WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Någon som har problem med CityNetwork? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1051052)

Jake.Nu 2011-11-26 02:14

Min VPS hos CN blir stoppad titt som tätt, förmodligen i samband med underhåll från deras sida.
Det har aldrig varit så att instansen kommit upp av sig själv utan jag får alltid gå in i deras (fruktansvärda "bara vi använder Ajax (och skiter i resten)" -) kontrollpanel och starta upp den.
Eftersom det bara är en av flera DNS-servrar så kollar jag inte om den är uppe var n:e minut, utan det brukar bli i samband med att jag har mitt egna underhåll... Trökit!

johan1234 2011-11-26 10:38

nerix och jake.nu - som ni vet hade vi problem med en storage nod för en månad sedan (ca 1000 servrar). Vi skrev en detaljerad post mortem om vad som hände och den finns att läsa på city cloud bloggen. Sedan dess har det varit stabilt med undantag för någon self heal, som det heter, som gör att prestanda kan gå ner och störa vissa VM under kort tid. Vet inte om detta påverkat er vid något tillfälle.

När det gäller er individuellt så ska det vara stabilt och är det inte det skulle jag gärna titta på det personligen så vi kan hjälpa till att få det bra. PMa mig så tar vi tag i det och analyserar om det är något på vår sida som inte står rätt till. Ge mig gärna server ID för den eller de servrar som ni inte känt varit stabila. Tack och tack för ert tålamod.

tartareandesire 2011-11-26 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av Jake.Nu (Inlägg 20425222)
Min VPS hos CN blir stoppad titt som tätt, förmodligen i samband med underhåll från deras sida.
Det har aldrig varit så att instansen kommit upp av sig själv utan jag får alltid gå in i deras (fruktansvärda "bara vi använder Ajax (och skiter i resten)" -) kontrollpanel och starta upp den.
Eftersom det bara är en av flera DNS-servrar så kollar jag inte om den är uppe var n:e minut, utan det brukar bli i samband med att jag har mitt egna underhåll... Trökit!

En del använder Ajax "bara för att", se bara på Bineros kontrollpanel :) Man har ibland ingen aning om ett anrop funkar eller inte (såvida man inte kör Firebug hela tiden även när man inte utvecklar...) när man går tillbaka till fliken någon minut senare och undrar om något hänt.

Danielos 2011-11-26 13:25

Fast det kan inte vara ajax fel, vi kör ajax i vår kontrollpanel och vi har inga kända buggar eller kunder som känner att det inte fungerar.

linusoleander 2011-11-26 13:44

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20425246)
Fast det kan inte vara ajax fel, vi kör ajax i vår kontrollpanel och vi har inga kända buggar eller kunder som känner att det inte fungerar.

Det är väll klart att det inte är fel på AJAX eller språket utan utvecklaren som implementerat funktionaliteten. Rent generellt sätt så har front end-utvecklare noll koll på hur de ska hantera asynkrona anrop – något som tydligt syns i Bineros fall.

Jake.Nu 2011-11-26 18:04

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20425235)
nerix och jake.nu - som ni vet hade vi problem med en storage nod för en månad sedan (ca 1000 servrar). Vi skrev en detaljerad post mortem om vad som hände och den finns att läsa på city cloud bloggen. Sedan dess har det varit stabilt med undantag för någon self heal, som det heter, som gör att prestanda kan gå ner och störa vissa VM under kort tid. Vet inte om detta påverkat er vid något tillfälle.

När det gäller er individuellt så ska det vara stabilt och är det inte det skulle jag gärna titta på det personligen så vi kan hjälpa till att få det bra. PMa mig så tar vi tag i det och analyserar om det är något på vår sida som inte står rätt till. Ge mig gärna server ID för den eller de servrar som ni inte känt varit stabila. Tack och tack för ert tålamod.

Nej, det är inte stabilt.. Den är fortfarande stoppad och försöker jag starta den så får jag felmeddelandet

"There are not enough resources to serve your request at this time. Please try again later"

Kanske skickar ett mail till supporten på Måndag, just nu orkar jag inte bry mig.

Danielos 2011-11-26 18:11

Citat:

Ursprungligen postat av linusoleander (Inlägg 20425247)
Rent generellt sätt så har front end-utvecklare noll koll på hur de ska hantera asynkrona anrop – något som tydligt syns i Bineros fall.

Det har du helt rätt i, jag anser dock att man kan göra en kontrollpanel utan asynkrona anrop, och det bästa vore om Binero hade gjort sin egen kontrollpanel istället för att köpa lösningen. Detta pga att det finns inte så många leverantörer att välja mellan när man kör lastbalanserade lösningar. Och jag gillar ingen av dom som finns och därför köpte vi ingen heller :)

Jake.Nu 2011-11-26 19:00

Jag la upp mitt hemmasnickrade program "pingwatch" nu och satt tillbakalutad med en bira i handen och inväntade mitt första larm på att minst en maskin inte är uppe (min VPS hos CN).., men... Va fan kommer det inget för? Öhhh.. maskinen är uppe??

Varför i h-e svarar min CN-vps på ping när maskinen inte ens är uppe??

Deras system med ipadresser är nog det sämsta jag sett på länge och detta bekräftar bara det hela ännu mer..
Glesys har t.ex. ett bra system där man reserverar adresser till sitt konto.. CN bör göra samma sak.

Anledningen till mitt felmeddelande är säkert detta, min tilldelade ipadress är inte min längre.. Tack å adjö för mig.

edit: hade ju varit jävligt kul om CN hade haft en av mina master-dns´er på denna VPS..

abergman 2011-11-27 11:13

Citat:

Ursprungligen postat av Jake.Nu (Inlägg 20425268)
Jag la upp mitt hemmasnickrade program "pingwatch" nu och satt tillbakalutad med en bira i handen och inväntade mitt första larm på att minst en maskin inte är uppe (min VPS hos CN).., men... Va fan kommer det inget för? Öhhh.. maskinen är uppe??

Varför i h-e svarar min CN-vps på ping när maskinen inte ens är uppe??

Deras system med ipadresser är nog det sämsta jag sett på länge och detta bekräftar bara det hela ännu mer..
Glesys har t.ex. ett bra system där man reserverar adresser till sitt konto.. CN bör göra samma sak.

Anledningen till mitt felmeddelande är säkert detta, min tilldelade ipadress är inte min längre.. Tack å adjö för mig.

edit: hade ju varit jävligt kul om CN hade haft en av mina master-dns´er på denna VPS..

Det är inte så att du bytt nätverkskortet på maskinen? Gör man det så byter den IP adress, då DHCP tilldelningen på maskinen är knuten till någon virtuell MAC.

Jake.Nu 2011-11-27 12:52

Citat:

Ursprungligen postat av abergman (Inlägg 20425306)
Det är inte så att du bytt nätverkskortet på maskinen? Gör man det så byter den IP adress, då DHCP tilldelningen på maskinen är knuten till någon virtuell MAC.

Nej, det är inte så.

Kontrollpanelen skrek ut samma ipadress + macadress som jag alltid haft och adressen jag enligt deras kontrollpanel fortfarande hade var den som svarade på tilltal, trots att min VPS var avstängd..
Det gick även bra att surfa in på ipadressen. Där såg man direkt vilken domän som användes och den uppdaterades senast den 22/11, så det var väl runt den tiden det sket sig hos CN.

Eftersom felmeddelandet var så intetsägande så testade jag att radera mitt nätverkskort och sedan skapa ett nytt, detta för att få det bekräftat att det var p.g.a. ipadressen som maskinen inte startade.. Det stod "Detecting..." och tuggade ett tag men sen sket det sig igen.. Då tröttnade jag helt och raderade hela maskinen och har slutat använda mig av deras tjänster. Glömde tyvärr kolla om macadressen ens ändrades på det nya interfacet, kanske inte eftersom den vägrade ge mig en ny adress.

Jag tyckte trots deras urusla kontrollpanel, avsaknaden av min favoritdistribution och värdelösa system med ipadresser att dom funkade helt okej. När maskinen väl var installerad så fanns det ingen anledning att röra i dom delarna jag inte gillade. Sen att den var stoppad titt som tätt gillade jag såklart inte, men kände ändå att det fanns viktigare saker att bry mig om.. Det var inte en gång i veckan om om någon får det intrycket utan det var någon gång här och där.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson