WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Konsultjänster från Iran, betalning? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050276)

Clarence 2011-10-02 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av Ramjar (Inlägg 20419202)
För isåfall kommer USA förmodligen inte att göra några affärer med Norge och snart Sverige på grund av att länderna har klassats som terroristland (ifall Norge).

Jag vet inte var du får tag på sådan information men du bör nog förhålla dig lite kritisk till den kunskapskällan. De enda ländera på USAs lista "State sponsors of terrorism" är Sudan, Syrien, Iran och Kuba. Totalt har runt 5-6 andra länder varit där också, inget av dem europeiska. Att Norge skulle hamna där låter som något man läser på något galet forum eller artikelsajt med någon riktigt verklighetsfrånvänd ideologi som inriktning.

Vidare är många banker lite rädda för transaktioner till Iran. Det lättaste är nog att anlita något av de hundratals tjänster som används i mellanöstern för att skicka pengar utan riktiga banker tillgängliga. Deras struktur är ungefär lika enkla som Western Union (men just Western Union kan inte genomföra transaktionerna till Iran pga de amerikanska sanktionerna tror jag?).

tartareandesire 2011-10-02 19:19

Hawala finns ju också som alternativ.

klein 2011-10-02 19:50

Banditstater är alltid banditstater... Ditt räknas Iran, Kuba, Somalia och m fl.

Men om paypal får göra betalning till Iran, som är ett Amerikanskt bolag så bör även Svenska banket få göra det. Det bruka vara US som bestämmer vilka stater som är banditer och inte.

Kanske finns någon proxxy man kan anlita för ändamålet?

Jag skulle personligen hålla mig borta från att kringgå lagen, då sånt kan straffas väldigt hårt.

Citat:

Ursprungligen postat av Ramjar (Inlägg 20419199)
Jag har varit i kontakt med ett konsultbolag i Iran, och där jag vill anlita deras konsulttjänster.

Var i kontakt med min bank, då bolaget informerade mig att det kan vara problem att utföra betalning till Iran från sverige och mycket riktigt, så informerade banken att det inte går att utföra transationer till Iran, på grund av att landet är med i en svartlista p.g.a. "terroristland".

Vad kan jag göra, för att kunna betala mina framtida fakturor till detta bolag, eller betyder det att jag inte kan anlita dem på grund av "lagen"??

klein 2011-10-02 19:51

Att ett Nato land skulle klassas som bandit stat , föga troligt.

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20419262)
Jag vet inte var du får tag på sådan information men du bör nog förhålla dig lite kritisk till den kunskapskällan. De enda ländera på USAs lista "State sponsors of terrorism" är Sudan, Syrien, Iran och Kuba. Totalt har runt 5-6 andra länder varit där också, inget av dem europeiska. Att Norge skulle hamna där låter som något man läser på något galet forum eller artikelsajt med någon riktigt verklighetsfrånvänd ideologi som inriktning.

Vidare är många banker lite rädda för transaktioner till Iran. Det lättaste är nog att anlita något av de hundratals tjänster som används i mellanöstern för att skicka pengar utan riktiga banker tillgängliga. Deras struktur är ungefär lika enkla som Western Union (men just Western Union kan inte genomföra transaktionerna till Iran pga de amerikanska sanktionerna tror jag?).

Ramjar 2011-10-03 00:46

Tack för alla svar.
Men enligt paypal listan över länder som tjänsten fungerar i, så finns inte Iran med.
Har jag förstått det riktigt att det är olagligt att göra affärer med ex. Iran? Så det handlar inte bara om svårigheterna med att föra över pengar dit, utan även att det bryter mot lagar?
Mycket börda, men skulle det vara möjlig att starta ett UK LTD bolag, och föra över pengar via engelska bolaget (exempelvis)?

expression 2011-10-03 12:21

Du måste gå genom speciella växlingskontor med anknytningar i Iran. Kontakta mig i PM så får du kontaktuppgifter.

gotserved 2011-10-03 13:49

Du kan skicka pengarna i ett kuvärt :D?

Ara 2011-10-03 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20419271)
Att ett Nato land skulle klassas som bandit stat , föga troligt.

Det beror ju lite på vem du frågar, tror du att folk i Iran klassas sig själva som en "banditstat"?

Wackerberg 2011-10-03 16:03

Citat:

Ursprungligen postat av Ramjar (Inlägg 20419287)
Tack för alla svar.
Men enligt paypal listan över länder som tjänsten fungerar i, så finns inte Iran med.
Har jag förstått det riktigt att det är olagligt att göra affärer med ex. Iran? Så det handlar inte bara om svårigheterna med att föra över pengar dit, utan även att det bryter mot lagar?
Mycket börda, men skulle det vara möjlig att starta ett UK LTD bolag, och föra över pengar via engelska bolaget (exempelvis)?

Det är ingen här som sagt att det är olagligt. Du kanske ska försöka få tag typ finansinspektionen?

http://www.fi.se/Sanktioner/EU-sanktioner/Regimer/Iran/

Gustav 2011-10-03 17:52

Jag skulle gissa på att det finns flera länder i världen som handlar med Iran och som själva inte står med på listan. Förslagsvis ett land som Iran har goda relationer till.

Det enklaste bör alltså vara om konsultfirman som du vill köpa av, öppnar ett konto i tex Pakistan. Därefter kan du betala till Pakistan och konsultfirman har då inga problem att överföra pengarna från sitt konto där, till sitt konto i Iran.

Observera att Pakistan bara är ett exempel. Jag har ingen aning om vilka länder som bojkottar vilka, så det får du ta reda på själv.

Du bör vara lite försiktig till vilka du betalar dock. Det räcker inte med att du har koll på vilka du betalar till. Utan du måste ha koll på vilka din konsult gör affärer med i övrigt. Skulle dina pengar hamna i fickorna på den Iranska staten eller hos terrorister, så kan du råka illa ut. Men annars tror jag inte ens upplägget är olagligt (dock inget jag skulle våga svära på).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson