WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   iPhone 4s, vilka har beställt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050481)

Lancelot 2011-10-19 23:58

Citat:

Ursprungligen postat av knullis (Inlägg 20420595)
vad kostade en sån att beställa i skottland

Inte så mycket, 499 pund för 16gb.
Jag får troligen min 22:a sa dem.

ETA var 20:e-27:e.

Beställde den 12:e.
Ska bli väldigt intressant.

Galaxy nexus kommer ju ut nästa månad och den ser också intressant ut. :)

KristianE 2011-10-20 08:30

En viktig sak att komma ihåg är att om ni köper något från någon EU-Apple Store så kommer
ni får betala det landets moms på beloppet. För företagare finns det ingen möjlighet att dra av denna.

För att slippa betala moms måste ni ha ett konto på Apple Store for Business och detta får man inte
som utlänning. Vi försökte ett bra tag men icke. Verkar bara fungera på Apple Store SE..

Lancelot 2011-10-20 12:20

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20420944)
En viktig sak att komma ihåg är att om ni köper något från någon EU-Apple Store så kommer
ni får betala det landets moms på beloppet. För företagare finns det ingen möjlighet att dra av denna.

För att slippa betala moms måste ni ha ett konto på Apple Store for Business och detta får man inte
som utlänning. Vi försökte ett bra tag men icke. Verkar bara fungera på Apple Store SE..

Momsen kan man däremot få tillbaka genom att ansöka om den till utländska myndigheter (inom eu)

KristianE 2011-10-20 13:35

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20420971)
Momsen kan man däremot få tillbaka genom att ansöka om den till utländska myndigheter (inom eu)

OK, det är möjligt. Säkert mer besvär än det är värt. Jag rekommenderar därför alla företagare
att köpa den på Apple Store SE. Ser just nu inga fördelar alls med att beställa från UK.

Tobbe! 2011-10-20 22:56

Jag försöker beställa ett exemplar av iPhone 4s på Apple Store UK men tycks inte verka gå att skriva in postal code. Någon som har lyckats beställa något därifrån och vet hur man går tillväga?

Lancelot 2011-10-20 22:56

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20420981)
OK, det är möjligt. Säkert mer besvär än det är värt. Jag rekommenderar därför alla företagare
att köpa den på Apple Store SE. Ser just nu inga fördelar alls med att beställa från UK.

Eftersom att den snart är ute i Sverige så rekommenderar även jag att man köper den i Sverige. Syftade dock bara på dem som ville ha den tidigare, alternativt privatpersoner som inte får momsen tillbaka. Mommssatsen är lägre här så det gynnar dem.

Det roliga är att jag beställde 2 st iPhone 4s den 12:e, men statusen är fortfarande "processing order", och en av ordrarna gav de tillbaka det "reserverade beloppet" för.

Nu inväntar jag för att se om jag faktiskt får båda ordrar ändå.

Lancelot 2011-10-21 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av Tobbe! (Inlägg 20421027)
Jag försöker beställa ett exemplar av iPhone 4s på Apple Store UK men tycks inte verka gå att skriva in postal code. Någon som har lyckats beställa något därifrån och vet hur man går tillväga?

Hejsan.

Du kan inte beställa från apple store uk till din svenska adress.

Du måste ha en UK adress.

Tobbe! 2011-10-21 15:03

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20421080)
Hejsan.

Du kan inte beställa från apple store uk till din svenska adress.

Du måste ha en UK adress.

Jaha, okej.

Lancelot 2011-10-21 16:21

Citat:

Ursprungligen postat av Tobbe! (Inlägg 20421085)
Jaha, okej.

Det bästa är egentligen om du väntar och beställer ifrån Apple store Sweden.

Se bara till att du förhandsbeställer om det går.

Tobbe! 2011-10-22 14:12

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20421095)
Det bästa är egentligen om du väntar och beställer ifrån Apple store Sweden.

Se bara till att du förhandsbeställer om det går.

Har släkt i London men blir nog bättre och jag tror att jag får den snabbare om jag beställer den från Apple Store SE.
Dem tycks dessutom redan ha släppt den där?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson