![]() |
Citat:
Likviditet (bankkontot) och resultat är två helt olika saker. Ett företag kan ha många kostnader som inte är avdragsgilla men lik förbannat har du fått ta pengar från ditt konto. Och eftersom du inte prel-skattar så innebär detta att du gör noll- eller minusresultat. Man är skyldig att skicka in en ny preliminär självdeklaration om man ser att slut- deklarationen kommer skilja mer än ett prisbasbelopp (har för mig gränsen ligger där). |
Citat:
Om jag har haft EF i 2 år och startade AB nyss. Kan jag då ta och skriva över vinsten i EF:et 6 månader till aktiebolag med hjälp av en revisor/redovisningskonsult? |
Citat:
|
Tänk på periodiseringsfonderna när ni bildar AB. Har ni gått på skatteverkets uppmaning att sänka din skatt genoma tt göra maximal avsättning till periodiseringsfond? Då ligger ni fyrt till när ni går över till AB.
Slutar man vara näringsidkare så återförs hela periodiseringsfonden till beskattning, upp till sex år tillbaka i tiden. Det kan handla om flera hundra tusen i extra skatt. Det kan vara när man börjar om i AB, när man blir arbetslös och tvingas lägga ner sitt företag, när man tar ett vanligt jobb, går i pension eller blir långvarigt sjuk. Kan man hålla kvar en lite andel av näringsinkomst samtidgt så kan man slå ut upplösningar av periodiseringsfonder på flera år. Men det ska lik förbannat betalas. Skatteverket ger inte bort pengar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson