WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Molntjänster (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1051715)

Wojt 2012-01-04 21:09

Klockrent daniel.

Jag letar också efter samma tjänst. Dvs PaaS (Platform-as-a-service) .. ungefär som shared hosting på ett vanligt webbhotell.

Vill inte hålla på med operativsystem osv själv men vill ta del av molnets alla fördelar med skalning och tillgänglighet.

Westman 2012-01-04 21:32

Citat:

Ursprungligen postat av acidflash (Inlägg 20429102)
Och det där kallar du inte egen reklam?

Ge dig. Att uppmana någon att googla på det som efterfrågas kan inte vara egenreklam även om man finns med i resultatet.

MusikMixen 2012-01-04 22:06

Börjar bli lite väl mycket hetsjakt mot herr danilos tycker jag. Ibland undrar man om folk är avundsjuka för att de inte är lika smart som honom ;) Att göra egenreklam på ett proffsigt sätt som han gjorde är bara till att ge credit!

Westman 2012-01-05 09:24

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20429125)
Börjar bli lite väl mycket hetsjakt mot herr danilos tycker jag. Ibland undrar man om folk är avundsjuka för att de inte är lika smart som honom ;) Att göra egenreklam på ett proffsigt sätt som han gjorde är bara till att ge credit!

Snarare den bästa egenreklamen som inte är egenreklam. I övrigt instämmer jag helt.

Alex 2012-01-05 10:00

Numera är det ju dock WN som har första till fjärdeplatsen på de sökorden.

thorsell 2012-01-05 10:47

Hej igen,

Tack för alla tips, är dock inte ute efter webbhotell alls (utan en mer avancerad miljö), mer som PaaS då som Wojt nämner och det lutar åt Amazon EC2 med linux-instanser (LAMP då) istället då den verkar har vuxit till sig med en bra kontrollpanel och "load balancing" inställningar som verkar vara kanon :)

Det hade dock varit skönt att slippa ställa in allt detta själv (syftar då på att ställa in linux med apache etc etc.), men vi får se hur det blir..

captaindoe 2012-01-05 10:58

Thorsell:

Jag tror att citycloud kan vara något för dig. Jag har själv inte provat det men det låter väldigt bra. Finns säkert en del av deras kunder här på forumet som kan ge dig feedback, och vid eventuella frågar kan nog johan1234 hjälpa dig.

emilv 2012-01-05 11:53

Citat:

Ursprungligen postat av thorsell (Inlägg 20429149)
Hej igen,

Tack för alla tips, är dock inte ute efter webbhotell alls (utan en mer avancerad miljö), mer som PaaS då som Wojt nämner och det lutar åt Amazon EC2 med linux-instanser (LAMP då) istället då den verkar har vuxit till sig med en bra kontrollpanel och "load balancing" inställningar som verkar vara kanon :)

Det hade dock varit skönt att slippa ställa in allt detta själv (syftar då på att ställa in linux med apache etc etc.), men vi får se hur det blir..

Fast vill du slippa ställa in det själv så är det väl ändå ett webbhotell du är ute efter? Hos ett webbhotell får du normalt till exempel:

* Lastbalansering
* Hög tillgänglighet
* Skalbart lagringsutrymme
* Ibland någon form av reverse-proxy som hanterar uppkopplingar (Varnish, Nginx eller liknande)
* Servermiljön konfigureras och driftas av någon annan

Skillnaden mot virtuella maskiner (VPS:er) är att webbhotell utnyttjar både datorresurser och personalresurser mycket bättre då man lägger sig på applikationslagret istället för på maskinlagret, och låter kunderna dela plats i samma webb- och databasservermiljö. Webbhotell är ju en av de äldsta molnbranscherna.

Jag förstår inte av din fråga vad det är du vill ha som inte erbjuds av webbhotellen. Du får gärna klargöra det bättre.

Wojt 2012-01-05 19:58

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20429154)
Jag förstår inte av din fråga vad det är du vill ha som inte erbjuds av webbhotellen. Du får gärna klargöra det bättre.

En sak jag direkt tänker på är stöd för Git eller SVN, finns inte på något "vanligt" webbhotell.

Sedan kan alla andra molnlösningar skala upp och ner oavsett trafik. Inte att du får e-post från ditt webbhotell att "du förbrukar för mycket resurser, vi var tvungen att stänga ner din sida" ...

Danielos 2012-01-05 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt (Inlägg 20429188)
En sak jag direkt tänker på är stöd för Git eller SVN, finns inte på något "vanligt" webbhotell.

Det beror på vad du menar med vanligt? Eller menar du att inget hotell kan erbjuda det?

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt (Inlägg 20429188)
Sedan kan alla andra molnlösningar skala upp och ner oavsett trafik. Inte att du får e-post från ditt webbhotell att "du förbrukar för mycket resurser, vi var tvungen att stänga ner din sida" ...

Vilka andra tänker du på? Eller menar du att inget webbhotell enkelt kan skala uppåt?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson