![]() |
Citat:
|
Varför vill du ha ett muntligt avtal?
|
Jag startade tråden med att fråga om det är möjligt att sälja en idé, och hur det skulle gå till i så fall.
Detta som konsekvens till att min tråd "idé säljes" flyttades från "köp&sälj" till "samarbetspartner sökes" Och summan av svaren här på tråden säger att det går men då förutsatt att något typ av avtal finns samt att idén är bärkraftig. Och bärkraftig kan den vara då det finns ett underlag (prototyp, dokumentation, affärsplan osv) eller kanske genom en starkt säljande pitch? Tilltro och trygghet är väl det vi söker med ett avtal? Tilltro till att den/dom vi går in i samarbetet med kan leverera samt trygghet i att om det går fel veta om att det finns ett skyddsnät. Det som står på spel är oftast pengar och min nyfikenhet och utforskning i ämnet handlar till stor del om att se om vi kan gå bortom pengarna och istället låta ära och namn stå som garant och där det finns en broderlig aspekt som säger att vi går in i detta tillsammans och tar ansvar tillsammans och om något går fel så är det ok! Alla felsteg alla möjliga rädslor ja allt är i förhand förlåtet. Kan man få det tryggare än så? Inget kan ju gå fel! Helt plötsligt drivs vi av moroten istället för piskan. (vad moroten är får vi lämna till en tråd för sig) Utopi? Eller kan det förverkligas? Är det inte redan förverkligat i sammansvetsade lag, i familjer, varför inte i affärsvärlden? Om sådana trygga miljöer uppstår så tror jag att kreativiteten kan flöda snabbare och mer effektivt vilket gynnar tillväxten. Om vi i den största krisen (må vara ekonomisk över hela världen eller en personlig förkylning) har vissheten om att allt redan är förlåtet allt är ok ser vi då inte automatiskt möjligheterna och börjar agera därav? Jag förstår att detta inte kan hända över en natt utan jag undersöker tillsammans med er möjligheten till att bygga upp en struktur som kan möjliggöra det successivt. Detta är något som byggs upp från väldigt liten skala till att bli större, vi börjar med att skapa relationer med 100% förtroende och där vi förlåter eventuella felsteg i vår gemensamma färd till att hitta nya lösningar. Relationerna växer från två personer till en grupp som stadigt växer. Kanske handlar detta om att kasta ljus över trollen (våra egna mentala och dom på nätet) och få dom att spricka? Mer och tydligare verifiering av personer på nätet och transparens för att bygga förtroendekapital som påskyndar affärer genom säker idéförsäljning! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:38. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson