![]() |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Edit: Det låga priset i kombination med att han inte svarade i telefon, antyder att han förmodligen inte har gjort någon vidare felsökning. Jag skulle gissa på att han var stressad, inte hade påbörjat arbetet och att när ni sökte upp honom så chansade han på startmotor (som brukar vara problemet). Därav det låga priset. |
Du själv gör aldrig fel när du felsöker? Han kanske räknade med att ni hade koll på vad ni häller i tanken?
|
sedan kan man ju också fråga sig hur mycket en bilskojjare kommer att sakna en domän som han inte ens saknar, trots visitkort :)
|
Saken var den att sambons pappa och bilmekanikern känner varandra och bilmekanikern lovade oss att han skulle komma med ett pris innan han gjorde något (då pappan hade/har kontakter som säkert kan göra det billigare)..
Bilen köpte vi utav sambons pappa, därav det låga priset och den var precis nybesiktad utan några problem, innan hade startmotorn bytts ut. Priset 700 kr fick vi utav sambons pappa så det är inte taget ur luften (han hörde med sina kontakter hur mycket de skulle ta för att byta). Bilmekanikern struntade i det han hade lovat och krävde 2000 kr utav oss, samt att han påpekade att några gängor var dåliga vilket inte var värt att laga enligt honom. Dagen efter fungerade fortfarande inte bilen trots att han hade bytt ut en ny startmotor mot en ny startmotor. Jag har nog lite svårt för att beskriva hur det hela gick till men hade jag känt på mig att de hade brytt sig så hade jag inte blivit så här förbannad.. Min gissning är att bilen startade felfritt i verkstaden (pga värmen), därför hörde de inte av sig och svarade inte när vi ringde.. sen bytte de det mest logiska och tog 2000 kr för det. Om de hade känt sig stressade hade de bara kunnat säga det istället för att undvika oss, ärlighet varar längst. |
Är det en "vit" jobbare så anmäl det till KO, ta processen genom de istället. Du vet ju helt ärligt inte om din pappas vän har rätt. Eftersom bilen är köpt (hur vet jag inte) men har du köpt bilden som "Du köper den som den står" så har du även godkänt felen som visar sig, om det inte är uppenbara fel som säljaren vetat om.
Kör in på motormännen och få en redig koll, ta med papperna till KO och gör en anmälan. Håll inte på att fibbla med pappas vänner (som kan allt och vet allt) eller gå på och försök vara "taskig" mot verkstadskillen. |
Citat:
Men jag får se vad jag gör, bilen fungerar felfritt nu efter lite k-sprit i tanken |
Citat:
|
De andra skulle aldrig våga lura på något sätt då sambons far är bilhandlare och BARA lagar sina bilar där.. Som sagt, lite svårt att beskriva hur allt ligger till och vilka man kan lita på etc.
Själva anledningen till att vi tog den andra bilmecken är för att den ligger i vår stad vilket "pappans bilmeck" inte gör. Det var den andra bilmecken som fick ta hand om bilen sen och de kunde snabbt lokalisera problemet och åtgärda det. Det här är nog en "you had to be there"-sak Citat:
|
Vet inte om det känns som om han lurat er, du verkar ju själv veta lika mycket om bilar som han troligen vet om domänhandel och internet. Så vem vet att det inte är du som lurar dig själv?
Byte av en startmotor kan möjligen kosta 700kr om det är enkelt på din bil, lägg på en begagnad startmotor på detta så låter 2000kr som ett rimligt pris inkl byte. Dock funderar jag mest hur du kunnat få en "ispropp" till startmotor, proppen borde om något göra så du inte får bränsle. Påverkar dock inte om startmotorn rör sig eller ej. Säker på att inte du blandat ihop sakerna? Att en annan verkstad enkelt kan hitta felet till en lägre kostnad behöver ju inte betyda något. Du/ni kanske berättade för den nya verkstaden vad den tidigare uteslutit och sedan hade han kanske tur? Svårt att uttala sig om man blivit lurad eller ej om man inte är insatt i branschen och det arbete som är utfört. Säker på att många bilverkstäder tycker att en webbutvecklare som begär 25 000 SEK för en hemsida är en ockrare som bara lurar folk. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson