WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Köpa present genom AB (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1051264)

Anders Larsson 2011-12-04 23:40

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20426054)
Fick ni svar från skatteverket om att de godkände avdraget för spelkonsol, eller har ni bara inte hört något av dem? Dvs tog ni upp avdraget särskilt i deklarationen, eller ligger bilagan bara med i bokföringen, som ingen från skatteverket hittills har tittat på?

Jag frågar bara därför att jag blev nyfiken. Att många företag har spelkonsoler i personalrummet, att det är nästintill standard, är ju inte nödvändigtvis detsamma som att de har fått göra avdrag för dem.

Bara som en bilaga till bokföringen, så frågan är hur mycket det är värt. Men om de skulle ha synpunkter som skiljer sig från vår, blir det ju inte heller så allvarligt.

Vi har värre saker, eftersom vi bland annat sysslar med videoproduktion :)

jonny 2011-12-05 10:18

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20426053)
Vi har kontaktat Microsoft angående xbox försäljning och väntar på svar. Så fort vi får svar kommer vi börja sälja konsollerna såvida priset är bra.

Priset är knappast bra. Konsoler säljs normalt med förlust, tyvärr.

Lancelot 2011-12-05 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20426191)
Bara som en bilaga till bokföringen, så frågan är hur mycket det är värt. Men om de skulle ha synpunkter som skiljer sig från vår, blir det ju inte heller så allvarligt.

Vi har värre saker, eftersom vi bland annat sysslar med videoproduktion :)

Har kommit fram till att det troligen inte är värt det. Det rör sig om så lite pengar ändå så jag köper den privat och använder den i verksamheten om det skulle behövas. D.v.s. testa olika kort på den osv...

Lancelot 2011-12-05 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20426209)
Priset är knappast bra. Konsoler säljs normalt med förlust, tyvärr.

Jag har också hört det men varför säljer dem då det på diverse nätbutiker? Jag förstår att de tjänar mer på spel men som kund kan man köpa konsolen ifrån en nätbutik och spel ifrån en annan.

Däremot förstår jag att tillverkaren säljer konsolerna med förlust.

Gustav 2011-12-05 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20426248)
Jag har också hört det men varför säljer dem då det på diverse nätbutiker? Jag förstår att de tjänar mer på spel men som kund kan man köpa konsolen ifrån en nätbutik och spel ifrån en annan.

Däremot förstår jag att tillverkaren säljer konsolerna med förlust.

En typisk teknikbutik skulle tappa kunder på att inte sälja dem. Du vill inte ge din befintliga kundbas ett tillfälle att prova att handla i någon annan butik. De brukar inte heller sälja konsolerna till någon brakförslut. De har visserligen obefintliga påslag, ibland till och med negativa, men hoppas få igen pengarna på att kunden återkommer eller att han/hon samtidigt beställer några spel eller andra prylar som de tjänar pengar på.

Men du är inte ensam om att ifrågasätta varför en butik skulle vilja sälja prylar till förslut :). Hela teknikbranschen i Sverige läcker pengar och fler konkurser än OnOff är förmodligen att vänta.

jonssondesign 2011-12-05 17:58

Jag skulle köpa konsolen oavsett om det är avdragsgillt eller ej. En konsol kostar runt 2K nu. Det är väl investerade pengar om du tror att din kreativitet och produktivitet kommer att öka i och med inköpet.

Lancelot 2011-12-08 14:26

Citat:

Ursprungligen postat av jonssondesign (Inlägg 20426276)
Jag skulle köpa konsolen oavsett om det är avdragsgillt eller ej. En konsol kostar runt 2K nu. Det är väl investerade pengar om du tror att din kreativitet och produktivitet kommer att öka i och med inköpet.

Jo jag tycker så som dig men frågan är vad skatteverket hade tyckt...

robertsson 2011-12-08 14:33

Vi hade en spelkonsol med några spel på kontoret när skatteverket var på besök. Det var inget som man tog upp. Kan tänka mig att det finns faktorer som påverkar, som hur många konsoler/spel man köper i förhållande till vad man håller på med och hur många anställda man har. Men en konsoll med 3-4 spel på en arbetsplats med 6-10 anställda som jobbar kreativt, kan aldrig vara fel.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson