man få en känsla att proportionerna inte är korrekt. Dock så är det här något att titta över absolut.

Citat:

Detta störde mig speciellt på produktbilderna i kategorierna som var väldigt svåra att uttyda, att visa produktbilden i större storlek antingen när man klickar på den, för musen över den, klickar på visa artiklar eller ha en länk under "Stor bild" skulle hjälpa. Var på jakt efter en penna utan att komma ihåg namnet, men gav upp eftersom jag inte orkade besöka varje produktsida för att lista ut vilken penna det var. Lättare att gå till en Svanströms butik... :)

Det ligger i framtida scopet men du har helt klart en poäng :)

Citat:

En annan liten detalj är att den klickbara produktbilden i listningen inte fyller upp hela den vita rutan som omger den. Om man ska kunna klicka på produktbilden bör man kunna klicka var som i den vita rutan. En del av produkterna bör även centreras vertikalt i rutan då en del är väldigt intryckta i toppen.

Att centrera vertikalt är något som behövs göras överallt men vi hann inte titta på det den här omgången.

Citat:

Ush, nu klagar jag bara en massa. Sidan ser ju i övrigt väldigt seriös och trevlig ut, trots att den är lite svåranvänd.

(kollade nu precis på 3 andra webbshoppar som säljer kontorsmaterial, alla verkar ha samma upplägg och fascination för små typsnitt, kanske är någon branch-grej som jag inte känner till)

Tror det har att göra med det jag nämnde ovanför. Det är ganska tajt redan.

Tack för bra inputs. Kommer skick dessa vidare för framtida fixar.

Cosma 2012-01-31 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av allstars (Inlägg 20431363)
Första gången jag fick in tog det väldigt lång tid innan något ritades ut på sidan över huvudtaget och en kategorisida tog 20-30 sekunder att ladda; cachar ni ingenting?

kolla in bildinläsningen, flera av produktbilderna tar mer än 2 sek att ladda in, så det bör man ta en titt på varför det är så.

Den olivgröna knappen känns sådär. Lite spy-aktig.
Röda knappar ska man akta sig för. Röd signaleras som "fel", "varning" m m. Förstår att ni fått efter profilen men tycker ändå att detta ska ses över

Haha klart att allt chachas :) Märkte idag att det tog tid att ladda bilderna. Bra fråga där.

Gröna knappen var beslut från Svanströms och den röda är taget som du sa från deras profilfärg. Som ska vara en call-to-actions knapp.

mavraj 2012-02-05 13:44

Tycker det ser riktigt bra ut! Finns en del saker som kan förbättras (se pontus inlägg) men utöver dom sakerna tycker jag sidan är bra och ger en trygg feeling!

Cosma 2012-02-06 14:00

Tackar och noterar kommentaren @mavraj :)

Erik Stenman 2012-02-06 18:41

Endast valet av den starka röda färgen överallt gör att jag drar mig för att handla där.

allstars 2012-02-06 19:10

Deras profilfärg, styrelsebeslut eller inte, det är inte rätt.
Det gäller främst röda knappar eller röd text.

Vit text på röd bakgrund däremot (som i footer) känns inte som det gör ngt.

Färger talar ett visst språk vilket man måste ta hänsyn till, för att sajten ska uppfattas som lättnavigerad och lättförstådd.

Vidare, när man klickar på KÖP så är indikationen att varan är tillagd i varukorgen för otydlig, speciellt då man inte ser varukorgen i headern.

daniel_ 2012-02-06 20:00

Hej Cosma,

Jag kan väl bara instämma i att den röda designen inte är någon hit. Ni borde använda den till loggan men sedan tona ner det på resten av sidan. Det blir alldeles för mycket, stelt och skrämmande. Röd är ingen bra färg, och särskilt inte den röda nyansen.

Med nuvarnade vit/röda är mitt huvud mer här:
http://www.fotoakuten.se/albums/userpics/stoppskylt.jpg

@Allstars, vad är det för fel på röda CTAs (vilket de inte har, men en fråga till dig)?

I övrigt tycker jag det finns en del att jobba med på sidan. Det är för lite sälj och för mycket "teknisk" tänkande bakom. Detta lyser igenom hela sajten. Kollar man på era banner (sliden) så är det väldigt intetsägande och icke-säljande slides. Varför lyfter ni inte upp kampanjer? Att det dessutom inte går att klicka på slidsen gör ju inte det mycket bättre :)

Sen blir jag lite konfunderad över vissa saker som titel-taggen "Svanströms E-handel". Är det meningen att ni ska kanibalisera på de fysiska butikerna eller vill ni nå nya kunder med satsningen?.. Det som även får mig att undra över detta är att ni inte lyfter fram några "trygghetsrelaterade"-symboler eller USPar.

En liten petitess jag stör mig på är "hitta butik". Man ska ange gatuadress OCH postnr.. Inte så användarvänligt direkt. Använd istället bara stad.

Sen är där massa andra saker inom SEO, färger, textstorlek med mera..

Men hoppas det går bra för er!

Cosma 2012-02-07 14:42

Allt som har nämnds så långt har skickats till utvecklingsteamet. Vi tar allt seriöst och kommer titta över åsikterna. Dock så är allt en ständig process och kommer bättras på hela tiden.

Tack för eran tid och bra kommentarer @daniel_, @allstars, @Erik Stenman. :)

pontus 2012-02-17 15:53

Passar på att nämna en funktion som jag saknar, vore underbart att se lagerstatus för de olika varorna i butikerna på respektive produktsida. Skönt att slippa ringa kundtjänst och fråga... :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson